Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paltbröd med fläsk

  • evaldo 21 oktober 2007

    Jag gillar paltbröd med fläsk, ser aldrig det i någon tidskrift.
    Hur vanligt är det med paltbröd med stekt fläsk och vitsås?

  • 21 oktober 2007

    Mums så gott!
    Numera äter jag sällan bröd så det är ett par år sedan jag åt paltbröd.
    Paltbrödet ska vara typ tunnbröd, det som är i form av hålkaka blir alldeles
    för blött och sladdrigt.

  • evaldo 21 oktober 2007

    Paltbröd som tunnbröd har jag aldrig ätit, det är väl en norrländsk variant?
    Jag har då inte set det i någon butuik i alla fall.

  • 22 oktober 2007

    Kul att Du tar upp paltbröd.Med vit sås eller?
    Jag tror att vi får vara glada sålänge det finns ett bageri som har lust att baka brödet ifråga.
    Hälsn

  • inti 22 oktober 2007

    Paltbröd med fläsk och vitsås, är bara så gott! Men här där jag bor finns det inte i affären. Brukar beställa hem det. Gillar tjock kaka bättre än tunnbrödet. Men det slinker ner det med!
    Vi pratar mycket mat på mitt jobb, men jag vet bara en till som gillar denna rätt. De flesta har aldrig provat det.

  • Mammamu 22 oktober 2007

    :) jag kommer från Örnsköldsvik och här finns olika sorters paltbröd att köpa i varje matvaruaffär. Vi äter det ngra ggr/år.

  • evaldo 29 oktober 2007

    Paltbröd med tjock vitsås och mycket kryddpeppar, det är mums för mig.

  • kajsa36 29 oktober 2007

    (Y)när jag har gjort paltbröd med fläsk så kokar jag den tunna palten i mjölk så det blir som en stuvning kan man säga jätte gott, dom tunna palt kakorna finns att köpa på äffären.

  • Luna 30 oktober 2007

    Recept!

    Recept
    För 6 kakor
    5 dl blod (säljs djupfryst)
    2½ dl vatten
    2 msk margarin eller smör
    2 msk sirap
    50 g jäst
    2 tsk salt
    1,2 l (ca 600 g) rågmjöl
    ca 8 dl (ca 500 g) vetemjöl
    eller lantvetemjöl.


    Ett litet recept på paltbröd. Har ej provat det själv. Kanske att du får baka om du vill ha det. Tror annars att jag sett det i en ICA butik i stockholm/Kista.

  • Lena 30 oktober 2007

    Hej Luna jag att du ska sätta in receptet på din sida så vi kan spara det (Y)

  • Luna 30 oktober 2007

    Oki, ska göra det. Har dock inte provat detta recept själv så vet inte hur det blir i slutändan..

  • Lena 30 oktober 2007

    oki kan bli kul att testa ändå(Y)

  • Horrmund 30 oktober 2007

    :)

    Skrivet av evaldo den 21 okt 2007

    Jag gillar paltbröd med fläsk, ser aldrig det i någon tidskrift.
    Hur vanligt är det med paltbröd med stekt fläsk och vitsås?

    Paltbröd me fläsk är jättegott tilldet sakll man servera vitsås med messmör i och det är supergott
    // (Y)

  • evaldo 30 oktober 2007

    Skrivet av Seema den 30 okt 2007

    :)
    Skrivet av evaldo den 21 okt 2007

    Jag gillar paltbröd med fläsk, ser aldrig det i någon tidskrift.
    Hur vanligt är det med paltbröd med stekt fläsk och vitsås?

    Paltbröd me fläsk är jättegott tilldet sakll man servera vitsås med messmör i och det är supergott
    // (Y)

    Paltbröd med messmör måste vara den norrländska varianten eller hur? Här i mellansverige är det vitsås med mycket kryddpeppar och strkfläsk som gäller.

  • evaldo 30 oktober 2007

    Skrivet av evaldo den 30 okt 2007

    Skrivet av Seema den 30 okt 2007

    :)
    Skrivet av evaldo den 21 okt 2007

    Jag gillar paltbröd med fläsk, ser aldrig det i någon tidskrift.
    Hur vanligt är det med paltbröd med stekt fläsk och vitsås?

    Paltbröd me fläsk är jättegott tilldet sakll man servera vitsås med messmör i och det är supergott
    // (Y)

    Paltbröd med messmör måste vara den norrländska varianten eller hur? Här i mellansverige är det vitsås med mycket kryddpeppar och stekfläsk som gäller.

  • tilda 31 oktober 2007

    Jag är norrlänning men har aldrig haft messmör i vitsåsen. Den ska däremot vara ganska söt, och tjock så att den inte försvinner i brödet. I köket jag jobbar görs det blodbröd, som vi säger, lite då och då, och det är mycket uppskattat av dem som överhuvudtaget vet vad det är.

  • Lena 31 oktober 2007

    Japp håller helt med dig graninge har heller inte haft mese i vitsåsen och den ska vara exakt som du skriver (Y)

  • evaldo 31 oktober 2007

    Skrivet av tilda den 31 okt 2007

    Jag är norrlänning men har aldrig haft messmör i vitsåsen. Den ska däremot vara ganska söt, och tjock så att den inte försvinner i brödet. I köket jag jobbar görs det blodbröd, som vi säger, lite då och då, och det är mycket uppskattat av dem som överhuvudtaget vet vad det är.

    Jag har aldrig hört talas om blodbröd, är det som paltbröd ungefär eller ?

  • 19 november 2007

    Är ny här i matklubben och hittade just nu igen inläggen om PALTBRÖD!
    Det är en av mina favorit maträtter, är uppväxt i södermanland och ätit paltbröd sen jag var barn.Men det skall lagas till på ett speciellt sätt...Mammas sätt!
    Paltbröd som är som rågkakor först och främst.
    Skär brödet i 1½ cm tjocka skivor, varva och stek bröd och fläsk.i stekpanna,så brödet får suga åt sig lite fläskflott Lägg brödet i en kastull, gärna ångkastrull och fläsket för sig. Ånga brödet en stund, det ska vara lite "stuns" i det, inte grått och blött.
    Koka vitsås med stekt gul lök. Smaklig måltid!
    Numer bor jag inorrbotten och har inte hittat TJOCKA paltbröd någonstans. Nån som har ett tips?

  • tilda 20 november 2007

    Blodbröd och paltbröd är samma sak.
    Jag har däremot aldrig ätit tjockt paltbröd. Låter inte gott ! Men det beror väl på vad man är van att äta.
    Mina barn tycker däremot om att äta tunnpaltbröd som smörgåsar med mese på, och det är dessutom nyttigt. Mycket järn.:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.