Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matbudget

  • Lindanemon 26 mars 2008

    Jag tycker att det där med ekonomin beträffande maten går i vågor väldigt mycket :'(
    Jag handlar också mycket till bra priser, men har inte vågat kolla kvittona, fast visst borde det göras :(
    Min matlista beror väldigt mycket på vad jag har hemma, eller vad som är bra pris på i affären. Sen försöker jag att ta tillvara på "allt som går" från maten. Känner mig lite snål ibland, men tycker inte om slöseri (N)

  • kullerbyttan 16 oktober 2008

    Hej!!! Har läst era inlägg ..... Jag tycker det är svårt att veta hur mycket pengar som är rimligt at lägga på mat. Vi är två vuxna och en på 5 år och varannan vecka är har vi en 14 åring också har försökt håla det till 3000 i månaden men det är inte lätt hur gör ni??? kram Lotta:'(

  • The_mama97mia 16 oktober 2008

    Bra att lyfta den här tråden nu i bistra tider... Jag har redan givit mina tips och nu när jag läser igen tycker jag det är två saker som är genomgående - ett INKÖPEN - planera o få det så billigt som möjligt. två - se till att man inte slänger så mkt. På mina barns skola gjorde dom ett experiment en vecka, man vägde frukten innan fruktstunden och sen vägde man det som slängdes. Resultat - i slutet av veckan hade mängden avfall minskat rejält!

    Om ngn vill ha exakta rekommenderade kronor och ören tror jag man kan hitta det på Konsumentverkets hemsida.

  • monac 16 oktober 2008

    Nej,...är ingen hushålls ekonom direkt. Kokar soppa på en spik ibland och lyxar till med finaste råvaror,färska fiskar och skaldjur,ostar och tillbehör. då och då. Ingen aning hur mycket det kostar i månanden.(lite pinsamt nog !!)
    Men det kan ju vara kul att jämnföra med vad konsumentverket har kalkylerat med!:)

    Kan leva jätte billigt med om jag är tvungen...vilket jag är ibland. Men bra näringriktig mat får kosta lite i min lilla familj ivf! Gott ska det ju vara oxå(H)

  • Queenie 16 oktober 2008

    Vi är två vuxna och två tonåringar som bor här två veckor i månaden (minst, ibland mer). Om man bara räknar på just maten så skulle jag tro att det rör sig runt 4.000 i månaden, det går ju åt otroligt mkt bröd, mjölk etc, för att inte prata om ost. Jag försöker att veckohandla i alla fall.

  • The_mama97mia 18 november 2008

    Jag lyfter tråden igen, genom att bara säga - har ni märkt att en DEL livsmedel har blivit så himla dyra?
    Jag är väldigt förtjust i räkor, men frusna räkor (inte färska) har blivit sketadyrt? Ibland är det billigare med skalade. Smaken blir ju inte detsamma, men ni fattar vad jag menar, förr var det tvä'rtom?

    Kanske är det så att finanskrisen ger påverkan på maten o våra hem, vad tror ni om det?

  • boz1965 18 november 2008

    Det skulle inte funka med en matbudget för min del eftersom jag många gånger inte har bestämt mig för nåt speciellt innan jag står där i butiken. Jag försöker ibland att planera en veckomatsedel, som för det mesta spricker redan första dagen när jag har hittat nåt intressantare i butiken.

  • boz1965 18 november 2008

    Skrivet av mama97mia den 18 nov 2008

    Jag lyfter tråden igen, genom att bara säga - har ni märkt att en DEL livsmedel har blivit så himla dyra?
    Jag är väldigt förtjust i räkor, men frusna räkor (inte färska) har blivit sketadyrt? Ibland är det billigare med skalade. Smaken blir ju inte detsamma, men ni fattar vad jag menar, förr var det tvä'rtom?

    Kanske är det så att finanskrisen ger påverkan på maten o våra hem, vad tror ni om det?


    Dom har väl kommit på att folk tycker att nypillade räkor är godare än frysta dito, så passar de på att profitera på det medan de kan.

  • canonlars 19 november 2008

    Hej vi är två vuxna med utflugna barn . någon budget har vi inte men gärna matlista och att följa den.
    Att komma ifrån den det händer men försöker följa den alltid när det gäller mat inköpen:)'
    Ha det bra

  • monac 19 november 2008

    målet är väl lite bättre koll för min del...som det är nu, spontan handlar jag mycket. De går säkert att få ner summan med planering.

  • marjoh1 19 november 2008

    Har ingen direkt budget jag heller men jag lagar det mesta från grunen. Det brukar bli ett storköp 1 gång i månaden och kompletteringar under månadens gång. Kommer nog upp i ca 4000 och vi är två vuxna och ett barn 9 år. Fast mannen i huset äter för två. O så får ju våra goa kisar lite godsaker emellanåt med.:p

  • vanillaice123 2 januari 2012

    Vanligt vis lägger jag ca 3-4000 kr /mån på mat helt själv, vilket är vansinnigt därför valde jag att testa om jag skulle klara mig på den lilla summan som 500 kr / månad
    Ni kan gärna titta in på min blogg och se vad jag äter för att hålla budget!
    MVH
    utmaningar.blogg.se

  • Erajscha 2 januari 2012

    Vi äter ingen billig pasta (bara vit fiber) och lagar det mesta från grunden. Vi har alltid minst en grönsak till maten, ofta ärtor, gröna bönor eller broccoli. Vi är två vuxna som äter matlådor varje dag också och en fjortonåring som är här halvtid. Vårt matkonto är på 3000 kronor. 2500 bränner vi direkt vid löning på en väl planerad storhandling (köper till exempel edamerfilé-ost som räcker hela månaden, frysta grönsaker, det kött som är på erbjudande). Matsedeln planeras utifrån vad som är på erbjudande. Samma bit benfri kotlett kan t.ex. delas i bitar och bli både wok och piccata milanese.
    I köttfärsåsen har vi alltid riven morot, både för smakens, hälsans och plånbokens skull. Vi har också alltid broccoli till. Lyxen består i en bit parmesan att riva över.

    Om jag inte är hemma äter de gärna sina favoriter pannkaka eller blodpudding, billig mat som jag inte kan äta.

    De resterande 500 går till komplettering, några tomater här och nån liter mjölk där.

  • Kakan1986 3 januari 2012

    Kul att läsa den här tråden och se hur andra gör och vad det kostar. Vi är en så länge 2 vuxna med katt och hund, kattmat och kattsand ingår i matbudgeten, dock inte hundmat eftersom den mäste köpas på djuraffären.
    Vi sätter alltid undan 3000:- till mat och då ingår även hygienartiklar här. Lite till brukar gå åt, speciellt efter alla dessa helger som varit nu.
    Försöker alltid att ha matsedel eftersom jag vet som så många andra skrivit att det blir massa onödiga inköp om vi småhandlar...
    Går alltid igenom reklam från alla matbutiker för att se vad som är erbjudande på och så köper vi storpack och fryser in, vi står aldrig utan t ex köttfärs eller kyckling i frysen, pasta/potatis/ris finns alltid hemma också. Så vi skulle klara oss rätt länge om vi behövde :)

    Vi höjer från och med denna månad vår budget till 4000:- för att vi ska ha barn i februari vilket innebär blöjor och diverse som behövs, samt är vår åsikt också att det aldrig skadar att ha lite över på matkontot till bistrare dagar ;)

  • bigganv 3 januari 2012

    Vi är två vuxna och en snart sextonårig grabb. Vi äter frukost och middag hemma, plus att maken och jag har matlåda med oss till våra jobb. Vi gör av med ca 4-5000 kr i månaden på mat och allt annat som hör till hushållet, schampo, tandkräm, toapapper, tvättmedel, etc. Jag handlar det mesta på Netto och Lidl.
    Skriver veckomatsedel, och börjar då med att titta vad som finns i frysen, samt vad som är på erbjudande i affärerna, och utgår från det.... Har gjort så i ca 1 ½ år nu, och tycker det är både lättare och att man har mer kontroll på vad man handlar.

  • Cassiopeya 3 januari 2012

    Skrivet av bigganv den 3 jan 2012

    Vi är två vuxna och en snart sextonårig grabb. Vi äter frukost och middag hemma, plus att maken och jag har matlåda med oss till våra jobb. Vi gör av med ca 4-5000 kr i månaden på mat och allt annat som hör till hushållet, schampo, tandkräm, toapapper, tvättmedel, etc. Jag handlar det mesta på Netto och Lidl.
    Skriver veckomatsedel, och börjar då med att titta vad som finns i frysen, samt vad som är på erbjudande i affärerna, och utgår från det.... Har gjort så i ca 1 ½ år nu, och tycker det är både lättare och att man har mer kontroll på vad man handlar.


    (Y) Planering är bra :D Blir billigare och man slipper tänka så mkt på vad man ska äta varje dag. Bättre då att lägga den energin på andra trevligare saker \o/

  • Samur 3 januari 2012

    Som sagt planera inköp och försöka bunkra när det är billigt. Trots att vi har kött från våra lamm och får och ägg från hönsen så tycker jag att vi har allt för hög matkostnad. Tror vi har runt 70 000 Iskr det är kanske ca 4000 skr. Vi är 3 vuxna ibland 4 (samt hundar och katter). Jag tänkte att jag fom i år ska spara alla kvitton och sätta in alla utgifter i exell för att se vad vi lägger pengarna och hur mycket det är.

  • asasto 3 januari 2012

    Har planerat min mat i många år dels för att jag bott lå¨ngt från affär utan bil och i stort sett utan allmä'nna kommunikationer + jag har studerat och då har jag haft en matkostnad på runt 800kr/månaden (3mål mat per dag + mellanmål).

    Nu har jag dock god ekonomi gick tillbaka till heltidsjobbet + behöll extrajobbet jag hade som student + jag har flyttat så jag har en matbutik på några minuters gångavstånd så nu har jag skippat en hel del av planeringen så nu skulle jag tippa matkostnaden är runt 1200kr (och då ingår det att jag äter på jobbet ibland kostar bara 28kr för en lunch där) så visst gör det skillnad i plånboken ifall man planerar.

  • jojjeahl 3 januari 2012

    Storhandlar var 14:e dag på willys och väljer kanske inte de dyraste märkena. men om man friterar pommes och koker frusna grönsaker med buljongtärning har det inte så stor betydelse, faktiskt. Kött bör man leta upp en riktig "köttaffär" både billigare och bättre kvalitë. Bakar nästan allt bröd själv, blir ca halva priset. Vi handlar för ungefär 3000 till 3500 i månaden.

  • susanne7206261 3 januari 2012

    Vi är 2 vuxna och 1 son på 10 år vi har inte heller någon budget men vart lite nyfiken och räknade i hop dom senaste månaderna och insåg att vi handlar för cirka 4000:- i månaden var nästa lika varje månad trodde vi handlade för mer. När jag handlar så tittar jag alltid i reklambladen och i frysen och planerar veckan efter det passar även på att fylla på frysen då det fins något som vi gillar till bra pris. Äter husmanskost på vardagarna och sedan något extra till helgen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.