Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tunnbrödsblöta

  • Aspholme 12 november 2007

    Dopp ikopp finns bland mina recept. Det är när man smälter smör i enkopp med lök i och spär man med vatten från potatiskoket. EN tornedalsk rätt. Läs receptet

  • Luna 12 november 2007

    Vad roligt. Pappa berättade om denna maträtt igår. Aldrig hört talats om den tidigare. De åt doppat tunnbröd som små med skirat smör. Bodde då i Härnösand.

    Tycker inte det låter så gott, men värt att prova någon gång.

  • evaldo 12 november 2007

    Skrivet av Luna den 12 nov 2007

    Vad roligt. Pappa berättade om denna maträtt igår. Aldrig hört talats om den tidigare. De åt doppat tunnbröd som små med skirat smör. Bodde då i Härnösand.

    Tycker inte det låter så gott, men värt att prova någon gång.


    Det är mera än gott!:D(Y)

  • 12 november 2007

    Skrivet av evaldo den 12 nov 2007
    Det är ingen dopp-i-grytan utan något annat jag menar som kallas dopp - i - kopp.


    Jag kommer ihåg att vi avnjöt den färska potatisen tillsammans med smält smör med hackad, rå lök i när jag bodde i Norrland. Smör-lök-blandningen fick vi i varsin kopp att doppa potatisen i. Kan det vara det du menar..?

  • 12 november 2007

    Skrivet av Nemorosa den 12 nov 2007

    Skrivet av evaldo den 12 nov 2007
    Det är ingen dopp-i-grytan utan något annat jag menar som kallas dopp - i - kopp.


    Jag kommer ihåg att vi avnjöt den färska potatisen tillsammans med smält smör med hackad, rå lök i när jag bodde i Norrland. Smör-lök-blandningen fick vi i varsin kopp att doppa potatisen i. Kan det vara det du menar..?


    Onödigt svar...du hade ju redan fått receptet!! :(

  • Bianca 12 november 2007

    När jag växte upp åt vi både blöta och smolanedi. Blöta med varm mjölk, en smörklick och bröd. Smolanedi med kall mjölk och nedsmulat bröd, gärna med halstrad salt strömming till...så supergott!

  • Lena 12 november 2007

    Skrivet av Tpersson den 11 nov 2007

    Skrivet av Lena den 11 nov 2007

    Men dopp i gryta är ju julrätt med vörtlimpa och skink spa


    Många använder tunnbröd också//Thomas


    Okey det hade jag ingen susning om..Lena

  • mone 14 november 2007

    Skrivet av imse den 10 nov 2007

    Det var länge sedan jag åt tunnbrödsblöta. Vore kul att få hör a hur ni gör ute i landet? Jag åt den när jag var liten i Norrbotten. Då gjorde man så här det var vitt tunnbröd uppvärmd i mjölk. Till detta skar man en rejäl bit falukorv. En smörklick la man under blötan också. Vilket häftigt matminne!(L)

  • Lena 15 november 2007

    Det där med dopp i kopp lät ju spännande måste testa de nån gång

  • 20 november 2007

    Som barn gjorde min mamma en tunnbrödsblöta som bestod av söndersmulat tunnbröd, het mjölk, lite mandelpotatis och en smörklick.
    Jättegott.

  • imse 24 november 2007

    Härligt att få ta del av andras erfarenheter och matminnen runt om i landet. Nu ska jag äntligen laga till min tunnbrödsblöta som det var så länge sen jag åt. Det blir på mitt vanliga sätt med tunnbröd i varm mjölk, smörklicken och en bit falukorv. Det ska bli spännande. ....//i

  • 24 november 2007

    aldrig hört talas om??:o

  • imse 24 november 2007

    Skrivet av nelirotger den 24 nov 2007

    aldrig hört talas om??:o


    En norrbottnisk specialite från förr, man kan kalla det för fast-food på tunnbröd. Det går fort att göra och mättar bra.
    Inget som jag ätit sedan jag var liten, så det var kul att prova.//i(Y)

  • imse 27 november 2007

    Nu finns det tunnbrödsblöta inlagt som recept också för de som vill testa!!:p//i

  • Libra 4 december 2007

    Skrivet av monkan1 den 11 nov 2007

    När vi äter Blöta gör vi så här: Koka köttben.Sila sedan buljongen o lägg i tunnbröd.Till detta en smörklick(äkta smör förstås) o köttet man kokt. Supergott!


    Läser många varianter på blöta och den ni äter är väl den man äter i Piteå iaf.......å det ska va tunt tunnbröd, vet många som äter blöta på "typ" genebröd.......:'(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.