Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lammstek i påsk?

  • piusamadeusmozart 5 april 2009

    Jag tänkte inte på att jag bor på ett ställe där får är en av de viktigaste inkomsterna och där det finns en ras (pecora zerasca) som är mycket speciell. Så det blir mycket lamm och får under året.
    Och tänkte inte heller på att lamm smakar absolut bäst om det bara har druckit mjölk från mamman och har därför ingen "ullsmak". Det låter väldigt rått men så är det.... Sen så tillagar vi den i en slags ugn som kallas "testo" en slags ugn som värms (eldas) med vindruvspinnar, en stekpanna med lock, som man har i ett eget litet hus eftersom det ryker så mycket när man tänder på.
    Dagens lammkotletter blev jättegoda, panerade och stekta i vanlig stekpanna med blomkål och ris.

  • Okänd 6 april 2009

    Självklart att det blir lamm i påsk, lika självklart som att det blir påsk!
    Vitlöksspäckad lammstek, rosmarinsås, serveras med världens godaste potatisgratäng!
    Men det har väl alla, receptet på världens godaste potatisgratäng, eller?

  • popik 6 april 2009

    Jag brukar alltid göra lammstek med vitlök och rosmarin och till det potatisgratäng med bladspenat och vitlök, den är så god men har lite funderingar på om jag skulle göra lammstek med omanska kryddor i år som variation.

  • MammaModesty 6 april 2009

    I år blir det lamm.... jag får köpa ny slaktat imorgon.. precis lagom till påsken.. o då ska jag göra min lammstek den är så underbart god... hoppas att vi får tag på lite cypriotisk färskpotatis till oxå... (Y)
    länkar in receptet om det är någon som är intresserad

    Lammstek provencale med rostad färskpotatis och gräddig sås

  • majamia 6 april 2009

    Hej
    Självklart blir det lamm på klassisktvis :D Gott och festligt till påsk men även annars.
    Glad påsk! :D(Y)

  • Gul13 6 april 2009

    Vår lamning är så gott som avverkad för i år. Det resulterade i så här långt, när det är 4 tackor kvar att lamma, i 62 lamm. :-)
    Däremot börjar frysen gapa tomt på lammkött så i påsk blir det den sista sadeln. Och så grillar vi säkert kotletter någon dag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.