Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kryddburkarna...

  • gimmiahug 14 juni 2009

    Skrivet av matboxen den 13 jun 2009

    Utflyktsmål för er i södra delen av landet

    http://www.osterlenkryddor.se/index.php





    Nääää vad kul, där var jag idag och kan VARMT rekommendera! Vi körde dit på ett infall efter att ha åkt till Kullen - som var alltför blåsigt för att dyka, vilket var den egentliga utflykten idag.

    Istället handlade jag ihjäl mej på en massa roliga kryddor och vill gärna styrka rekommendationen hit! De verkat för övrigt ha en fin webshop för alla som inte vill åka till Skåne för att handla kryddor. :D

  • boz1965 14 juni 2009

    Skrivet av kattgnag den 12 jun 2009

    ...Nu till min fråga som jag hoppas nån kanske kan hjälpa mig med.
    HUR får man bort klistret på gamla kryddburkar?!? Nån som har nåt bra knep?...


    Kemiskt ren bensin (finns på samma hylla som aceton) är inte lika ohälsosamt att andas in som aceton, enligt "kunnigt folk" jag känner. Det är dessutom oslagbart till att ta bort klister och tusch (spritpenna) mm. och man riskerar dessutom inte att smälta vissa plastsorter som man kan göra med aceton.

  • farmormor 15 juni 2009

    Det går att använda fönsterputs. Klister från tejp tar det bort, tror att det även funkar mot klister från etiketter.

  • kattgnag 17 juni 2009

    Farmormor: Jag skall pröva det också!!
    boz1965: Jag skall pröva det också! Blev lite förvånad över att kemiskt ren bensin skulle vara mindre hälsovådligt än aceton - men varför i jösse namn då, egentligen?! (jag menar, varför bli förvånad??)
    Konstiga föreställningar man har egentligen (utan egentlig kunskap....) och utan att ifrågasätta sig själv....
    Inte för att jag vet vad som är rätt eller fel men...Tack så väldigt mycket för alla råd - jag skall prova och prova!
    :)

  • tussilago-29 18 augusti 2009

    Har du inte aceton hemma, går det liks bra med T-gul sprit .

  • mooseella 18 augusti 2009

    Ringblommans gula/oranga kronblad strör jag på sallad eller annat grönt bara för att det är vackert. Ger ingen speciell smak och är helt ofarligt. Eller på potatismos eller annan "blek" mat..
    Njutning för ögat (Y)

    Skrivet av kattgnag den 14 jun 2009

    Hej å hå.... När/hur/till vad använder du ringblomma som krydda?:'(

  • 19 augusti 2009

    innan jag läste detta smarta tips med aceton eller kemisk bensin har jag använt svinto och varmvatten, det funkar sisådär och man förstör händerna för de blir så torra. men man lär sig nåt varje dag..:p

  • Lennart_58 19 augusti 2009

    Tack mama97mia för tipset med aceton. Har själv prövat med T-röd, visst går det men det tar avsevärt längre tid. Men, jag fick måla om naglarna efteråt, ha ha.:p:p:p

  • Mellanbellan 19 augusti 2009

    Jag river bort så mycket som går av etiketten och tar sen teakolja på resten. Den ger inga torra händer och inget nytt nagellack krävs men rent blir det. Lärde mig det när jag sålde glas & porslin.

  • talle64 4 september 2009

    Att ta bort klister efter etiketter går bra med ättika också.
    Fukta en bomullstuss och gnid.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.