Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept med "svåra" ingredienser.

  • Dintan 18 januari 2011

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bockhornskl%C3%B6ver

    Wikipedia :)

  • Josses 18 januari 2011

    Det kommer alltid att finnas recept med ovanliga ingredienser och det kommer alltid att vara olika svårt att få tag i dessa beroende på vars i landet man bor eller om man bor utanför Sveriges gränser.
    Så lägg upp ditt recept du om du tycker att det blev gott sedan är det ju upp till var och en av oss om vi vill spara det och ev, jaga ingredienserna.:)

  • Josses 18 januari 2011

    Skrivet av susanneedgren den 18 jan 2011

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bockhornskl%C3%B6ver

    Wikipedia :)
    Tack(Y)(L)

  • soccermum 18 januari 2011

    Skrivet av Josses den 18 jan 2011

    Skrivet av soccermum den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...


    Det har du så rätt i :)


    Som vanligt fattar jag inte vad felet var..? Bockhornsklöverfrön finns bl a här:

    http://shop.vedalila.se/se/art/bockhornskloverfron-eko.php?affiliate=2605&gclid=COCuqInGxKYCFUSGDgodznBSHw
    Isia88 hade stavat "hog" istället för "horn". den här gången hittade jag felet, inte alltid liljeholmens tänds hos mig på en gång men denna gång tändes det fort :)


    Jooo.. den biten såg jag också men jag fattar fortfarande inte kommentaren "vart fasen får man tag på det? Haha!"
    Om man bara undrar så är det en sak men vari låg det roliga eller på vilket sätt försökte hon vara språkpolis? *trög* {embarrassed}

  • Isia88 18 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 18 jan 2011

    Skrivet av Josses den 18 jan 2011

    Skrivet av soccermum den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 18 jan 2011

    Skrivet av Isia88 den 18 jan 2011

    Bockhogsklöverfrön :S Vart fasen får man tag på det? Haha!


    Hmmm. Ska man leka språkpolis är det ett bra tips om man börjar med att själv stava rätt från början...


    Det har du så rätt i :)


    Som vanligt fattar jag inte vad felet var..? Bockhornsklöverfrön finns bl a här:

    http://shop.vedalila.se/se/art/bockhornskloverfron-eko.php?affiliate=2605&gclid=COCuqInGxKYCFUSGDgodznBSHw
    Isia88 hade stavat "hog" istället för "horn". den här gången hittade jag felet, inte alltid liljeholmens tänds hos mig på en gång men denna gång tändes det fort :)


    Jooo.. den biten såg jag också men jag fattar fortfarande inte kommentaren "vart fasen får man tag på det? Haha!"
    Om man bara undrar så är det en sak men vari låg det roliga eller på vilket sätt försökte hon vara språkpolis? *trög* {embarrassed}


    Haha. Försökte inte vara språkpolis. Vet inte om jag missade nånting där...

    Mitt "Haha!" kom från att jag aldrig nånsin hört namnet "bockhornsklöver" förut. Totalt nytt för mig; spännande och, liksom, konstigt. Det lät påhittat i mina öron. Tack för länken förresten, man lär sig någonting nytt varje dag. :)

  • soccermum 18 januari 2011

    oki :) Lite virrigt men jag släpper det nu då det mesta fått sin förklaring :)

    Om man jobbar med allergiker eller har allergiker i familjen och måste lusläsa innehållsförteckningen på allt man köper/använder så märker man att bockhornsklöver inte är så ovanligt som man kanske kan tro i o m vår förkärlek för indisk och thailändsk mat eller i en vanlig currysås till den grillade kycklingen ;)

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    bockhornsklöver är väl en vanlig ingrediens i vanlig hederlig curry om jag inte minns helt fel?

    Men apropå tigerchutneyn. På min burk står det att den innehåller tomat vilket det inte står på hemsidan. Men det står enbart fyra ingredienser, tomat, äpple, paprika och lök, men inte ett ord om vilka indiska kryddor som ingår {silly} Men det går säkert göra egen liknande chutney. Går ju att prova sig fram, annars kanske det funkar med vanlig tomatchutney som man kryddar själv med curry och chili för den är lite stark. Men men, jag ska testa receptet en gång till fast med kyckling, så får vi se vilket jag lägger upp {curl-lip}

  • Isia88 18 januari 2011

    Du får gärna lägga upp recept till tigerchutney om du lyckas göra den :D

  • EnelyaSaralonde 18 januari 2011

    Haha, jag kommer nog inte försöka ge mig på det själv, men om jag gör det kommer jag meddela resultatet. :DD

  • DoctorWho 18 januari 2011

    Hittade ett tårtrecept i en tidning för fem-sex år sedan där kondenserad mjölk ingick. Jag letade i tre städer utan resultat. Nu finns det bla hos ICA på samma hylla som vaniljsocker och bakpulver. Mitt råd till att få tag i "svåra" ingredienser är att fråga i butiken och när tillräckligt många har frågat då tar butiken hem varan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.