Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svara ärligt...

  • ikah 29 januari 2010

    Står och bakar till kalaset imorgon och blev att fundera på de olika sorterna man har på kaffebordet.:o

    Hur många är det som väljer att ta bulle när det finns muffins, mjuka kakor, kladdkaka, rulltårta, småkakor och tårta?

    Ofta när jag är på kalas så skulle jag helst inte vilja ta bullen men av god sed så tar man bullen och äter den med långa tänder, man vill ju inte göra personen som bakat ledsen.:'(

    Så jag har bestämt att skippa bullarna iallafall några kalas framåt.:D

  • 123Linnea 29 januari 2010

    Ärligt talat - jag äter inte med förtjusning av det som finns på det typiska kaffekalasbordet.

    När svärmor har kalas och det finns mängder (fast det tycker inte hon - hon har dragit ner på det) att ta av, och ibland avslutat med tårta, så känner jag mig mätt bara av att titta på det. Man pressar ner en bulle och en kaka, men sen tar det stopp. Och svärmor blir ledsen, för vi är fler som inte kan vräka i oss sådant.

    Varför följa traditionen?

  • Gnurf 29 januari 2010

    Skippa hit å skippa dit...så här brukar jag göra...(Y)

    http://www.youtube.com/watch?v=xk9l6fyxcBE

  • saxa 29 januari 2010

    :D Glupskt!

  • FruAst 29 januari 2010

    Mitt minne av kakmonstret var att han sa "alla kakor" men det finns väl flera. Tack, den gav en leende Gnurfen!

    Jag har aldrig begripit mig på den där seden med alla kakor och bullar. Den var till för människor som kroppsarbetade och inte behövde fundera på kaloriintaget utan kunde äta alla sorter och njuta av det. För mig räcker det med en liten sötsak till kaffet. Jag satsar alltid mer på maten på våra kalas.

  • Alo68 29 januari 2010

    Beror väl helt på vems kanelbullar man blir bjuden på :o.
    Min mosters bullar äter jag av, tills resten av familjen skäms :D.
    Skippar hellre tårtor och småkakor, bara jag får ta en av mosters bullar till.
    Sen vid andra tillfällen, så är det som många säger, att man får mer eller mindre tvinga i sig en bulle. Kanske halvgräddad eller bränd eller med någon fyllning som man bara känner att man kunde klarar sig utan :'(
    Och då hoppas man verkligen att småkakorna är mycket godare...

  • absolutelizzie 29 januari 2010

    Vaniljbullar kan jag äta hur många som helst av, däremot drar jag mig för att äta tårta om den är med grädde. Sånt har folk svårt att förstå :D

  • zosch 29 januari 2010

    Vaniljbullar är fantastiskt! Annars äter jag russinbullar och kanske någon torr hård kaka. Är inte alls något stort fan till de gräddiga bakelserna. Tårta är helt uteslutet. Men jag har tur som fyller år sent på året för min stora favorit är lussekatter. SÅ jag bjuder enbart på lussekatter och glögg och det brukar gå hem(Y)

  • Mellanbellan 29 januari 2010

    Jag skippar bullen och tar en bit mjuk kaka, rulltårta eller någon annan kaka som jag inte vill missa bara för att jag tryckte ner en bulle till att börja med (Y)

  • Penne 29 januari 2010

    Jag är ett riktigt kakmonster, så jag skippar varken bullar eller kakor. Både kanel och vaniljbullar är nog det första jag lägger på fatet för det är bland det godaste man kan få tycker jag. Däremot kan jag strunta i tårtan.

  • pianja 29 januari 2010

    Vilken samvetsfråga. Jag älskar kakor, bullar, tårta och allt som hör hemma på ett kaffekalas, utom själva kaffet. Ser bullarna goda ut äter jag dem gärna. Försöker låta bli att känna tvånget att ta tråkig bulle först bara för att man "bör". Sen trycker jag naturligtvis inte i mig massor av de godare sorterna. Men måste utrymmet i magen sparas så ryker bullen, till förmån för tårta. :p

    Nu är det inte så ofta jag är på kaffekalas. Mina föräldrar är den äldsta generationen i släkten och som 40-talister har de rationaliserat bort de sju sorterna. Jag har definitivt gjort det. Det blir möjligen en kaka/bulle och tårta/paj om jag ska ha nåt kalasigt på dagtid.. Och bullarna ska vara färska/värmda när de serveras. Inte något som bakats i förväg och som sakta fått torka ihop i påsen innan servering.

  • mattant41 29 januari 2010

    Är det bara kaffekalas så äts det både bulle och några kakor och så mjuk kaka eller tårta, naturligtvis tårta om det är kalas men mjuk kaka om det är söndagsfika.

    Är det kalas med mat så brukar vi ha någon "finare" kaka efteråt eller efterrätt och kanske en chokladbit till kaffet.

    Törs väl knappt skriva här att till jul 2009 hade jag bara bakat 16 sorter + saffransbröd.

  • boz1965 29 januari 2010

    Skrivet av Gnurf den 29 jan 2010

    Skippa hit å skippa dit...så här brukar jag göra...(Y)

    http://www.youtube.com/watch?v=xk9l6fyxcBE



    Ja, man ser en viss likhet. Är det du på filmen? :D

  • Gnurf 29 januari 2010

    Svar JA...det är en hemvideo från min ungdom...(L)

  • majsanp 29 januari 2010

    Bullar är det bästa på kaffekalas,skulle kunna vräka några stycken o skippa det andra:'(

  • flingsalt 29 januari 2010

    Bullarna och kladdkakan är det godaste tycker jag. :)

  • honey2 29 januari 2010

    :)En god bulle är aldrig fel. Kakor har jag enklare att skippa. Helst vill jag nog ha saft till bullen men som vuxen ska man nog dricka kaffe.... En riktig favorit bland bullar är den vanliga kanelsnurran.

  • amoz 29 januari 2010

    Man fick ju lära sig som barn att börja med bulle eller vetebröd, därefter mjuk kaka som sen följdes av småkakor och sist tårta. åt man inte "grovdoppa" fick man ingen finkaka eller tårta. Så var det ju också då det gällde efterrätten! Åt man inte upp sin middag så blev det ingen efterrätt.
    I dag har vi väl släppt lite på det där, men är det kaffekalas så sitter det fortfarande i ryggraden att börja med vetebrödet.

  • Majainorr 29 januari 2010

    Jag gillar bullarna bäst ! (Y)
    Muffin, sockerkaka och de flesta kakor "växer" i munnen, och känns bara jobbigt att äta.
    Tårta är väl okej, men ingen favorit!

  • redd 29 januari 2010

    Det beror ju på, bulldegen skall kavlas TUNT med mycket fyllning. Annars blir det dom där torra historierna som man måste skölja ner med en hel kopp kaffe.
    Fast personligen skulle jag hoppa kladdkakan och rulltårtan helst.

    Rangorningen på fikabordet för min del
    1. kakorna
    2. Bullarna
    3. rulltårtan
    4. tårtan
    5. kladkakan
    6. sockerkakan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.