Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

saffran

  • mumsigt 3 december 2007

    Jag har ett recept ..Kan skriva in det i min receptbok alldeles snart..Möjligen är den kanske inte så speciell,men lussebullarna blir enligt mig ,gula,goda,och perfekta.
    " 2 pkt safrran behövs till mitt bak..och så förstås en burk.. kesella mager kvarg..Se i min recptbok alldeles strax....
    Bakade igår ..och ja de blev lika bra som förra året och året före det och och...
    Lycka Till!(Y)

  • epi 20 december 2007

    :o Har någon provat flytande saffran. Fler kunder i butiken har frågat om vi har det. Har aldrig sett det men hörde det fanns på Maxi här i Norrköping. Vad är det upplöst i då?:p

  • imse 20 december 2007

    Har inte testat själv men kollade på nätet. Det är utblandat med alkohol iaf. Bagarna har använt detta länge och nu har det släppts till konsumentsidan också.
    Det verkar ge en bra gulfärg vad jag läst mig till ssv.
    :)

  • BackaMona 20 december 2007

    Skrivet av C_Ice den 21 nov 2007

    Jag har svaret om ni vill ha det korrekta =)

    lussebullssprit!

    1 msk vodka ska det vara i en kopp och däri häller man 1 gram saffran som får dra i denna i ca 15 minuter. Vodkan utvinner då både mer färg och smak ur saffranet - vilket ger godare och gulare bullar.
    Hittills har jag inte varit med om att någon blivit full på mina bullar och med tanke på att alkohol försvinner i värme över 100grader så klassas de ändå som ofarliga och totalt alkoholfria.


    Det låter bra, ska pröva nästa gång.

  • BackaMona 20 december 2007

    Har tittat på tv4+, Leilas jul.
    Där föreslår hon att man ska lösa upp saffran och andra kryddor i smält smör. Har inte prövat ännu men det hon har bakat ser väldigt fint ut./BackaMona:p

  • epi 20 december 2007

    :p Jag provade att lägga saffran i kesselan över natt gissa om det blev gult och fint.(Y)
    Tack i alla fall för alla komentarer. Ska prova flytande nästa år ocg se skilnaden.

    Maria:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.