Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomtegröten!

  • maria_wijk 24 december 2009

    Mjölk, socker och kanel och skulle något råka bli över kan det tänkas bli ris a la malta, men nu äter vi bara risgrynsgröt en gång per år så det brukar gå åt under juldagarna fast jag gör 10 portioner åt två :D

  • lena4 24 december 2009

    Tomtegröt är ett måste.Ätes med kanel och socker.
    Tomten får på trappan när vi har ätit(L)

  • lena4 24 december 2009

    Nu har tomten fått gröt-----------
    Extra kanel och socker med mjölk.

  • Nilof 8 november 2010

    Hur ska man laga gröten, som vi älskar, utan mjölk {question}
    Har precis tagit bort mjölken hemma och kom på att det snart är jul.
    Har någon provat med soja, havre eller rismjölk om det fungerar?
    Är tacksam om det finns något alternativ. {dont-know}

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Jag är inte så förtjust i risgrynsgröt, men när jag väl tar en lite blir det sirap till samt kanelsocker. Ingen mjölk!

    När jag var liten var ris a la malta en favorit, då med vispad grädde och apelsinbitar. Tycker inte så värst om det heller längre, lite trist! Det hör ju liksom till. Får nöja mig med hembakt sirapsbröd med julskinka och senap, mums! {eat}

  • Cassiopeya 8 november 2010

    Jag är inte så förtjust i risgrynsgröt, men när jag väl tar en lite blir det sirap till samt kanelsocker. Ingen mjölk!

    När jag var liten var ris a la malta en favorit, då med vispad grädde och apelsinbitar. Tycker inte så värst om det heller längre, lite trist! Det hör ju liksom till. Får nöja mig med hembakt sirapsbröd med julskinka och senap, mums! {eat}

  • Nilof 8 november 2010

    Ursäkta, jag hittade ett recept här som jag missade först.
    Men är det någon mer som har något så vore det kul att få ta del av det.
    :) det var inte meningen att ta över någon annans inlägg, men tyckte att det kunde få en puff på nytt.

  • Gunsii 8 november 2010

    Helst katrinplommonkompott till risgrynsgröten!! Men naturligtvis även med socker och kanel emellanåt...

  • Lunchdax 8 november 2010

    Risgrynsgröt men en mandel förstås! Och alltid varsitt rim innan man får börja äta! Till har vi bara mjölk, socker och kanel. Gröten brukar vi äta redan efter första advent och in i januari, här har vi nämligen stoora grytor som räcker länge och som kokas många gånger! :D

    Annars brukar vi göra "risifrutti" på resterna, dvs blanda i grädde i gröten och sen hallonsylt. Men även äppelris och ris a la malta alltså gröt+grädde+(äpple eller apelsin). Och ibland risgrynspudding med russin o mandel inuti, och svartvinbärsssaft-sås till.

    I år tänkte jag prova att koka gröten på gammalt vis, dvs att koka upp gröten och sen vira in den en tjock filt eller tidning och ställa i soffan/annat ställe över natten. På morgonen ska man tydligen ha en underbart len, varm o krämig gröt! Energisnålt också jämfört med att mamma brukar ha ugnen på hela natten annars. Ska bli kul!

  • kekke46 8 november 2010

    Jag lägger risgrynen blöt i vatten över natten när jag ska koka Tomtegröt.
    Sen kokar jag grynen i mjölk och grädde och en klick smör. Serveras med mjölk
    kanel och socker.

  • soccermum 8 november 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Hur ska man laga gröten, som vi älskar, utan mjölk {question}
    Har precis tagit bort mjölken hemma och kom på att det snart är jul.
    Har någon provat med soja, havre eller rismjölk om det fungerar?
    Är tacksam om det finns något alternativ. {dont-know}


    I skolan kokar de risgrynsgröten till mjölkallergiker på havremjölk men i mitt tycke blir det en konstig blandning med havresmak på risgrynsgröt...
    Skulle testa rismjölk istället om jag var du och koka enl vanligt recept sedan :)

    Jag älskar risgrynsgröt och i vanliga fall äter jag den med mjölk, kanel och socker men på jul slinker det ned en skållad mandel oxå.
    Ris á la Malta (som ingen någonsin kommer göra lika god som mormors) är en stående favorit på juldagen, tradition sedan mormors bjudningar.. Med massa apelsinklyftor i *mums*
    Så smidigt att göra utav den överblivna gröten från julaftonen tycker jag :)

  • Peter_Stompare 8 november 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Hur ska man laga gröten, som vi älskar, utan mjölk {question}
    Har precis tagit bort mjölken hemma och kom på att det snart är jul.
    Har någon provat med soja, havre eller rismjölk om det fungerar?
    Är tacksam om det finns något alternativ. {dont-know}


    Testa att koka den på bara vatten men med en rejäl klick mjölkfritt margarin. Som sagt så kan dom olika surrogatmjölkarna ge lite konstig smak, i alla fall vissa av dom.
    Testa också äppelris, den varianten jag lärt mig av mormor och morfar är utan mjölk men med en rejäl klick smör ( i ditt fall margarin). Tänk på att ha rejält med äpple i grytan bara, det ska vara mer äpple än vatten i.

  • mattant41 8 november 2010

    På jobbet kokar vi risgrynsgröt på havremjölk till de som är laktosintoleranta och de barnen som äter den tycker att det är gott men så är de ju vana vid havremjölken annars också, Själv tycker jag att den ser tråkig ut, den är ju inte så där vit och fin som risgrynsgröt brukar vara, blir lite grå.
    Sen är ju frågan, det finns ju laktosfri mjölk som en del tål men andra inte så det beror ju lite på varför du tagit bort den.

  • amoz 8 november 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Ursäkta, jag hittade ett recept här som jag missade först.
    Men är det någon mer som har något så vore det kul att få ta del av det.
    :) det var inte meningen att ta över någon annans inlägg, men tyckte att det kunde få en puff på nytt.



    Inga problem att du tagit fram min tråd, tvärtom, det börjar ju bli dags för gröt igen snart.
    Jag är lite nyfiken på om det beror på mjölkallergi eller på laktosintollerans, som du slutat med mjölk?
    För min del är det laktosen som är problemet och jag provade att koka gröten i laktosfri mjölk men det blev inte bra. Den blev tunn och gul i färgen. Så nu kokar jag den på gammaldags mjölk, som jag tål, och den blir jättegod.

  • Marcus79n 8 november 2010

    Mjölk, kanel och socker är väl klassikern.

    Men även saftsås.

    Ps. Glöm inte mandeln eller annan skum grej.
    Den som hittar den blir gift ;-)

  • FruAst 8 november 2010

    Det blir bara gnäll här när jag kokar gröt. Vi får se om det blir nån i år eller inte!

  • Nilof 8 november 2010

    Jag tog bort mjölk för att se om min son kan bli bättre. Han har astma, allergi och epilepsi plus överaktivitet. Såg på förkväll där dom intervjuade en professor och en familj om att mjölk kan vara en sak som gör speciellt astma sämre. Det påverkade visst andra sjukdomar också, men jag tänkte att om det underlättar hans besvär så provar vi. Hela familjen får hänga med på detta, vi kan kanske bli friskare med.

  • Ulrika91 8 november 2010

    Jag är fascinerad över att så många äter saftsoppa/saftsås eller vad det nu heter. Vi har aaaldrig nånsin haft det hemma. Jag har därför inte fattat grejen. Vi äter risgrynsgröt med mjölk kanel och lite socker. Fast vi har ingen tradition att käka det på jul, ingen gillar det så värst mkt. Dock gör mormor god Ris a la Malta, eller apelsinris som hon kallar det, som vi alltid äter!

  • idea_ 9 november 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Hur ska man laga gröten, som vi älskar, utan mjölk {question}
    Har precis tagit bort mjölken hemma och kom på att det snart är jul.
    Har någon provat med soja, havre eller rismjölk om det fungerar?
    Är tacksam om det finns något alternativ. {dont-know}


    Provade att jobba i köket på en förskola tillsammans med kokerskan, gjorde risgrynsgröten på rismjölk och den blev helt okej, men den behövde inte lika mycket vätska som vanlig risgrynsgröt då rismjölk inte tjocknar på samma sätt som vanlig mjölk när man kokar gröt på den.

  • soccermum 9 november 2010

    Skrivet av mattant41 den 8 nov 2010

    På jobbet kokar vi risgrynsgröt på havremjölk till de som är laktosintoleranta och de barnen som äter den tycker att det är gott men så är de ju vana vid havremjölken annars också, Själv tycker jag att den ser tråkig ut, den är ju inte så där vit och fin som risgrynsgröt brukar vara, blir lite grå.
    Sen är ju frågan, det finns ju laktosfri mjölk som en del tål men andra inte så det beror ju lite på varför du tagit bort den.


    Lite OT: De som är laktosintoleranta klarar ju låglaktosmjölk eller ännu hellre laktosfri mjölkdryck medan de som är mjölkproteinallergiker inte klarar mjölk i någon form alls. Antar att ni på jobbet för att undvika för mkt jobb lagar på havredrycken åt alla..? Så är det iaf här i min kommun tyvärr.. De barn som endast är laktosintoleranta är ju oftast inte vana vid havredryck och blir jättebesvikna på skolmatens såser, gröt och dyl där havredryck använts.. Varken ser ut eller smakar som "hemma".. Risgrynsgröten är rent ut sagt äcklig enl barnen som hemma får gröt kokad på låglaktos..

    De stackarna som är mjölkproteinallergiker har ju ingen annan möjlighet utan får nöja sig med havredryck o dyl men jag tycker synd om de laktosintoleranta.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.