Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför ändras 0,5 till gammaldags ½?

  • Rumpkullan 28 mars 2011

    Skrivet av daniely den 28 mar 2011

    Det är samma sak på tex ica.se/hemmetsjournal.se/coop.se m.fl receptsiter.


    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se


    Nej där har du faktakollat dåligt märker jag.
    coop,se använder modern stil i sina recept tvärtemot vad du påstår.
    tasteline.com använder modern stil.
    recept.nu använder modern stil.
    kokaihop.se använder modern stil

    Sen kan jag ju bara konstatera att eftersom ingen från Matklubben ens brytt sig om att svara på min anmälan av min egen tråd så är det alltså en legitim fråga och inte det påhopp som boz påstår att jag gjort mej skyldig till.

  • Marre73 28 mars 2011

    Löjligt att bråka om ngt dylikt måste jag säga,Här på MK använder vi oss av det gammelmodiga som du kallar det.Är det väldigt svårt för dig att göra detsamma i och med att du aldrig ger dig?
    Vill du lägga in recept får du helt enkelt finna dig i att det ändras till ½ om du inte gör det själv,vilket inte kan vara så svårt.Går betydligt fortare än 0.5 i varje fall...

  • husmusen88 28 mars 2011

    Jag passade på att fråga min 11-åriga kusin, hon vet exakt vad ½ dl innebär och behövde inte ens fundera. 0.5 dl däremot blev hon osäker på ur mycket det skulle vara. Så att skriva ½ är inte alls ålderdomligt och förlegat om dagens 11-åringar klarar av det.

    I alla recept jag har sett så står det ½ osv.

  • daniely 28 mars 2011

    Skrivet av Rumpkullan den 28 mar 2011

    Skrivet av daniely den 28 mar 2011

    Det är samma sak på tex ica.se/hemmetsjournal.se/coop.se m.fl receptsiter.


    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se


    Nej där har du faktakollat dåligt märker jag.
    coop,se använder modern stil i sina recept tvärtemot vad du påstår.
    tasteline.com använder modern stil.
    recept.nu använder modern stil.
    kokaihop.se använder modern stil

    Sen kan jag ju bara konstatera att eftersom ingen från Matklubben ens brytt sig om att svara på min anmälan av min egen tråd så är det alltså en legitim fråga och inte det påhopp som boz påstår att jag gjort mej skyldig till.


    Ja, coop verkar köra med decimaler i sina ingredienser, men det finns flertalet andra siter som inte gör det.

    Antingen är jag blind eller så tolkar jag inte tråden likadant som dig, vart någonstans påstår boz att du gjort ett påhopp? Ända jag kan se är att han skriver att du skrivit en dum kommentar vilket varken är grund för censurering eller borttagning av ditt inlägg.

    Med vänliga hälsningar
    Daniel Ylitalo
    Matklubben.se

  • chrisq 28 mars 2011

    {yawn}här är mycket bråk på grund av godkännare o det måste du ju känna till håll ingen om ryggen mycket trist just nu så du vet

  • chrisq 28 mars 2011

    (Y)gäller bara en godkännare dom andra är goa sorry

  • Rumpkullan 28 mars 2011

    Skrivet av MaritaE73 den 28 mar 2011

    Löjligt att bråka om ngt dylikt måste jag säga,Här på MK använder vi oss av det gammelmodiga som du kallar det.Är det väldigt svårt för dig att göra detsamma i och med att du aldrig ger dig?
    Vill du lägga in recept får du helt enkelt finna dig i att det ändras till ½ om du inte gör det själv,vilket inte kan vara så svårt.Går betydligt fortare än 0.5 i varje fall...


    Jag gick in i tråden och korrigerade ett felaktigt påstående från en av Matklubbens granskare och då påstår du att jag inte ger mej?
    Ja, då har vi olika åsikter om att inte ge sig.

  • DoctorWho 30 mars 2011

    Skrivet av boz1965 den 22 mar 2011

    Skrivet av Lunchdax den 22 mar 2011

    Om man läser i tidningar, kokböcker & på vanliga forum (där vanliga, glada amatörer finns!) så publiceras nya recept hela tiden med ½, det är snarare standard. Att påstå att det är gammaldags, och att ungdomar inte skulle förstå - det tycker jag är att dels missat fakta och att undervärdera unga. Jag är övertygad om att alla som vet vad en dl är också vet vad en ½ dl är.

    Och varför man nu inte skulle godkänna 0,5 är väl helt enklet för att vissa skriver 0,5, andra 0.5 och ytterligare andra 0 ,5. Detta har jag sett, och det gör, som flera påpekat, att datorn på MK inte kan "förstå" vad det är som menas. Och ärligt talat, hur jobbigt är det egentligen att skriva ½ istället för 0,5, eller att ändra ifall receptet inte blir godkänt? Det är också enklast och snabbast för godkännarna att följa reglerna strikt istället för att behöva fundera över "är detta kaaanske okej" - de har så det räcker ändå tycker jag!


    Tack! :)

    Ska väl också förtydliga lite:

    Normalt skickar vi inte tillbaka recept för ändring/rättelse för man har skrivit 0,5 istället för ½. Eller ens för att det är ett par stavfel eller andra småfel. Vi hjälper till och rättar det själva. Är det däremot andra fel _också_ i receptet som tar lite längre tid i anspråk att rätta till eller om receptet är oklart skrivet, saknar mått mm. så kommer även detta lilla fel med på ett hörn. Så enda gången receptskrivaren märker av att h*n har gjort "fel" med halvtecknet är som sagt om det också finns andra fel. För varje ½-tecken som skickas tillbaka har vi rättat minst ett tiotal utan att nån öht har lagt märke till det.

    Så om trådstartaren känner sig orättvis behandlad på grund av detta är det för att receptet hon fått underkänt också har haft andra och större fel.


    Jag har fått några recept underkända. Först tänkte jag va f*n, jag följde reglerna. Läste igenom HELA mailet från godkännaren och insåg att jag hade gjort några fel. Det enda jag behövde göra var att väga/mäta olika förpackningar. Efter det blev recepten godkända. Ni som godkänner recepten gör att JÄTTEBRA jobb! Tack för att ni hittade felen i mina recept, annars hade de troligtvis smakat konstigt.

  • The_mama97mia 30 mars 2011

    Jag har också fått recept underkända, tycker att jag är gammal och van haha, men det händer att jag missar också.
    Det är bra att vi har en godkännarfunktion i mina ögon, som jag förstår det underlättar det för liksom hela programvaran. Om vi inte matar in recept på speciellt sätt så kommer det inte ut rätt heller - i inköpslistor eller kokböcker eller receptsökningar.
    Jag är ledsen att många tar det så personligt med recept som kommer tillbaka eller blir underkända. Detta är ingen tävling, ingen examination, utan ett sätt att försöka hålla ett stort forum hanterbart liksom, om jag förstår det rätt.

    Ibland kan jag känna att devisen - If You can´t fight them, join them! är lite tänkvärd.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.