Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tomtegröten!

  • soccermum 9 november 2010

    Skrivet av idea_ den 9 nov 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Hur ska man laga gröten, som vi älskar, utan mjölk {question}
    Har precis tagit bort mjölken hemma och kom på att det snart är jul.
    Har någon provat med soja, havre eller rismjölk om det fungerar?
    Är tacksam om det finns något alternativ. {dont-know}


    Provade att jobba i köket på en förskola tillsammans med kokerskan, gjorde risgrynsgröten på rismjölk och den blev helt okej, men den behövde inte lika mycket vätska som vanlig risgrynsgröt då rismjölk inte tjocknar på samma sätt som vanlig mjölk när man kokar gröt på den.


    Tack för tipset! Ska vidarebefordra detta till de styrande i kommunens matlagningsteam :)

  • soccermum 9 november 2010

    Skrivet av amoz den 8 nov 2010

    Skrivet av Nilof den 8 nov 2010

    Ursäkta, jag hittade ett recept här som jag missade först.
    Men är det någon mer som har något så vore det kul att få ta del av det.
    :) det var inte meningen att ta över någon annans inlägg, men tyckte att det kunde få en puff på nytt.



    Inga problem att du tagit fram min tråd, tvärtom, det börjar ju bli dags för gröt igen snart.
    Jag är lite nyfiken på om det beror på mjölkallergi eller på laktosintollerans, som du slutat med mjölk?
    För min del är det laktosen som är problemet och jag provade att koka gröten i laktosfri mjölk men det blev inte bra. Den blev tunn och gul i färgen. Så nu kokar jag den på gammaldags mjölk, som jag tål, och den blir jättegod.


    Funkar fint att koka den på VALIOS röda mjölkdryck för den som inte tål gammeldags mjölk :)

  • Cassiopeya 9 november 2010

    Skrivet av Ulrika91 den 8 nov 2010

    Jag är fascinerad över att så många äter saftsoppa/saftsås eller vad det nu heter. Vi har aaaldrig nånsin haft det hemma. Jag har därför inte fattat grejen. Vi äter risgrynsgröt med mjölk kanel och lite socker. Fast vi har ingen tradition att käka det på jul, ingen gillar det så värst mkt. Dock gör mormor god Ris a la Malta, eller apelsinris som hon kallar det, som vi alltid äter!


    Håller med =) Hemma har vi aldrig saftsoppa, det var något man fick i skolan. Tror min mamma har gjort saftsoppa EN gång som jag känner till. Men det är ju olika som sagt :)

  • edfj 23 november 2010

    Endast kanel och socker:)

  • Glitterfia 23 november 2010

    Min gröt vill jag ha med ett smöröga och mycket socker och kanel och absolut inte någon mjölk. Varken i tallriken eller till.
    Till gröten dricker jag ett glas vatten.

  • alindalinda 23 november 2010

    socker och kanel uppepå, ett glas iskall mjölk bredvid.

  • DoctorWho 24 november 2010

    Lite ljus sirap och MYCKET kanel och mjölk + en skinkmacka och ett glas julmust

  • JennyV 24 november 2010

    Älskar kanel, socker och mjölk men på jul äter vi alltid med saftsås!!

  • gottgris 24 november 2010

    sirap på gröten och ett glas mjölk bredvid

  • Vetebullen 24 november 2010

    Här gör vi en välkokt gröt, alltid längre koktid tid än vad som står i recepten.

    Vi äter den med kall mjölk, kanel och socker.
    Ibland även med en god skinkmacka med senap på.

    Av överbliven gröt blir det här också Ris a la Malta med hemkokt god jordgubbssylt eller annan sylt.
    Aldrig saftsås till.

  • sikaal 24 november 2010

    Kanel och mjölk brukar vi ha. Jag sockrar gröten lite på slutet, så det behövs inget mer.

  • Tvillingmamman1974 24 november 2010

    Jag fick som barn hos mormor saftsoppa med frukter i. De va så jäkla gott. Kunde jag göra de själv så skulle jag servera de så till barnen. Jag äter tomtegröten med kanel, socker och mjölk alt saftsoppa. Avskyr ris ala malta. Åt sånt som barn och mår illa av bara tanken. Nej tack. Men älskar risgrynsgröt kan äta den flera ggr per år =)

  • Marre73 22 december 2010

    Kanel o mjölk är det som gäller för min del,Apelsinris är för mig: kokt ris,apelsin och grädde, är uppvuxen med det.Gör den aldrig av tomtegröten.

  • amoz 23 december 2010

    Visst är det kul att se att vårt "lilla" land har så många olika traditioner bara då det gäller Tomtegröten!!!\o/

  • annalena514 23 december 2010

    ja ibl är det kanel o socker men även risallamalta med saftsås av svartvinbär med jordgubbari mums

  • Moork 23 december 2010

    God Jul och ät gott. Avsluta gärna med en lite fräschare och nyttigare ris á la malta med citrusfrukter eller en kanelpannacotta med glöggsyrup.
    kolla på
    http:// morkomat.blogspot.com

  • sikaal 24 december 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 23 dec 2010

    Kanel o mjölk är det som gäller för min del,Apelsinris är för mig: kokt ris,apelsin och grädde, är uppvuxen med det.Gör den aldrig av tomtegröten.


    Så gjorde alltid mamma apelsinris också, det var nyårsdesserten hos oss!
    Jag tycker att det blir stabbigt med gröt som bas.

  • Inger45 24 december 2010

    tomtegröten kokt på solhavre, äts med råsocker och kanel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.