Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersattning till hjorthornsalt?

  • elinmartina 30 mars 2008

    Hej!
    Bor i USA och har varit sugen pa att baka, men upptackt att manga saker jag velat gora behovs hjorthornsalt, som ex drommar. Hittar tyvarr inte saltet har i butikerna.
    Vet nagon om det finns nagot som gar att ersatta Hjorthornsalt for att det ska bli lika bra?

    Vanliga halsningar

    Elin

  • Floyd 30 mars 2008

    Vet att det finns ett ersättningsmedel (eller något som does the job..) ska kolla med frun när hon vaknar (hon är ifrån atlanta,ga), var i us håller du hus?

  • elinmartina 1 april 2008

    Hej Floyd!

    Jag ar tacksam for alla ideer till ersattning.
    Bor i Miami Florida. Det ar lite klurigt att hitta motsvarigheter har nar man ar van med vissa marken i Sverige. I borjan tog det nastan 2 timmar for varje ny sak jag kom pa att jag behovde (sirap, vaniljsocker, potatismjol osv). Men nu gar det snabbare och snabbare for varje gang. :)

  • loquita 3 april 2008

    Oj jag vet hur det känns...
    själv har jag precis flyttat till Chile, kan knappt nágon spanska och älskar att baka...
    det är inte sá lätt alltid och vissa saker finns ju inte här
    ex. hjorthornsalt, vanligt vaniljsocker och pärlsocker.
    Jag skulle verkligen vilja veta om man kan byta ut hjorthornsalt i drömmar mot nágot annat

  • elinmartina 3 april 2008

    Hej Loquita!

    Vilken skillnad det maste vara att flytta till Chile fran sverige. Skrattade lite nar jag laste att du inte kunde sa mycket spanska. Dar jag bor har i Miami pratar de flesta som jag traffat hittills spanska som forsta sprak (somliga gillar inte prata engelska, vissa kan inte ens). Bor dar det bor manga cubaner. Suck. Kunde inte ett enda ord innan jag flyttade for ett halvar sedan och det gar sakta framat. Gar jag och handlar ar chansen stor att personalen endast kan spanska sa da tar det annu langre tid att hitta det jag soker. Tur nog har forpackningarna engelsk text. Ikea ligger drygt en timme harifran och de hade vaniljsocker och parlsocker. (Y)
    Hur lange har du bott i Chile?

  • lenajeanette 5 april 2008

    Jag googlade lite och hittade att hjorthornsalt på engelska heter powdered ammonium carbonate, om det kan vara till någon hjälp.

    Eftersom hjorthornssalt är ett kemiskt jäsmedel som bakpulver eller bikarbonate kan man ju prova att använda nåt av det istället, risken är ju att kakorna inte blir lika spröda som när man använder hjorthonssaltet.

    Vid bakning av kubbar eller drömmar tror jag att inget annat duger!

    Det karaktäristiska är ju den "korta" lite torra och spröda konstistens som blir när man använder hjorthornssalt.

    Har du ingen som kan skicka dig några påsar via post, eller det kanske blir beslagtaget i tullen......:)

    Lycka till! Lenajeanette

  • elinmartina 5 april 2008

    Hej Lenajeanette!

    Pratade med min syster igar och fragade just om hon kunde skicka hit lite.. :)

  • Floyd 5 april 2008

    Glömde bort att svara, oops.. Jag frågade den bättre hälften och hon sa att något som man direkt kan använda finns inte vad hon vet, sorry... Miami är ett skönt ställe..

  • snutten 6 april 2008

    Hjorthornssaltet går att ersätta med vanligt bakpulver (googlade och läste om det).
    Står det tex 1 tsk hjorthornssalt så ska man dubbla bakpulvret och ta 2 tsk i stället.
    Man får väl testa och se om det blir lika bra som med hjorthornssaltet....

  • Mimmiumea 6 april 2008

    Bikarbonat är bästa alternativet och bakpulver därefter. Ta dubbel mängd bakpulver jämfört med hjorthornssalt.

  • loquita 8 april 2008

    Hej Elin!!!

    Vilen tur du har som har IKEA där borta... önskar jag ocksá hade det, men det finns ju inte här tyvärr... Jag flyttade hit till Chile den 1Januari i ár sá jag har inte varit här sá länge....
    Tror nog jag ska göra som du och beställa lite hjorthornsalt frán sverige...
    Ha det sá gott där borta i Miami

    / Loquita

  • delenn 6 juni 2009

    Ville bara berätta att jag också letat efter ersättning, bor i Canada. Jag hittade på en websida, att det kan ersättas med baking soda. Ska nog prova på ett av mina recept som kallar för hjorthornssalt.

    Detta är vad jag har hittat:
    Ammonium carbonate is the commercial salt, formerly known as sal volatile or salt of hartshorn. It is also known as "baker's ammonia" and was a forerunner to the more modern leavening agents baking soda and baking powder.
    ... och efter jag fortsatte leta så hittade jag detta :
    Ammonium bicarbonate is used in the food industry as a raising agent or hornsalt . In many cases it may be substituted with baking soda.

    jag hoppas att det hjälper någon där ute, jag ska pröva ersättningen i ett av marängrecepten som jag hittat.

  • elinmartina 7 juni 2009

    Hej Delenn!!

    Tack for informationen om saltet.
    Som tur var fanns det med i packningen med min syster som halsade pa for nagon manad sedan. Men det varkade visst inte spela nagon roll for drommarna som jag bakar ser inte ute som drommar. De blir inte storda utan harda, kompakta. Misstanker att det ar ugnen eller mjolet , da fa saker blir som jag tankt mig.
    Jag hoppas att bakning gar battre for dig! :)

    Trevligt att fa svar fran Canada!

  • Akinna3 7 juni 2009

    Hej!
    Recepthjälpen.se är en bra sida när man t ex vill ersätta en vara, veta vad det heter på
    engelska mm.

  • delenn 8 juni 2009

    Tack så mycket, ska genast bokmärka sidan!! Jag har gjort en fusklapp med dem vanligast ugntemperaturerna som sitter på min kyl så att jag inte behöver goggla varje gång...skratt

  • delenn 8 juni 2009

    Hej Elinmartina!

    Trevligt att se en annan utlandssvensk här, jag har också problem med att baka här, det verkar alltid som om mina svenska sockerkakor alltid misslyckas så jag har börjat använda amerikanska-canadensiska för det.. vet inte riktigt varför, jag ska pröva på drömmar själv någon gång och se om jag kan luska ut vad som händer ...

  • elinmartina 9 juni 2009

    Tack Akinna3 for tipset om adressen. Jag hade halt missat den. den verkar vara riktigt bra!

    Hej delenn!
    DeKommentaren om ugnstemperaturer kanner jag igen. Det hade jag kunnat skrivit.
    Har du nagon ide om vad man kan ersatta creme fraiche med nar man lagar mat? Antar gradde men det blir inte lika som med creme fraiche, vilket var en av mina favorit ingredienser hemma i Sverige.
    Hur lange har du bott i Canada? (om jag far fraga) Jag har nu bott har i snart 2 ar. I borjan langtade jag till svenska saker men nu borjar jag se charmen med att ersatta det jag var van med, till andra jag aldrig provat forut. Hur gar det for dig?

  • delenn 9 juni 2009

    Hej Elinmartina!

    Jag har bott här i snart 10 år ( faktiskt någon gång nu i juni.,,skratt). Man kan gör creme fraice med grädde och citronjuice och låta det stå ute eller något liknande, men kommer inte i håg precis. Själv brukar jag använda sourcreme 14 % Jag har en ananas kaka som man blandar creme fraice och krossad ananas och det funkar ganska bra som ersättning, blir kanske inte precis samma smak men jag använder det för många pasta såser och sånt också.
    Själv så saknar jag filmjölk, blir det riktigt illa så köper jag buttermilk men det är inte lika gott som filmjölk. En gång fick jag tag på en annan produkt från en liten affär som säljer produkter från ryssland. Jag håller med dig dock, det finns mycket mat här som jag aldrig skulle ha smakat om jag inte flyttat hit och som skulle saknas i sverige.
    Här i Kanada så är ju tex poutine väldigt populärt... men det skulle jag aldrig haft någon tanke att göra i sverige.. vem med vettigt sinne skulle hälla massa gravy och ost på sina french fries..skratt...

    ( ps vet inte om du vet kom tricket för svenska bokstäver men om du har din windows diskett så kan du gå in i settings keyboard och lägga till svenskt stöd och sedan kan man ändra mellan svenskt och amerikanskt keyboard)*S*

    Lotta

  • elinmartina 9 juni 2009

    Hej Delenn!!
    Vad jag skrattade när jag läste din kommentar. Mest för att jag känner igen det så väl. Särskilt med filmjölk. Igår gjorde jag egen musli och kände mig helnöjd. Den musli här är så supersöt att jag äter det mer som godis än till frukost. Poutine har jag faktiskt inte hört om, vet inte riktigt om jag skulle tycka om det..gravy och pommes, men i för sig, här har jag provat bra mycket annat udda. Kanske inte så konstigt då Miami känns som ett helt eget litet land. Här bor så många kubaner och latinoamerikanser att det är sällan ja ser något som känns riktigt
    amerikanskt (som jag ar mer van med). Pa både gott och ont. Därmot om jag åker till stranden, oj då ar det som att komma tillbaka till USA.
    10 år, då har du bott där ett bra tag. Hur kom det sig att du åkte dit från början?

    Hälsningar Elin

    (Förlåt att jag inte skriver med åäoch ö.
    Det första året jag var här, hade jag ingen egen dator och kunde inte lägga till det svenska tangentbordet och nu är det svårt att vänja sig tillbaka..dålig ursäkt, jag ber om ursäkt)

  • delenn 10 juni 2009

    Hej Elin!

    Tro det eller ej jag träffade min make via internet, innan det var populärt att träffas via nätet. Och eftersom han hade barn och inte jag så blev det jag som flyttade...skratt... det gör inget, jag är bra på att läsa svenska utan punkterna, men jag visste inte om du visste att man kunde ändra stödet om man ville. Det spelar ingen roll hur du skriver... Jag kan tänka mig att det måste vara underbart att vara nere i Miami, varmt året runt... skulle kunna leva med dig. Poutine är en quebec maträtt som har spridits sig över hela landet.
    Det måste vara roligt att bo där nere med allt latinskt inflytande, kan tänka mig att det finns mycket gott att äta.
    Hur hamnade du nere i Miami?

    Hälsningar Lotta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.