Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Akuta Fudgebekymmer..!

  • CiinaC 29 november 2010

    Jag tyckte jag hittade ett lätt å bra recept på fudge-
    MEN; enl receptet skulle det koka "nästan" en timme tills det sockrade sig i kanterna. Ok. Jag gjorde så, och när det såg klart ut hällde jag det i en form och ställde kallt.
    Men det stelnade inte. Klet blev det.
    Ok. prövar att koka om det. En gång. Två gånger....
    Nu har det kokt sammanlagt i 3 timmar (drygt) !
    Det var ingen sirap med i receptet, kan det vara problemet? Eller hur länge ska eländet koka, tro?? {freaked-out}

    Det skulle vara 5 dl socker, lika mkt grädde och en matsked smör. Thats it.
    Var inte alls enkelt! Har inte missat när jag mätte
    (det går knappt)

    Nån vänlig själ som vet?

    Tackar på förhand / Ciina

    (Nu har det jäklats så länge att jag bara måste se hur länge det ska koka innan jag ger mig, annars hade det ju varit lättare att kasta det å pröva ett annat recept...)

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Oj vad konstigt det låter, har spanat runt lite på olika fudgerecept, de flesta innehåller sirap eller vaniljsocker eller blockchoklad eller någon kombination av detta. Låter otroligt att grädden skulle tjockna utan hjälp av något? Om jag vore du skulle jag nog prova något nytt, eller slänga i lite sirap.

    Kolafudge med chokladöverdrag

    Florentinsk kolafudge

    Mörk chokladfudge

    Den sista tänker jag själv pröva! Den verkar supersmaskig :p

  • mafia 29 november 2010

    I det receptet jag provade så skulle, efter kokningen och efter att smeten kallnat en del, det vispas. Jag vispade och vispade och vispade ännu mer. Det blev OK.

  • svengelsk 29 november 2010

    Mitt recept är:
    3dl evaporerad mjölk (borde gå lika bra med grädde), 450 g socker och 40 g margarin + vanilj essence. Brukade göra den i en stor stekpanna så att den kokade ihop fortare. Den skall också röras kraftigt innan den hälls upp.

  • CiinaC 30 november 2010

    Tack för tipsen!
    Har gjort annan fudge nu, men imorron ska jag testa att skvätta i lite sirap, och( tar nog lite blockchoklad oxå) se om det tjocknar. Bara för skojs skull.
    ( När jag väl har stillat nyfikenheten/ frustrationen gör det mig inget om jag skulle tappa den i golvet el nåt.. :))

  • strimma21 30 november 2010

    Fantastisk fudge

    Den här fudgen gör jag varje jul sedan mååånga år tillbaka, och den är supergod. Heter morseller i orginal tror jag.

  • helenepe 3 december 2010

    Jag har bara provat att göra fudge som innehåller choklad, typ jultomtefudgen http://pyntopyssel.wordpress.com/2010/11/22/julgodisspecial/

    Ofta annars (i recept utan choklad) tycker jag att det står att smeten ska upp i så och så många grader (116?) och jag har ingen bra termometer för sånt. :)

  • svengelsk 3 december 2010

    Skrivet av helenepe den 3 dec 2010

    Jag har bara provat att göra fudge som innehåller choklad, typ jultomtefudgen http://pyntopyssel.wordpress.com/2010/11/22/julgodisspecial/

    Ofta annars (i recept utan choklad) tycker jag att det står att smeten ska upp i så och så många grader (116?) och jag har ingen bra termometer för sånt. :)

    Droppa lite smet i en kopp kallt vatten. Kan du forma en mjuk kula är det 116 (soft ball), hård kula ung 122 grader. Det finns också small crack, crack, och caramel på min socker termometer. Jag brukade koka min fudge tills den nådde 116.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.