Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Älskar mackor MEN vill gå ner i vikt!

  • Roskerstin 20 januari 2009

    Vill gärna gå ner i vikt, men jag kan inte vara utan mackor. Jag är tacksam för förslag på mackor gärna matiga, kalla, varma och också för smörgåsgrill. ALLA förslag emottages med tacksamhet:)

  • Tillberga 20 januari 2009

    ja du de är ingen bra kombination
    mackor och viktnergång

    men en grov macka med pannbiff och grönt blir ju enl iten lunch

  • festmaten 20 januari 2009

    Jag håller med, visst kan man bli riktigt sugen på mackor! Och det behöver inte bli så kaloririkt.
    Själv köper jag alltid osötat fullkornsbröd. Om det finns rester som ex. köttbullar så tar jag det. Annars finns det flera varianter av magert pålägg, ost 10%, skinka, även fettsnål salami. Keso och toppa med tomater, gurka, groddar mm.

  • MelleBandolo 20 januari 2009

    Jag älskar också mackor!

    Mitt tips är att baka eget riktigt nyttigt fullkornsbröd. Som pålägg kan du använda alla möjliga sorters grönsaker, gärna mycket på varje macka. Du kan också använda något magert pålägg, som kalasmad nämde :)

  • essim 20 januari 2009

    Här är en till som älskar mackor.....
    Använd grovt bröd (osötat), jag bakar mitt eget så får man innehållet som man själv vill.
    Mager ost, skinka mm och vräk på tomater, gurka, paprika, rädisor och salladsblad det ger inga (nästan) kalorier. Kött- och fiskrester.
    Keso på knäckemacka är supergott, Krydda keson med finhackad lök och dina favoritkryddor. Lite persilja och/eller dill förhöjer det hela.
    Kokt skivat ägg. Krydda med örtkryddor för att undvika salt som inte är så nyttigt att överdriva.
    Makrill i tomat (bra fett).
    Skivad avokado (också bra fett har jag för mig) Krydda med citronpeppar.
    Groddar.
    Använd mager mjukost i stället för matfett, där är många kalorier att spara. Eller hoppa över matfettet helt.

    LYCKA TILL!(Y)

  • Tillberga 20 januari 2009

    jag tycker detta med magra produkter som OST är av ondo
    jag tar hälre EN skiva god "fet" ost än två tre skivor mager ost som inget smakar

    men de är jag de(L)

  • essim 20 januari 2009

    Det finns magra (17%) ostar som är lagrade och dom smakar mycket. Men det är upp till var och en att själv välja. :)

  • festmaten 20 januari 2009

    Skrivet av aniper56 den 20 jan 2009

    Det finns magra (17%) ostar som är lagrade och dom smakar mycket. Men det är upp till var och en att själv välja. :)


    Jag tycker det är både mer o godare smak i Prästost 17%, än många av de feta ostarna. Tre skivor behövs inte för smaken i alla fall.
    Det blir hur man vänjer sig, jag tycker det känns som en fetthinna i munnen när jag ätit gräddost:'(

  • matkatten 20 januari 2009

    Jag brukar skiva och halvmosa lite banan på riktigt grovt bröd, det är jättegott!
    Då saknar man inte smör iallafall...

    Kan ju vara svårt om man är sugen på en rejäl ost - och skinkmacka t.ex , men jag är själv mack-älskare och för mig är det ett bra alternativ när jag är sugen, både till frukost och som "förbjuden" kvällsmacka..

    :D

  • MammaIrene 20 januari 2009

    Helt klart är ju att hålla sig från vitt bröd i alla fall, det blir man inte mätt på o är liksom tomma kalorier...
    Jag bakar i bland eget bröd med dinkelmjöl, havregrynsgröt, solrosfrön och honung....
    Det är ett otroligt mättande o gott bröd!

    Pålägg som är mättande men också gott är tex: Makrillfile i tomatsås (rätt fett)
    Keso blandat med hackad skinka o hackad ost o rivet äpple

    Försök som jag att bara unna dig 1 kvällsmacka, det gör skillnad ( o då är det ju bra om den är riktigt mättande...)

  • redd 21 januari 2009

    Baka eget tungt surdegsbröd med linfrön, pumpkärnor, solroskärnor samt psysalisfrön och skär tjocka skivor (1-1,5cm).

    Gör jag och jag kan normalt kläma i mig 3/4 limpa och sedan får man äta igen efter 3-4timmar, två mackor av det egna brödet och sedan står jag mig i 10timmar eller så.

  • Atiin 21 januari 2009

    Det bästa är ju som som många skrivit redan är ju att baka sitt eget osötade bröd, helst på rågsurdeg. Gott gott, blir det, med lite olika frön i.

    Jag köper magra lagrade ostar och som någon skrev så är det en vane sak, nu är det svårt att äta vanlig ost. Mycket grönsaker, rödlök, gurka, paprika, tomat, sallad, alfaalfagroddar, Keso, som du blandar med grovt rivet äpple, lite sambal olek, paprika och överbliven stekt kyckling blir en riktigt höjdare till lunchmacka, samma grund funkar även till tonfisk eller linser. Då jag helst inte äter kött äter jag ju helst de två sist mämnda alternativen.

  • monac 21 januari 2009

    Skrivet av Tillberga den 20 jan 2009

    jag tycker detta med magra produkter som OST är av ondo
    jag tar hälre EN skiva god "fet" ost än två tre skivor mager ost som inget smakar

    men de är jag de(L)


    Håller med dig Tillberga!(L) avskyr light-produkter...smakar mindre och de har alltid bökat i lite extra tillsattser för creme-ighet och konsistens. Fett gör dig inte fet...det är socker och snabba kolhydrater du bör se upp med!:)

    Är också en riktig mack älskare...det blir avocado,tonfisk,rökt kalkon,sardiner.Lins hommus(finns under mina recept),tomater,groddar.och sallad eller färsk spenat.fetaost. t.e.x. lite olika beroende på vad som finns hemma!

    Satsa på ett riktigt grovt och gott bröd med hela korn...eller finn crisp.

  • kajsa36 21 januari 2009

    Håller med Tillberga... Har även hört att Light produkter är bla ha bla ha
    bättre med mer rena produkter...+ att rätt fett är inte farligt tvärt om...

  • Kricke 21 januari 2009

    Hej!
    Recept på VARM MACKA för en person

    2 skivor formfranska
    2 skivor rökt skinka, 6 % fett
    30 gram tomat
    1 dl purjolök
    0,5 burk champinjoner konserv utan lag
    2 skivor ost 10 % fett

    232 kalorier

  • Boundin 21 januari 2009

    Maria Bröd

    Prova det receptet, nyttigt, mättande och enkelt att göra, går att variera i det oändliga...!

  • 21 januari 2009

     

  • 21 januari 2009

     

  • The_mama97mia 21 januari 2009

    ja jag kan hålla med frågeställaren... Men min tanke är då.. soppor.. med en smörgås TILL.
    Jagbakar gärna eget matbröd o får det utan en massa konstigheter o kan stoppa i grovt o nyttigt som jag vill. På brödet sen till soppan kan jag gärna ha egna groddade alfalfafrön. Det är gott o nyttigt o sprudalar va vitaminer... Keso är inte dumt heller, det blir liksom både volym o protein. Sen en skiva kallt skivat kött på . SKinka eller annat. JAg tar gärna sopp-.veckor när jag känner att jag vill göra det lilla extra - annars är jag en dålig b antare - avskyr att följa dieter

  • 21 januari 2009

     

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.