Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lammstek i påsk?

  • MatAnders 7 mars 2008

    Är det fler som äter lamm i påsk? Vore kul att höra om kanske lite udda typer, jag har en i min samling som kanske låter märklig men blir jättegod med potatis gratäng till.

  • yggdrasil 7 mars 2008

    Självklart äter jag lamm i påsk. Lammstek är ju såååå gott. Brukar göra en med massa vitlök och rosmarin. Potatisgratäng till är toppen

  • farmoringer 7 mars 2008

    Är inte bara till påsk som jag äter lammstek. Hela året. Är ju supergott med det..

  • yggdrasil 7 mars 2008

    För att inte tala om lammfärsbiffar och lammkotletter. Mums!

  • Forsen 7 mars 2008

    Gillar också lammstek,inte bara till påsk. På vintern stekt i ugn med vitlök och örter, sommartid marinerad och helgrillad i klotgrill med lock, tar lång tid men åååå så gott! Längtar till grillsäsongen.....

  • enAnnan 7 mars 2008

    Självklart blir det lamm till påsk!!

    Och ofta annars oxå.
    Lammkotletter med vitlökssmör är grabbarnas favoritmat just nu.

    Gör alltid en traditionell fylld med vitlök o rosmarin.
    Håller med om att det skulle vara roligt att gör något nytt!

  • mistralwind 7 mars 2008

    Har ätit lamm två gånger i mitt liv. Båda gångerna har det smakat ull... som blöt ulltröja, ungefär.
    Ingen höjdare alltså, i min gom...
    fast det kanske är fellagat? första gången sa resten av folket att lamm helst ska vara lite rosa/rött för att vara bäst. Har ni nåt tips?

  • Okänd 7 mars 2008

    Nej,jag äter inte lamm alls.

  • Roosen 7 mars 2008

    Nej, inget lamm för mig heller. Blir lite påskbuffé och god påsktårta istället...

  • yggdrasil 7 mars 2008

    Smaken är ju delad, men om lammet smakar ull är det definitivt fellagat

  • anluk 7 mars 2008

    Jag tror att man mest inbillar sig att det smakar ull. Lamm är gott, men tror inte det blir det denna påsken. Skall till svärmor och jag tror inte hon lagar till det.

  • bernit 8 mars 2008

    Skrivet av enAnnan den 7 mar 2008

    Självklart blir det lamm till påsk!!

    Och ofta annars oxå.
    Lammkotletter med vitlökssmör är grabbarnas favoritmat just nu.

    Gör alltid en traditionell fylld med vitlök o rosmarin.
    Håller med om att det skulle vara roligt att gör något nytt!



    Lagar oxå alltid lamstek på traditionellt vis med vitlök och rosmarin, inte bara till Påsk utan flera ggr om året.
    Jag brukar ha det Engelska tillbehöret till rostbiff vid sidan, dvs stekflottet blandat med riven pepparrot. Det ger en ytterligare smakupplevelse till lammet. Åsså potatisgratäng eller rostade grönsaker till.

    /BÅ :p

  • Nettie 8 mars 2008

    Absolut lamm i påsk tillsammans med myntasås(Y)

  • MammaModesty 8 mars 2008

    älskar lamm (L)blir dock inget till påsk utan vanlig buffé har en bonde jag brukar få köpa lamm av men de senaste året har han inte haft så många...
    om lammet smakar ull.. är det inte fellagat utan felslaktat... sen ska man skära bort inte fettet men hinnorna.. de kan ha lite "ullig" smak... för övrigt är det en mycket god smak på lamm...

  • enAnnan 8 mars 2008

    Skrivet av bernit den 8 mar 2008

    [

    Lagar oxå alltid lamstek på traditionellt vis med vitlök och rosmarin, inte bara till Påsk utan flera ggr om året.
    Jag brukar ha det Engelska tillbehöret till rostbiff vid sidan, dvs stekflottet blandat med riven pepparrot. Det ger en ytterligare smakupplevelse till lammet. Åsså potatisgratäng eller rostade grönsaker till.

    /BÅ :p

    Åh med pepparrot ska jag absolut prova.
    Jag är väldigt förtjust i pepparrot.
    Mums - det får bli lamm o pepparrot snart tror jag.
    Tack för tipset!

  • Kaneta 9 mars 2008

    Äter alltid lammstek på påsk tillagad med vitlök och rosmarin men idag så såg jag på Jamie Olivers program där han tillagade lammbog. En lammbog som lagades i ugn i 4 timmar med vitlök och rosmarin naturligtvis. Det bara ramlade isär. Såg så gott ut!

    Detta skall jag göra till påsk.

  • einstein2 4 april 2009

    Lamm är mycket gott, men det ska vara nylagat och rosa i mitten.
    Det är vid uppvärmning som den så-kallat ullsmaken kommer fram.

  • Lena 4 april 2009

    Äter inte lamm

  • redd 4 april 2009

    Det kommer med all sannolikhet bli lamm till påsk. Dessutom kommer ett par extra stekar inköpas som åker in i frysen, lokalla butiken har dom för 49:-/kg nästa vecka (L)

  • piusamadeusmozart 5 april 2009

    Idag skall lammkottletterna redan avsmakas av det halva lammet jag köpte igår. Resten åker in i kylen till nåsta vecka. Ett halvt lamm kostade mig 66 euro. Var det dyrt? Långsam stekning av leggen skall jag prova naturligtvis med rosmarin och vitlök. Stekte i ugnen en pärlhöna långsamt i ugnen häromdagen och den blev jättemör.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.