Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Telefonförsäljare!

  • Roosen 29 juni 2008

    Något som jag retar mig på när teleförsäljare ringer hem är att de säger "hej Eva, hur är det med dig ikväll, ringer jag och stör dig". De ringer alltså hem till mig som de inte känner och går på sådär. Då jag själv har jobbat som intervjuare och gått en sådan 10 v kurs så vad det det som vi fick lära oss i allra första början. De kan inte vara så personliga, de som ringer hem ringer ju till någon som de inte vet någonting om så det skulle tas bort ifrån deras utbildningar, man kan ju vara trevlig på annat sätt men inte det.

    För övrigt så brukar jag klipppa av dem vänligt och bestämt så de förstår att jag inte är intresserad, man ska inte vara ohövlig utan de ska kunna höra ett nej också. Hellre jobba som intervjuare än teleförsäljare faktiskt....

  • NewDown 29 juni 2008

    Skrivet av molgan den 29 jun 2008

    Man har ändå inte bett om att telefonsäljare ska ringa hem till en.
    men mest irriterande är nog att man har tackat nej till dem en gång. så kan de ringa upp samma dag en gång till och sälja samma vara, fast det är en annan person i luren,
    Då blir man less.



    Jag håller med dig, de borde ju se i datasystemet att man redan har blivit uppringd en gång i deras ärende.

  • Annras 29 juni 2008

    Jag har anmält mitt telefonnummer till NIX, gör det ni också! Man slipper inte ifrån alla, men dom allra flesta. Om det ringer kalsongförsäljare o dyl, så säger jag bara att jag är anmält till NIX, så avslutar dom själva.

  • Wombat04 29 juni 2008

    Jag håller med dig, Roosen, jag har ju prövat båda, och intervjuare är MYCKET trevligare. Visst kan man fortfarande känna att man blir otrevligt bemött av en del, men när de förstår att NIX inte gäller för marknadsundersökningar brukar de bli vänligare. Jag brukar säga så här: "Jag respekterar självklart att du inte vill vara med om marknadsundersökningar heller, så jag gör en anteckning om det i mitt register" efter att jag förklarat att NIX inte gäller. Och jag kryssar verkligen i rutan för "Principvägran" också, så har jag gjort vad jag kunnat för att de inte ska bli uppringda av oss igen.

  • Brunis58 4 juli 2008

    Jag är också nixad, det är otroligt skönt. Men som en f d telefonförsäljare skrev att man måste uppdatera sig hos NIX stämmer inte. Det var en telefonförsäljare som sa det till mig. Jag ringde då upp NIX och fick bekräftat att så är inte fallet och händer det fler ggr så skulle jag ta företagsnamnet + föräljarens namn och meddela NIX om det.
    En del företag uppmananar sina försäljare att strunta i NIX.
    Men bara för att det är en telefonförsäljare ringer behöver man inte vara otrevlig...det är man inte mot en butiksförsäljare. Likaså så ska telfonförsäljaren vara medveten om vad det innebär att ha ett serviceyrke...alla passar inte för det.

  • Prima 4 juli 2008

    Skrivet av sonja55 den 27 jun 2008

    Jag har anmält mig till NIX då slipper man telefonförsäljare,det är så skönt att slippa, innan så ringde det hela tiden någon som ville sälja något. NIX är gratis Tel. dit är 020 -27 70 00

    Vi har varit med i tre år. För några månader sen började det ringa igen och jag fick veta att man måste förnya sitt NIX. Det står inget om det på deras hemsida. När jag gick dit och sökte på mitt telenummer var vi ej längre registrerade.

    Nu är det säkert tre månader sen sist och det trista är att det ringer och ringer och ringer än. Dom jävla företagen har hittat kryphål och kallar sej för marknadsundersökning...

    Vi har helt sonika börjat skita i att svara på nummer som vi inte känner till och som inte är lokala. Är så trött på detta. Skaffar snart hemligt nummer....

    :@ :@ :@

  • Prima 4 juli 2008

    Skrivet av mbrunstrom den 4 jul 2008

    Jag är också nixad, det är otroligt skönt. Men som en f d telefonförsäljare skrev att man måste uppdatera sig hos NIX stämmer inte. Det var en telefonförsäljare som sa det till mig. Jag ringde då upp NIX och fick bekräftat att så är inte fallet och händer det fler ggr så skulle jag ta företagsnamnet + föräljarens namn och meddela NIX om det..


    Det stämde i vårt fall. Jag var inte längre registrerad...

  • marwis 4 juli 2008

    Jag är också anmäld till NIX sen flera år tillbaka , men har man råkat tacka jag till ett erbjudande en gång så äer det fritt fram att ringa igen!
    Idag ringde en tjej från tidningen Tara och hon gick på som bara den. Det var så tydligt hutr mycket hon ansträngde sig för att låta trevlig, så det blev rent skrattretande.
    Jag försöker tänka på att det är ett arbete telefonfsäljarna har och vill jag inte ha det som erbjuds så tackar jag vänligt men bestämt nej, och funkar inte det så lägger jag på luren!!

  • UllaC 4 juli 2008

    Här ringer telefonförsäljare flera ggr om dagen, visst kan man bli trött på dem. Oftast är det när man lagar mat eller ser på ett intressant TV-program.
    I slutet av förra veckan ringde det en kille, kommer inte ihåg vilket företag det gällde. Jag svarade bestämt att jag är inte intresserad men JAG FÅR ÖNSKA DEJ EN TREVLIG HELG.
    Det roliga var att killen kom av sej, han var väl inte van vid den kommentaren, så det dröjde några sekunder innan han önskade mej detsamma.

  • bjuranna 4 juli 2008

    Jag bryr mig aldrig om att svara om det är från ett riktnummer där jag inte känner någon.

  • Glitterfia 4 juli 2008

    Påstridiga kan de vara. Jag svarar vänligt men bestämt nej tack jag är inte intresserad. Samtalet var inte slut i o med det utan några rackare har hängt på och frågat varför jag inte var intresserad.................. Så skulle jag förklara mig varför jag INTE var intresserad, pyton tycker jag.
    De allra flesta som ringer (har nix så de är väldigt få) är dock trevlig så jag kan få samtalet avslutat enligt mina mål.

  • Agali 6 juli 2008

    Jag brukar alltid ta mig tid att lyssna på vad de ha att sälja. Ett erbjudande är ju inte automatiskt dåligt för att det kommer via telefon istället för på ett reklamblad.

    Däremot blir jag avtänd när jag får höra att de ska skicka hem något till mig HELT GRATIS (förutom att jag måste betala frakt och expeditionsavgift, och sedan plötsligt har ett abonnemang som är nästan omöjligt att avsluta). Jag skulle vara mycket mer benägen att köpa om säljaren berättade vad det kommer kosta mig, och jag skulle inte vara lika fast besluten om att säga upp ett abonnemang om det var jag som startade det.
    Om jag någonsin startar ett produktsäljande företag och hittar på att använda mig av telefonförsäljare för att sälja abonnemang ska de sälja ett billigt prov, som bara kostar några kronor förutom frakt och exp.avg. och sedan skicka in en medföljande lapp med portot betalt där de får kryssa i en ruta och skriva under för att påbörja en prenumeration. Det tror jag skulle locka många fler kunder och därmed generera i mer pengar.

    Det är synd att vissa företag inte verkar förstå att de tappar i anseende om de använder aggressiv marknadsföring. Det är korkat.

  • MalinJ 7 juli 2008

    Hos oss ringer det stup i kvarten. Vi är momsregistrerade och därför kan vi inte nixa oss. Men de flesta har nog någon form av ruta de de klickar i om man inte vill att de ska ringa igen som någon skrev i början, för säger man till vänligt att man inte är intresserad och inte vill att de ska ringa fler gånger så gör de sällan det heller.
    Men jag vet att när jag bodde själv och anmälde mig till nix så började de ringa på min mobil i stället. Och det hjälper inte att inte svara - de ringer och ringer tills man kommer hem och svarar. Kan se samma nummer flera gånger under en kort period om ett par veckor.....

  • millasmamma 10 juni 2009

    Kristi Himmelsfärdsdag kl 21 ringer en kille från ettt marknadsundersökningsföretag och börjar ställa frågor. -Är du medveten om att klockan är nio på kvällen säger jag då.
    Javisst blir svaret, men det är ju helg. Då lägger jag på luren.
    Brukar aldrig diskutera med dom utan säger bara att jag inte är intresserad och trycker av samtalet.

  • flumhum 10 juni 2009

    Många telefonförsäljare får ingen lön utan enbart provisionen från det de säljer och då är det ju en max siffra av allt de måste sälja för att få pengarna, jag tror det är därför de är så himla påstridiga för det vet att om de inte får något sålt har det ändå inga pengar.
    Det är väldigt dåligt av bolagen att ha det så. men är man student och fattig och inte får något jobb är det ju enda alternativet för det är telefonförsäljningen som ger mest arbetsinterljuver åt unga.

  • flumhum 10 juni 2009

    Folk som stör sig på telefonförsäljare och inte vill bli störda på kvällarna, det finns ju alternativ för det
    det finns Nix, Hummerpresentatör, telefonsvarare och skyddat nummer.
    Så egentligen så kan man ju inte klaga på telefonfösäljarna utan man kan förebygga det själv om man nu är så noga med att svara överhuvudtaget, jag har alltid nummer presentatören igång där har jag skrivit in barn/skola/vänner osv så jag ser vem som ringer och känner jag inte igen numret låter jag det vara. eller låter telefonsvararen ta det, för då kan man faktiskt ringa upp.
    och på dessa simpla sätt slipper man känna sig störd i allt.
    och är det så att jag är upptagen så svarar jag inte i telefon..för är det livs viktigt ringer man igen.

    Eller så svarar man säger nej och lägger på.
    tycker det hela verkar väldigt enkelt men att de är en själv som gör det svårt.

  • lollilotta 10 juni 2009

    Det här med telefonförsäljare. Jag är alltid trevlig, säger att jag inte är intresserad och väntar mig då ett "tack ändå, hej då". Typ.
    Men en gång kunde jag knappt hålla mig förskratt. Det ringde, jag svarade och det var en försäljare som hade ett sånt bra erbjudande till mig.. Det va en tidning hit, och en kastrull dit. Allt va de nu va.. Hon rabblade som bara tusan. Efter en stund så säger hon "Ja, vad säger du, ska du slå till?" Och jag tackade nej.. Men jag tror att hon var så inne i det hon surrade om och vad hon skulle säga så hon bara "Men va roligt, det tycker jag du gör rätt i.. Ska vi...." Där blev hon tyst en lång stund, sen sa hon "Du sa nej tack va?" "Jaa, jag är inte intresserad så tack ändå" "Jahaa.. Ja.. Men tack så mycket ändå.. Ha en trevlig kväll"

    Lät dock roligare när hon pratade på om detta än va det är nu när jag skriver om det.. Men dom låter som att man sätter igång en inspelad röst som sätter igång å pratar i och med att man svarar,, :)

  • Ulrika91 10 juni 2009

    Om vi säger såhär, mitt lilla motto är nog " det kostar inget att vara trevlig" och det står jag för.. Är aldrig otrevlig när någon ringer.. Men ibland är dem det tyvärr.

    Däremot kan jag berätta något roligt min bror Carl vad med om när han var telefonförsäljare

    Han ringer upp och en man svarar

    Mannen- Hej det är olle
    Carl- Hejsan jag söker Lisa Gustavson
    Mannen- Nej men vi har ingen Lisa Gustavson här...
    Carl - Är du säker? Hon är folkbokför på denna adressen.
    Mannen- Nja.. alltså.. vänta lite (så hör man i bakgrunden) Lissaaa...?
    Lisa- Jaaa..
    Mannen- Heter du Gustavson i efternamn...?
    Lisa- Jaa
    Mannen - Det va som faan.

    Hahah, om man svarar med sitt förnamn i telefonen borde man veta vad folk som bor där heter, verkade tillochmed som om han bodde där själv.:p

  • hillan66 11 juni 2009

    Jag hittade ett klockrent sätt att hantera telefonförsäljare. .
    ...Seinfeldts sätt att hantera problemet! (Y)

    http://www.youtube.com/watch?v=VXjAIizqZNI

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.