Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Risgrynsgröt

  • evaldo 16 december 2007

    Hur serverar du julgröten. För min egen del tar jag kanel, mjölk och lite sirap på, min sambo föredrar socker på istället.

  • imse 16 december 2007

    Är det någon som testat smörgrotta. Det gjorde jag som barn iaf. Dax att prova på nytt.:D

  • evaldo 16 december 2007

    Vad är smörgrotta, har aldrig hört talas om det?:(

  • Aspholme 17 december 2007

    Vi i Norr kallar det för smöröga. Du klickar en stor bit smör i en grop högst upp på gröten som du har i tallriken. Smöret smälter, du tar en sked gröt och doppar denna i smöret. Mums.

  • evaldo 17 december 2007

    Det verkar fett men gott. Men till Julen får man fuska lite med vad man stoppar i sig.

  • Lena 17 december 2007

    Vi äter gröten med kanel och socker (jag dricker mjölk till och inte på gröten):p

  • Aspholme 17 december 2007

    Inte värre än vår Doppikopp: Där man smälter smör i ett kärl ovanpå det kokande potatis vattnet. Man tvättar potatisen ordentligt, saltar vattnet och startar kokningen. När den börjat koka så lägger man dit smör kärlet, tar lite potatisvatten ca 2 msk.,hackad lök och häller i smörkärlet. Smöret får ligga och följa med koket tills potatisen är färdiga. Beräkna ungefär 2 msk smör per person. Skala potatisen, häll av smöret i en kaffekopp eller annat lämpligt kärl / per person. Placera denna på fatet med potatisen. Doppa potatisen i detta och njut. Ätes med fördel tillsammans med salt strömming, sill, falukorv, kalvsylta, skinka mm. Med färskpotatis, så har man i gräslök istället för gul lök.

  • matvraket 17 december 2007

    Skrivet av imse den 16 dec 2007

    Är det någon som testat smörgrotta. Det gjorde jag som barn iaf. Dax att prova på nytt.:D


    Men smörgrotta, det är väl till mannagrynsgröt? Det har vi alltid kört med hemma iaf. Till risgrynsgröten äter jag kanel och socker, men ingen mjölk på gröten. Den dricker jag i ett glas bredvid. (Y)

  • matvraket 17 december 2007

    Skrivet av Lena den 17 dec 2007

    Vi äter gröten med kanel och socker (jag dricker mjölk till och inte på gröten):p


    Jag med! :p den är godare att dricka till, så att den är kall och inte ljumnar.

  • 17 december 2007

    toppar gröten med kanel-och sockerblandning, mums!! till det skall det vara en skiva mjukt grovt bröd med julsdkinka på(tjockt lager)(Y)

  • C_Ice 17 december 2007

    jag tar kanel, mjölk, och en liten margarin bit som smälter in i gröten då de blir det där extra! =)
    och även som neiltroger säger det ska serveras med bröd med julskinka på med massa senap då med! :D

  • malincalla 17 december 2007

    Brukar ha saftsoppa, allra helst hemmagjord till risgrynsgröten. Tycker det blir för ämt och torrt med kanel direkt på. Däremot är det gott att låta en kanelstång koka med i grytan. :)

  • anluk 17 december 2007

    Äter oxå alltid saftsoppa till. Dricker mjölken till.

  • farmoringer 17 december 2007

    med kanel och socker, lite mjölk i taget på tallriken. så är min måltid..

  • mistralwind 18 december 2007

    hjortron är otroligt gott till risgrynsgröt, även hallon. Det brukar min syster som inte gillar kanel äta.
    Annars finns ju en oslagbar grej, det funkar finfint till mannagrynsgröt med!
    **Vispad grädde och hjortron!**
    vi äter iofs främst hemmakokta hjortron så det smakar nåt, inte den köpta med 70% gele... men ack så gott det är!

  • Okänd 18 december 2007

    Med kanel och socker och så mjölk eller saftsoppa.Gottgott.

  • Suddisen 18 december 2007

    Kanel, socker och mjölk

  • styvan 18 december 2007

    Kanel, sirap och mjölk(Y) men vi äter aldrig gröt på julaftonen utan det får bli någon av de andra dagarna. Man orkar inte äta hur mycket som helst samma dag..:D:p

  • burken 18 december 2007

    Jag äter också risgrynsgröt med kanel, mjölk och sirap. På julaftoin brukar vi också ha en mandel i grytan

  • imse 19 december 2007

    Skrivet av burken den 18 dec 2007

    Jag äter också risgrynsgröt med kanel, mjölk och sirap. På julaftoin brukar vi också ha en mandel i grytan


    Ja just det och den som får mandeln får rimma och kanske även bli gift......

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.