Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nu har det hänt igen....

  • mafia 11 december 2010

    Nu har det hänt igen! Vi var hos goda vänner i går kväll och åt en god fisksoppa. Tanklös som jag är ibland, frågade jag inte vad det var för fisk i. Efter några timmar började jag må lite tjyvtjockt, men tänkte att det var trötthet. Det blev värre och värre och tanken dök upp. Var det pangasiusfileer i soppan? Vi fick bråttom hem, men hann inte hela vägen. Jag dekorerade snödrivorna, på ett inte så vackert sätt. Sen har jag mått illa hela natten, men tack och lov börjar det ge med sig nu. Jag vet att jag inte tål den här fisken. Den lär ju innehålla ett gift, som vissa människor reagerar på och jag hade aldrig ätit den goda soppan om jag tänkt efter. Det jag funderar över nu, är hur bra kan det vara att äta fisk, som innehåller ett sånt gift. Även om man som jag inte kräks, så får man ju i sig giftet. Och...är det bara jag som reagerar?
    Kan påpeka att jag har en mage, som inte brukar drabbas av magsjukebakterier.

  • Mistys 11 december 2010

    Jag har lagt några inlägg ang. denna äckliga fisk i forumet " Nyheter i butik" tror jag det var. Lite länkar också om hur dessa fiskar föds upp. Gå in och kika om du vill. Onödigt att upprepa sig ;) Ganska nya inlägg så dom finns på sista sidorna!

  • mafia 11 december 2010

    Fy sjutton! Nu förstår jag varför jag blir så sjuk. Kan denna otäcka produkt inte bli förbjuden i Sverige också?

  • boz1965 11 december 2010

    "...Pangasius är en hajmal som odlas och fiskas i Mekongfloden i Vietnam, ett av världens mest förorenade vattendrag. Den innehåller mest miljögifter av all jordens matfisk. T o m Ryssland har stoppat importen p g a riskerna. Den matas med allt från bananer till nermald död fisk. Den utfodras med hormoner så den växer i 4 gånger normal takt. Den injiceras med urinextrakt för att rommen ska bildas snabbare..."

    Källa: Helsingborgs Dagblad (HD)

  • Mistys 11 december 2010

    Skrivet av mafia den 11 dec 2010

    Fy sjutton! Nu förstår jag varför jag blir så sjuk. Kan denna otäcka produkt inte bli förbjuden i Sverige också?


    Den är röd listad av WWF så affärer med lite ansvarskänsla kommer inte att ta in den mer i sitt sortiment ( endast sälja ut befintligt sortiment) Vet att bla Willys inte kommer sälja den mer!

  • solgarden 11 december 2010

    Har aldrig köpt denna fisk då jag har fått höra att det "var den äckligaste fisk som fanns" utav dem som har ätit denna...Vi är lite kräsna på fisk i vår familj så vi köper bara lax, torsk eller hoki.

  • emaxen 11 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 11 dec 2010

    "...Pangasius är en hajmal som odlas och fiskas i Mekongfloden i Vietnam, ett av världens mest förorenade vattendrag. Den innehåller mest miljögifter av all jordens matfisk. T o m Ryssland har stoppat importen p g a riskerna. Den matas med allt från bananer till nermald död fisk. Den utfodras med hormoner så den växer i 4 gånger normal takt. Den injiceras med urinextrakt för att rommen ska bildas snabbare..."

    Källa: Helsingborgs Dagblad (HD)


    Tack för det.
    Jag kommer inte att köpa eller rekomendera denna fisk till någon.{angry-annoyed}

  • miabok 12 december 2010

    Jag hade pangasius i frysen, men jag slängde dem när jag läste allt negativt.

  • mettelind 12 december 2010

    Tyvärr är det nog så att vi långt ifrån vet allt om det vi stoppar i oss och tur är väl det.{starving}

  • UllaC 12 december 2010

    Var på en restaurang för ett par år sen och ville ha fisk. Den smakade så konstigt, så jag frågade vad det var för slags fisk. Det var pangasius, jag åt 2 tuggor och lämnade resten. Sen dess har jag aldrig ens tänkt tanken på att äta den fisken igen.
    Efter boz förklaring förstår jag varför.....(N)

  • Okänd 12 december 2010

    Skrivet av Misty09 den 11 dec 2010

    Skrivet av mafia den 11 dec 2010

    Fy sjutton! Nu förstår jag varför jag blir så sjuk. Kan denna otäcka produkt inte bli förbjuden i Sverige också?


    Den är röd listad av WWF så affärer med lite ansvarskänsla kommer inte att ta in den mer i sitt sortiment ( endast sälja ut befintligt sortiment) Vet att bla Willys inte kommer sälja den mer!


    Jag kollade i fiskdisken på Willys i vår stad i dag. Och det är rätt som du säger att den inte ska säljas mer. Och Tilapia går samma väg. Den var också rödlistad. Så nu ska jag gå in på min kokbok och ta bort rätter med dessa fisksorter i. Jag är också ansvarskännande.

  • chrisq 12 december 2010

    (Y)jaG HAR LAGAT DEN ETT ANTAL GGR O HAR BARA VARIT SÅ GOD

  • Roskerstin 12 december 2010

    Vi har ätit både pangasius occh tilapia i flera år och aldrig blivit sjuka, men det är ju tråkigt när någon blir det. Nedan lite info från WWF, och det finns tydligen olika orsaker till varför pangasius/tilapia är rödlistad inte enbart för var och hur den lever. Den fisken vi får föds upp under uppsikt och fångas inte i vilt tillstånd om jag har förstått saken rätt. Sedan är det ju en hel del andra fiskar som vi ofta använder oss av som även är rödlistade.


    http://www.wwf.se/source.php/1196785/WWFs%20Fickguide.pdf

  • Dano 12 december 2010

    Tilapia har jag haft i mitt akvarium ca 35 år sedan, långt innan jag såg den i våra frysdiskar, blev något förvånad när jag såg den i disken första gången.

  • monicadanell 12 december 2010

    jag köper inget annat än pangasius det är god(Y)

  • rubbew 12 december 2010

    Har köpt Pangasius en gång men kastade den då den smakade mögel!

  • Josses 12 december 2010

    Har köpt Pangasius några gånger och vi har inte märkt något konstigt med den.
    När yngsta dottern var hos sin dagmamma på den tiden så åt de den där ibland och hon
    sade då att de hade ätit "haj", och enl. dagmamman åt alla barnen som bara den, alla
    tyckte den var så god.

    Såg ett program i fjol eller när det var om den norska odlade laxen.
    Den var ju inte heller så bra att äta eftersom de gjorde fiskmjöl av en massa andra fiskar,
    som då tog slut i haven, för att mata laxarna med.

    Frågan är ju vilken fisk vi kan äta med gott samvete?{question}

  • soccermum 12 december 2010

    Skrivet av Josses den 12 dec 2010

    Har köpt Pangasius några gånger och vi har inte märkt något konstigt med den.
    När yngsta dottern var hos sin dagmamma på den tiden så åt de den där ibland och hon
    sade då att de hade ätit "haj", och enl. dagmamman åt alla barnen som bara den, alla
    tyckte den var så god.

    Såg ett program i fjol eller när det var om den norska odlade laxen.
    Den var ju inte heller så bra att äta eftersom de gjorde fiskmjöl av en massa andra fiskar,
    som då tog slut i haven, för att mata laxarna med.

    Frågan är ju vilken fisk vi kan äta med gott samvete?{question}


    Man behöver bara kolla på denna länk som både jag och roskerstin har delat i olika trådar:
    www.wwf.se/source.php/1196785/WWFs%20Fickguide.pdf
    då kan man hålla sig uppdaterad eftersom listan ändras med jämna mellanrum och på så vis så vet man vilka som är gröna, gula och röda fiskar :)

  • Josses 12 december 2010

    Skrivet av soccermum den 12 dec 2010

    Skrivet av Josses den 12 dec 2010




    Frågan är ju vilken fisk vi kan äta med gott samvete?{question}


    Man behöver bara kolla på denna länk som både jag och roskerstin har delat i olika trådar:
    www.wwf.se/source.php/1196785/WWFs%20Fickguide.pdf
    då kan man hålla sig uppdaterad eftersom listan ändras med jämna mellanrum och på så vis så vet man vilka som är gröna, gula och röda fiskar :)
    Var lite snabb att skicka iväg mitt inlägg tidigare.
    Jag tänkte på fiskar över lag, det har ju blivit utfiskat på så många håll över hela vår jord...:'(

    För ett antal år sedan så försvann ju all torsk här uppe efter Norrlandskusten,{disapointed}
    många fiskare kom söderifrån och fiskade upp all torsk som fanns här på bara några veckor!!!
    De använde sig av finmaskiga trålare. Norrlandsfiskarna hade inga trålare när de fiskade utan de använde sig av ett slags garn (kommer inte ihåg vad detta kallades) med större maskor så att fiskynglen kom igenom och
    fick växa sig större. Tyvärr var ju dåvarande fiskeriverket så fega att de inte tordes förbjuda trålare här och det gick ju som sagt väldigt fort att tömma våra inhemska hav på torsk.{weep}

  • mafia 13 december 2010

    Även om den här fisken är "god" så måste det väl vara något fel, när man som jag blir illamående och spyr som en gris några timmar efter jag ätit fisken. Detta har inte bara hänt en gång. Jag är en envis människa och trodde att det var fel på just den fisken och köpte andra märken, kokade dessutom ur den, men vad hjälpte det. Jag har ätit och blivit sjuk av den sex (6) gånger.
    Aldrig mer kommer den i min mun, det kan jag lova.
    När man sen, efter sökande på nätet, läser att den matas med nedmalda fiskar, restprodukter från Peru (?) och får hormoner från gravida kvinnors urin, då tycker jag att gränsen är nådd. Hade jag små barn, så skulle jag tänka mig för två gånger innan jag satte pangasius på bordet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.