Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sveriges receptbok för tio personer

  • idespruta 9 april 2010

    Skrivet av idespruta den 6 apr 2010

    Jag har fått jättemånga recept direkt till hemsidan och det tackar jag jättemycket för.. Detta kommer bli jättebra. Vi lagar mat för glatta livet..
    www.idespruta.com


    MEN!! Jag har inte fått många bilder.... Det blir så mycket roligare om det är bilder med i kokboken från er som tipsat om receptet.. Hitta på en kul bild eller när ni sitter och äter denna rätt eller kanske bara på själva maten lite fint upplagd. Ju roligare bild ju bättre..

  • idea_ 9 april 2010

    Vet inte om ni har allt ni behöver redan, men annars kanske det passar med denna som jag har lagt in i en annan tråd om också, det som följer är ett självcitat från den tråden:

    När jag gjorde praktik på ett dagis på november/december 95 fick jag av den gulliga kokerskan Mariama ett recept på gambisk köttgryta som är underbart enkelt, räcker till en halv armé och inte kräver så mycket arbetsinsatser. På orginal heter den cheep bi jaap, vilket hon översätter till:

    Gambisk ris och köttgryta
    1-2 köttbuljongtärningar
    ca 1kg kött med eller utan ben
    1/2 burk krossade tomater
    2msk tomatpuré
    2 gula lökar
    1 tsk vitpeppar
    1 tsk svartpeppar
    vitlök och salt efter behov
    2 dl matolja
    2-3 lagerblad
    0,5 kg ris
    1,5-2 l Vatten

    Ta fram gryta, bryn köttet i oljaoch tillsätt löken, krossade tomater och purén, rör ihop till den blir som en tomatsås, tillsätt sedan vatten och kryddorna och lagerblad och köttbuljong, låt koka i 15-20 minuter, tillsätt riset i grytan och koka ytterligare 20 minuter. Fiska upp lagerbladen och servera.

    Jag brukar inte idas spara en halv förpackning krossade tomater till nått annat så jag häller i hela.
    Sen brukar jag skära köttet i ätvänliga bitar innan jag steker det. När jag bodde hemma brukade grytan räcka till två gånger till oss alla fyra och några extra portionsförpackningar, så cirka 8-12 vuxenportioner på det här receptet, beroende på om man är storätare eller småätare. Det är också ett recept som är lätt att öka på om man är många som ska äta och man har tillgång till en stor gryta. Poppulärt bland såväl stora som små.

  • idespruta 11 april 2010

    Skrivet av idespruta den 9 apr 2010

    Tia-lotterna gott folk är på väg!!!!!:)

  • idespruta 11 april 2010

    Skrivet av idea_ den 9 apr 2010

    Vet inte om ni har allt ni behöver redan, men annars kanske det passar med denna som jag har lagt in i en annan tråd om också, det som följer är ett självcitat från den tråden:

    När jag gjorde praktik på ett dagis på november/december 95 fick jag av den gulliga kokerskan Mariama ett recept på gambisk köttgryta som är underbart enkelt, räcker till en halv armé och inte kräver så mycket arbetsinsatser. På orginal heter den cheep bi jaap, vilket hon översätter till:

    Gambisk ris och köttgryta
    1-2 köttbuljongtärningar
    ca 1kg kött med eller utan ben
    1/2 burk krossade tomater
    2msk tomatpuré
    2 gula lökar
    1 tsk vitpeppar
    1 tsk svartpeppar
    vitlök och salt efter behov
    2 dl matolja
    2-3 lagerblad
    0,5 kg ris
    1,5-2 l Vatten

    Ta fram gryta, bryn köttet i oljaoch tillsätt löken, krossade tomater och purén, rör ihop till den blir som en tomatsås, tillsätt sedan vatten och kryddorna och lagerblad och köttbuljong, låt koka i 15-20 minuter, tillsätt riset i grytan och koka ytterligare 20 minuter. Fiska upp lagerbladen och servera.

    Jag brukar inte idas spara en halv förpackning krossade tomater till nått annat så jag häller i hela.
    Sen brukar jag skära köttet i ätvänliga bitar innan jag steker det. När jag bodde hemma brukade grytan räcka till två gånger till oss alla fyra och några extra portionsförpackningar, så cirka 8-12 vuxenportioner på det här receptet, beroende på om man är storätare eller småätare. Det är också ett recept som är lätt att öka på om man är många som ska äta och man har tillgång till en stor gryta. Poppulärt bland såväl stora som små.


    Tack, tack!! Ska provlaga detta, en tialott kommer med posten:)

  • idespruta 28 april 2010

    :)

    Skrivet av idespruta den 27 mar 2010

    Nu har vi gjort en hemsida ang detta!! Och det har tillkommit lite nya regler och idèer. KIka in och var med.... www.familjenannorlunda.com

    En tia-lott för varje bidrag kommer med posten. (Y)Hej! Vi på www.idespruta.com håller på och gör en kokbok med lättlagat, billigt och för tio personer. Vi gör den tillsammans med alla som vill vara med. Har ni något kanonrecept på mat för tio pers så skicka det till [email protected] helst som ett world-dokument. Och om du skickar med en bra bild där ni tex sitter och äter den här rätten, eller era barn som kladdar när dom hjälper till att tillaga den, eller ni kanske tappar maten på golvet:).. Ju roligare bild, ju roligare kokbok. Tänk på att det är viktigt med måtten och att ni skriver utförligt hur man gör. Ert namn kommer också stå med på sidan som tipsare till just ditt recept. Vill du vara anonym så går det ju naturligtvis också.

  • idespruta 29 april 2010

    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.