Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Plocka svamp!

  • Hilmer54 30 augusti 2011

    Jag plockar Karl Johan, Rödbrun stensopp, smörsopp, sandsopp, tegelröd björksopp.
    Goliat musseron. Har börjat hitta Rimskivling också. Jag försöker lära mig en ny sort varje år.
    (Tänkte att nästa år ska jag föröka lära mig att hitta Kremlor.)
    Just nu går svamptorken för högtryck.
    Har redan så att jag klarar mig men det är ju så härligt att gå ut i skogen.
    Sedan så är en burk torkad svamp en bra gå bort present.

  • amoz 30 augusti 2011

    Oh vad impad jag blir av er alla därute som känner till och vågar plocka alla dessa svampar. Måste vara helt underbart att komma hem från skogen med så mycket god svamp. Man borde kanske gå i svampskola{waving}

  • Amber 31 augusti 2011

    Har i år redan plockat närmare 90 liter kantareller... vi plockade förr mkt trattkantareller,citrongul slemskivling,smörsopp ,karljohan, bläcksvamp samt stolt fjällskivling.. förutom just då vanlig kantarell. Karljohan tar vi gärna med hem om vi hittar ngn.

  • MadLandley 31 augusti 2011

    Har på sistone börjat plocka lite svampar som jag vanligtvis inte plockar. Är inte rädd för dvärgbandmasken eftersom den dör vid upphettning (över 60°-80°). Förväller man den genom att steka den i stekpanna så ska den enligt ryktet dö, så jag är beredd att lita på det (frysning klarade den tydligen däremot).

    Jag skulle inte klara mig utan att plocka svamp på hösten, det hör ju årstiden till. Det är så mysigt att komma ut i naturen och lunka runt med mamma och höra knarret ifrån gummistövlarna :) Vi plockar alltid de vanliga svamparna som är svåra att förväxla; kantarell, trattkantarell, gul och svart trumpetsvamp, taggsvamp, fårticka och blodriska. Har även på sistone börjat plocka Karl Johan, sotvaxskivling, smörsopp, citronslemskivling och lite diverse soppar.

    För den som har iPhone kan jag rekommendera "Svampguiden" som kostar 22:-. Riktigt smart pryl där man kan märka ut sina svampfynd på en karta (via GPS) och på så vis hitta tillbaka nästa år. Man kan även slå upp svamparna via namn, titta på bilder samt svara på ja och nej-frågor om man är osäker på vad man har hittat. Riktigt fiffigt!

    ----

    Som en sann svampälskare jag en massa svamprecept på: http://www.kryddadekoket.se/category/svamp/

  • The_mama97mia 31 augusti 2011

    Tack för den länken! Trevligt!

  • pleta 31 augusti 2011

    Åh vad jag är sugen på att leta svamp. Det verkar så avkopplande, och en bra sysselsättning att lunka runt i skogen i gummistövlar när det ändå är skitväder.. Var är bästa stället att börja om man bor i Malmöområdet? Vad bör man ha för basutrustning? Jag kan absolut ingenting om svamp eller svampplockning. :P

  • MadLandley 31 augusti 2011

    Skrivet av pleta den 31 aug 2011

    Åh vad jag är sugen på att leta svamp. Det verkar så avkopplande, och en bra sysselsättning att lunka runt i skogen i gummistövlar när det ändå är skitväder.. Var är bästa stället att börja om man bor i Malmöområdet? Vad bör man ha för basutrustning? Jag kan absolut ingenting om svamp eller svampplockning. :P



    Vet tyvärr inga bra områden i Malmö, men det kanske någon annan vet?
    Jag kan dock bistå med några tips om vad man ska ha med sig :)

    1. Gummistövlar och myggspray. Ormar kan dyka upp om man har otur (och så är det blött i skogen) och myggor... ja, de dyker alltid upp av någon outgrundlig anledning...

    2. Pensel och liten kniv. Jag har själv en ihopfällbar med båda i samma som man hänger fast i byxhällan med en hake. Superbra om man vill slippa få med sig halva skogen hem då man kan borsta bort överflödigt skrot med och skära bort den jordiga foten.

    3. Korg är bra att plocka i. Jag tycker även att det är bekvämt med en blompåse (lägre pappkasse) med tidningar i botten. En extra påse är bra om man plockar svamp som exempelvis taggsvamp eller svart trumpetsvamp som har en tendens att "tagga av sig" eller färga alla andra svampar svarta.

    4. Pocket-svampbok, så man kan kolla vad det är man har hittat. Kanske en karta så man inte går vilse? Orkar man inte bära på det man kan ta med sig en van svampplockare och nån som hittar...

    5. Jag har alltid med mig en liten flaska vatten och något sött, typ en frukt (har man gott om tid är det mysigt med varm choklad och en skogaholmsmacka med korv) Det är jobbigare än man tror att traska i skogen, och när blåbären tryter är det bra med något som får upp blodsockernivån.

    6. Glasögon är bra om man är närsynt. Dessutom är det bra skydd mot grenar som ska envisas med att peta en i ögonen.

    7. Detta är överkurs, men jag och min mamma har alltid med oss walkie-talkies...
    Min mamma är halvdöv och när man traskar iväg åt varsitt håll kan det vara lite knepigt att både höra och veta var den andra tog vägen. Dessutom är det komiskt när man hoppar högt för att en lastbil åker förbi på vägen intill och väser något konstigt på ryska... :D

    Det var nog "allt"...
    Lycka till!

  • annasgroda 1 september 2011

    Plockar gärna och så ofta jag kan. Tidigare på säsongen är det gula kantareller, nu kryllar det av soppar ute i skogarna och även de första trattisarna är här. Taggsvamp är lätt att känna igen liksom fingersvamp och fårticka, men det har jag aldrig lyckats hitta här.
    Tycker att sopparna är ett säkert kort, det finns bara en sort som är giftig, Djävulssoppen men den är vit ! med röda eldsflammor på foten och dessutom mycket sällsynt. Har man otur får man med en Gallsopp, den är inte farlig men den smakar skunk och förstör maträtten.
    En liten svampbok får alltid följa med... för säkerhets skull. Hittar jag inte svampen jag är osäker på där så tar jag inte med den hem. Basta!

  • suax002 2 september 2011

    Hej
    kul att läsa om allas svampplockning!!
    Jag bor mitt i stockholm i vasastan och har ingen bil. Är det någon som kan tipsa mig om svampmarker som man kan åka kommunalt till?? Vore så glad för något litet tips! Det skulle få mig att känna att det finns hopp även för mig...<_<
    / Sanna

  • Mistys 2 september 2011

    Skrivet av kranglin den 30 aug 2011

    Hej Hopp!
    Vi var ute i skogen med vår stövare, när jag vandrat en bit hittade jag en svamp jag ej sett förr.
    nu undrar jag om någon vet vad de kan vara. den har en "bred,platt" hatt rätt låg grå brunaktig i färgen och det såg nästan ut som ett träds årsringar på hatten. hatten bildar en grund skål nästan. vet någon vad det kan vara och är den ätlig?


    Kan det ha varit en trattaggsvamp??

    http://www.biopix.dk/photo.aspx?language=sv&photoid=73324&photo=phellodon-tomentosus

  • im67 2 september 2011

    Skrivet av Misty09 den 2 sep 2011

    Skrivet av kranglin den 30 aug 2011

    Hej Hopp!
    Vi var ute i skogen med vår stövare, när jag vandrat en bit hittade jag en svamp jag ej sett förr.
    nu undrar jag om någon vet vad de kan vara. den har en "bred,platt" hatt rätt låg grå brunaktig i färgen och det såg nästan ut som ett träds årsringar på hatten. hatten bildar en grund skål nästan. vet någon vad det kan vara och är den ätlig?


    Kan det ha varit en trattaggsvamp??

    http://www.biopix.dk/photo.aspx?language=sv&photoid=73324&photo=phellodon-tomentosus

    Jag har sett ngt liknande som du beskriver men det är inte Tratttaggsvamp. Den har skivor under och är lite beigerosa i färgen. Väldigt fin oftast och därför giftig tror jag, eller oätlig. Oftast är ju goda svampar goda för alla varelser och därför sällan perfekta annat son väldigt små.

  • Mistys 3 september 2011

    Var ut en sväng i Torsdagskväll på jakt efter dom gula;)
    Missade avfarten till "vår" skog. Fortsatte för att hitta ett ställe att vända. När vi väl hittade en liten väg att köra in på och vända tyckte vi det såg så bra ut så vi bestämde att prova lyckan på detta nya ställe. Vi kom hem med ca 30 l jättefin ej maskangripen Karl Johan svamp. Dock inga gula :s

    Förvällde och frös in.

    Vi ska åka tillbaka i morgon då det fanns massor men vad mer kan man göra med Karl Johan ? Tips? Det är ju en svamp med rätt mycket vätska i.

  • Pontusk10 3 september 2011

    Svart trumpetsvamp om man nu kallar den så...inte nån expert, men den e ju fantastisk att torka å ha i såser å gratänger....ingen här som plockat hasselnötter å torkat eller hur man nu gör...jag skulle vilja prova det någon gång men behöver lite säkra tips!!

  • lhmn 3 september 2011

    :hej jag går i skogen så ofta jag kan då tar med några som har svårt att hita svamp
    vi brukar vara utte 30 min korgen kan vara full med kantarell blek tag svamp och rynkad tofskivling(Y)

  • Catte77 3 september 2011

    Idag har vi plockat kantareller, trattkantareller och lite grisöra ( smakar lite bacon när man steker dem). Litar också på de rekommendationer som ges.

  • Mirasmormor 11 september 2011

    Hej! Jag älskar att plocka svamp, men tyvärr finns det inte så mycket på "min" skärgårdsö, mest trattisar.
    Om man lär sig en ny matsvamp per år kan man så småningom plocka rätt mycket. Men se till att skaffa en aktuell svampbok! Det har hänt en hel del sen min gamla svampbok skrevs (1979), många svampar har fått nya namn och framförallt har man omvärderat en del som tidigare har ansetts vara bra matsvampar. Bl.a. avråder man numera från att äta andra murklor än toppmurklor, även avkokta eller torkade.

  • wioleta 12 september 2011

    Varje höst brukar jag plocka svamp,men eftersom i södra Skåne så är det ont om kantareller så då blir det andra sorter istället ex. Karl Johan, björksopp,rödsopp och den mest dominanta här -brunsopp.För det mesta så torkar jag dem och förvarar dem i pappers påsar eller mal dem till pulver som jag har i såser, köttfärs,gryttor och soppor som krydda. Man kan även frysa dem eller lägga in dem i ättika på burk som man sen kan äta som tillbehör till olika kötträtter. Stek dem gärna med lök och ha till kokt potatis eller varför inte koka en god svampsoppa.Lycka till med plockande!

  • wioleta 12 september 2011

    Skrivet av lena4 den 29 aug 2011

    Kantareller klart att jag förväller dem och fryser.
    Jag är en storförbrukare av dem så det vet jag.
    Det va karljohan jag va osäker på hur jag ska laga till den.
    Dela dem i bitar och stek med lök,krydda med salt och svartpeppar ( ev. späd med grädde och mjöl och få en sås ,koka en stund) Gott till kokta potatisar och något kött om man vill.

  • svengelsk 12 september 2011

    Förra året hittade jag kantareller för första gången här i England. gick tillbaka till stälet förra veckan; tyvärr hade sniglarna varit där och det fanns bara små rester kvar, men jag har i alla fall ett kantarellställe. Vi hittade lite trattkantareller och taggsvamp plus en och annan blodriska. Det växer champinjoner på en grässlänt vid gymet. De är fantastiskt goda.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.