Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Slarva eller städa?!?

  • Linn_Z 31 januari 2008

    Skrivet av lennali den 31 jan 2008

    Jag MÅSTE diska undan efterssom jag har så lite bänkyta, annars blir jag smått galen:@. Jag har diskmaskin men dit stoppar jag inte större saker som pannor eller byttor, inte köksknivar heller har hört att knivarna blir väldigt fort slöa av att diskas i maskin.


    Jag har också verkligt litet utrymme.
    Har ingen diskmaskin. Om jag haft en skulle jag aldrig diskat knivarna i den. Jag är sjukligt kär i mina knivar (Y)

  • pingu 1 februari 2008

    Oftast finns ju tid medans maten blir klar att röja av och diska upp. Hinner jag inte diska så sköljer jag snabbt och staplar disken så den är lätt att tas om hand senare. Det och att torka av bänkytor och spis är ett måste för den allmänna trivseln innan man går till bords om du frågar mig.

  • Gilder 1 februari 2008

    :Jag har hört att diskbräk kan vara smärtsamt. Vi har i jämlikhetens tecken fördelay arbetet hemma.Efter ett par tappade tallrikar så har men hustru tagit på sig uppgiften som diskjockey. Jag lagar mat med visa direktiv "Spar på kärlen". :p:p

  • delikat 1 februari 2008

    Min man brukar tycka att jag stökar till för mycket i köket då jag lagar mat. Han ifrågasätter ofta om man verkligen måste använda så mycket köksutrustning för att koka litet mat. Jag har myntat ett talesätt hemma hos oss som lyder:

    "Ju mer disk, desto godare mat"

    Och god mat, det tackar han inte nej till!

    & disken den tar jag hand om efter maten, sedan då jag orkar... :)

  • Jessika 1 februari 2008

    Säljarna på förra jobbet (fd kockar) lyckades ta ur mig slarvmajan så numera "måste" jag röja medans jag lagar maten. :D Jag kan liksom inte koppla av och njuta av det goda om det är disk i köket. Det lilla som blir när man ätit klart måste undan direkt, tyvärr:(. Jag önskar att jag kunde låta det vara en orkan åtminstone när jag har gäster men dom måste ha varit duktiga på hjärntvätt mina fd arbetskamrater.

  • Linn_Z 1 februari 2008

    Jag har arbetat i kök sedan -97 och har lärt mig massor!!! Jag trodde att jag hade ordning innan men nu har jag verkligen vad orning är.

  • farmoringer 1 februari 2008

    Just när man gör själva arbetet så måste man få "slabba och ha sig" sen efter varje moment så gör man naturligtvis rent efter sig..

  • Linn_Z 2 februari 2008

    Skrivet av delikat den 1 feb 2008

    Min man brukar tycka att jag stökar till för mycket i köket då jag lagar mat. Han ifrågasätter ofta om man verkligen måste använda så mycket köksutrustning för att koka litet mat. Jag har myntat ett talesätt hemma hos oss som lyder:

    "Ju mer disk, desto godare mat"

    Och god mat, det tackar han inte nej till!

    & disken den tar jag hand om efter maten, sedan då jag orkar... :)

    Jo, men det brukar liksom finnas lite tid medans man lagar mat... när man står och vispar en sås eller liknande och man hinner diska undan en smula... bara få undan det värsta...

  • sheep_pooooorn 2 februari 2008

    jag har nyligen flyttat ihop men en tjej. hon äter massa mat och diskar aldrig efter sig. vad ska jag göra? jag är lite av en pedant när det gäller ordningen i mitt kök (mitt rum är en helt anna fråga:p) och det stör mig att behöva diska efter henne hela tiden...... Vad jag än gör blir det bara mer disk hela tiden.

  • Linn_Z 2 februari 2008

    Skrivet av sheep_pooooorn den 2 feb 2008

    jag har nyligen flyttat ihop men en tjej. hon äter massa mat och diskar aldrig efter sig. vad ska jag göra? jag är lite av en pedant när det gäller ordningen i mitt kök (mitt rum är en helt anna fråga:p) och det stör mig att behöva diska efter henne hela tiden...... Vad jag än gör blir det bara mer disk hela tiden.


    Det är just det jag menar.
    Tycker att man ska snygga till efter sig medans man lagar mat. Tallrikar och liknande kan få stå till senare... bara man sköljt av dem.

  • Smulpajen 2 februari 2008

    Skrivet av Bianca den 31 jan 2008

    Jag har många säsonger vintercampat med husvagn och där får man in rutinen att anväda så lite verktyg och kastruller som möjligt och under tiden man "matlagar" diskar undan efter sig. Blev jag bjuden på middag i mitt eget hem och köket såg ut som en orkan skulle nog befolkningen minska med en person den kvällen är jag helt övertygad om. :@

    Tycker mig även märka att mina rutiner gått i arv, vilket jag är ytterst tacksam för...:p


    Hur bar du dig åt för att få det att gå i arv? Hur jag än tjatar på min tonårsdotter så står ändå alltid disken där och väntar på MIG... Samtidigt vill jag ju inte gå fram för hårt eftersom jag vill att hon ska tycka det är kul att lära sig både baka och laga mat.

  • Linn_Z 2 februari 2008

    Skrivet av smulpajen den 2 feb 2008

    Skrivet av Bianca den 31 jan 2008

    Jag har många säsonger vintercampat med husvagn och där får man in rutinen att anväda så lite verktyg och kastruller som möjligt och under tiden man "matlagar" diskar undan efter sig. Blev jag bjuden på middag i mitt eget hem och köket såg ut som en orkan skulle nog befolkningen minska med en person den kvällen är jag helt övertygad om. :@

    Tycker mig även märka att mina rutiner gått i arv, vilket jag är ytterst tacksam för...:p


    Hur bar du dig åt för att få det att gå i arv? Hur jag än tjatar på min tonårsdotter så står ändå alltid disken där och väntar på MIG... Samtidigt vill jag ju inte gå fram för hårt eftersom jag vill att hon ska tycka det är kul att lära sig både baka och laga mat.


    Jag tror att det kommer om ett par år...
    Jag vet att jag var en riktig slarva i tonåren men det "växte bort". Nu är jag precis som min mor, ordningssam och tråkig:'(

  • markus 2 februari 2008

    Kan ju bli lite rörigt om man gör sig för, men det går alltid att reda ut senare.
    (Y)

  • Smulpajen 6 februari 2008

    Skrivet av Linn_Z den 2 feb 2008

    Skrivet av smulpajen den 2 feb 2008

    Skrivet av Bianca den 31 jan 2008

    Jag har många säsonger vintercampat med husvagn och där får man in rutinen att anväda så lite verktyg och kastruller som möjligt och under tiden man "matlagar" diskar undan efter sig. Blev jag bjuden på middag i mitt eget hem och köket såg ut som en orkan skulle nog befolkningen minska med en person den kvällen är jag helt övertygad om. :@

    Tycker mig även märka att mina rutiner gått i arv, vilket jag är ytterst tacksam för...:p


    Hur bar du dig åt för att få det att gå i arv? Hur jag än tjatar på min tonårsdotter så står ändå alltid disken där och väntar på MIG... Samtidigt vill jag ju inte gå fram för hårt eftersom jag vill att hon ska tycka det är kul att lära sig både baka och laga mat.


    Jag tror att det kommer om ett par år...
    Jag vet att jag var en riktig slarva i tonåren men det "växte bort". Nu är jag precis som min mor, ordningssam och tråkig:'(


    Ja, du har rätt! Känner igen det där hur man själv var som tonåring. Mamma fick nog många gråa hår!! Men det stämmer nog, mamma är lik sin mamma :)

  • chrisq 4 februari 2011

    (Y)man diskar o gör fint under tiden o sen absolut efter

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.