Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Planka

  • evaldo 11 mars 2008

    (H)Jag håller på att bränna av nya plankor som används till plankstek.
    Jag gnider in dem i olja och bränner dem ca 10 minuter i 200 grader i ugnen.
    Upprepar detta ett par gånger .
    Det osar lite i köket, har glämt slå på fläkten.
    Hur gör ni ?:o

  • Heisjo 11 mars 2008

    Oj vad flitigt! Själv äger jag ingen planka. Hade varit roligt att ha några faktiskt.
    Kan man köpa sådana eller måste man göra dem själv:o

    Jag är ingen hejdare på träslöjd:'(

  • evaldo 11 mars 2008

    De finns i de flesta matvaruhusen.
    Ciry Gros har dem har jag sett.
    Förpackning om 4 stycken ekplankor med 4 korkunderlägg
    Beskrivning medföljer. :)

  • jas65 11 mars 2008

    Jag gjorde som du Evaldo men det rök mycket. Men sen så måste du också gnida in dem med olja före du använder dem.
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • MammaModesty 11 mars 2008

    jag har endast "bränt" dem i ugnen aldrig använt oljamen jag kan ju ha gjort fel... iaf funkar de när man nu bemödar sig med att göra plankstek... :p

  • ThomasP 11 mars 2008

    Jag gör planka både på kött och även laxfile ibland och jag gör som Evaldo och värmwer upp dem med lite olja innan man använder dem.Men vad har ni till era plankstekar såsoch grönsaker ?? eller vad //Thomas

  • marinkovic 11 mars 2008

    :o
    Måste det vara av ett speciellt träslag ?

  • anluk 11 mars 2008

    Äger inga plankor men älskar att äta det ute! Lilla dottern är galen i det!! Får nog investera i detta

  • jas65 11 mars 2008

    Plankorna skall vara i Ek
    Mvh
    Höfta mera
    Anders

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    Nu blir jag motiverad att köpa plankorna, som Evaldo skrev så har jag sett dom i 4-p på Citygross här i Norrköping. Det kostar ju en del det första inköpet men inte var det så dyrt inte.

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    Bra fråga Molgan!

  • bernit 11 mars 2008

    Skrivet av Molgan den 11 mar 2008

    Vi oljar in våra innan vi använder dem. Men har inget minne av att vi har bränt dem i 200 grader i tio minuter. Gör man det när dem är nya, eller till och från?
    Vad har ni för mat på era plankstek?


    Plankorna skall vara av ek
    Första gången bränner man av dem för att få fram smaken
    Annars är det bara att köra - man behöver inte olja dem när de väl är använda - maten man lägger på är tillräkligt

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 11 mars 2008

    Tack Bernit.... du är en klippa! :)
    SKa tänka på detta när jag väl köper mina plankisar.

  • evaldo 11 mars 2008

    Ek är vad som ska användas till plankor, annat går inte

  • mariec 11 mars 2008

    Hej!
    Vi bara diskar dem i hett vatten när de är använda. Sen nästa gång lägger vi in dem i ugnen i 10 minuter på 200 grader och låter dem "svettas" en stund och sköljer sen av dem i vatten innan vi lägger på maten.
    Först på med potatismos och delad tomat, kanske baconlindad sparris, sen in i ugnen.
    Sen på med sås, stekt kött och wokade grönsaker och in i ugnen igen.
    MUMS!!

  • hansdotter 11 mars 2008

    Ni inspirerar mig verkligen!
    Nu vill jag oxå köpa plankor!
    MUMS!

  • bernit 11 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 11 mar 2008

    Tack Bernit.... du är en klippa! :)
    SKa tänka på detta när jag väl köper mina plankisar.

  • bernit 11 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 11 mar 2008

    Tack Bernit.... du är en klippa! :)
    SKa tänka på detta när jag väl köper mina plankisar.


    Jag slant
    - Innan du köper egna plankor skall du ju bränna upp mina ! de är f.ö inte ek utan Ceder.

    /BÅ :p

  • The_mama97mia 6 april 2008

    Vänner!
    Undertecknad är nu ägare av 4 st ekplankor! Med tillhörande korkunderlägg.
    Inköptes högtidligen igår på Ullared, á 39.95 st. Citygross tog 199 för ett fyrpack.

    Nu har jag oljat in o bränt av dom enligt bruksanvisningen. Sen blev det Evaldos Pangasiusfile ngt modifierat. Det är bland det godaste jag ätit.
    Jag vill gärna ha mer tips o råd o recept på plankor!!!!!

  • zudette 6 april 2008

    är det ingen som har nå kul tips på vad man kan ha på plankorna - Brukar förutom köttet och moset ha tomat och sparris.... nån gång har jag fyllt coctailtomater eller en chaminjonhatt med färskost (kantarell- eller peppar) men det skulle vara kul att höra andra varianer på plankor!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.