Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För mycket bananer i smeten!

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Hej!

    Jag hade tänkt baka detta recept, det verkar vara en alldeles ljuvlig banankaka:

    http://pwmf.blogspot.com/2005/11/bnh-chui-nng-baked-banana-bread.html

    Jag blir dock lite konfunderad på proportionerna av receptet, när jag ser närmare på det. De stämmer inte.

    "8 large ripe bananas" och "1 ½ loafs old bread"

    8 stora bananer och 1 ½ limpor bröd?! Det går ju ALDRIG att få ned 8 stora bananer och 1 ½ limpor bröd i en form med 20 cm diameter!

    Dessutom, verkar bananerna vara väääldigt i överkant, sett till resten av proportionerna på ingredienserna.

    Brödet kan jag lägga godtyckligt i rätt mängd, det är inga problem, MEN:

    Jag kan liksom INTE blanda en gegga-smet med 2 msk mjöl 0,6 dl socker, 2 matskedar smör, lite russin, nötter och kanel och 8 STYCKEN STORA BANANER. Det kommer gå käpprätt åt skogen, det säger ju sig självt. Det kommer ju ENBART bestå av bananer!


    En tanke jag har... Kan det vara småbananer som "Lady's Fingers bananas or King Bananas" som åsyftas i receptet? Jag läser mig till att "they are 3-4 inches small in length with a very thin peel"

    Hur skall jag konvertera? Vad skall jag göra?

    Hjälp! :)

    Linnea

  • sju 3 oktober 2010

    Som jag förstår receptet, som faktiskt är rätt luddigt, så ska inte alla bananer mosas ner i smeten. Ungefär hälften av bananerna ska skivas och användas i ett mellanlager och ytterligare någon banan ska användas som garnering på kakan. Jag skulle nog mosa ner tre bananer i smeten och skiva resten.

    Brödet ska täcka ett bottenlager i formen och sedan ytterligare ett lager. Ta så mycket bröd som behövs bara...

  • NinniM 3 oktober 2010

    Sockret är ju lite mer än 0,6 dl,det blir nog snarare 1,5 dl , så hade jag räknat. One cup är ju en kopp, alltså kaffekoppar man använde förr, tror i alla fall att de tänker så, så räknar jag alltid.

    Det här är inget jag själv provat, men det är ju en brödpudding så egentligen är det inte så konstigt.

    Att det är så lite mjöl beror på att brödet innehåller resten av mjölet du behöver. Brödet kanske blir för mycket , prova dig fram, lägg brödskivor i lager som det står o använd bara så mycket du behöver.
    Bananerna ska helt klart vara stora, du kommer nog att märka att det funkar, hälften på ena lagret och resten överst. Men tycker du att det blir på tok för mycket så ta bort lite, det är ju ok att ändra recepten som man själv tycker, det gör jag hela tiden.

    Håller med om att det låter gott, jag ska nog också prova den :)

  • Mistys 3 oktober 2010

    Jag fattar det som att inga bananer ska mosas ner i smeten. Dom ska skivas, blandas med lite mjöl( antagligen för att inte kladda) och kryddor och läggas ovanpå första lagret med smet samt ovanpå. Ungefär som man gör med äppelklyftor ibland. Blandar med lite mjöl,kanel och socker för att dom ska förbli hela och inte mosiga. Detta innebär 4 bananer på varje lager. Ska man täcka hela kakan med skivor ( och beroende på hur tjocka skivor man skär ) kanske det går åt 8 st. Men varför inte skära eftersom och se hur många du behöver för att täcka kakan.

  • NinniM 3 oktober 2010

    Det står att bananerna ska skivas, alltså alla ska skivas! Du ska inte mosa några.

  • boz1965 3 oktober 2010

    Skrivet av NinniM den 3 okt 2010

    Sockret är ju lite mer än 0,6 dl,det blir nog snarare 1,5 dl , så hade jag räknat. One cup är ju en kopp, alltså kaffekoppar man använde förr, tror i alla fall att de tänker så, så räknar jag alltid...


    FEL! Översätter du "1 cup" till vårt mått "kkp" så blir det alldeles för liten mängd!

    1 cup enligt Imperial-systemet som används i USA och England ska inte översättas som "kopp" utan som "bägare" och då är det ung. 2,4 dl.

    Här är en bra sida för översättning av mått: http://hem.bredband.net/bhj56bhj/javascript/convert/index_s.html

  • NinniM 3 oktober 2010

    Skrivet av boz1965 den 3 okt 2010

    Skrivet av NinniM den 3 okt 2010

    Sockret är ju lite mer än 0,6 dl,det blir nog snarare 1,5 dl , så hade jag räknat. One cup är ju en kopp, alltså kaffekoppar man använde förr, tror i alla fall att de tänker så, så räknar jag alltid...


    FEL! Översätter du "1 cup" till vårt mått "kkp" så blir det alldeles för liten mängd!

    1 cup enligt Imperial-systemet som används i USA och England ska inte översättas som "kopp" utan som "bägare" och då är det ung. 2,4 dl.

    Här är en bra sida för översättning av mått: http://hem.bredband.net/bhj56bhj/javascript/convert/index_s.html


    Som jag alltid sagt, man lär sig nåt nytt varje dag. Jag sökte också på översättning men fick bara kopp som ord ;)

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Tack för alla svar hittills. Problemet kvarstår dock: Jag kan inte stå där med 8 nedskivade bananer i en pyttesmet av socker, mjöl och smör. Vad göra? :)

  • NinniM 3 oktober 2010

    Nej problemet finns inte. Om måtten omvandlas som boz1965 förklarade så har du massa smet :)
    Du ska ju även ha mjölk och cocosmjölk i smeten. Det ser ut att bli en ganska stor och stabbig kaka. Har inga bananer eller vitt bröd hemma annars hade jag testat själv. Men jag ska :)

  • boz1965 3 oktober 2010

    Men "pyttesmeten" är inte så "pytte" när man tänker på att den inte ska fylla upp formen. Det är bara brödskivorna som ska doppas i den - ungefär som fattiga riddare. Bananerna är fyllning och jag tror nog att det kan gå åt åtta bananer till en vanlig springform. Däremot är jag lite osäker på vad receptförfattaren menar med "brödlimpor" - det finns ju väldigt många olika storlekar på brödlimpor. Men ta sådär på "en höft" - Har du färdigskivad formfranska så är ju problemet löst - använd så många skivor som går åt och ha resten till mackor. ;) Glöm inte att kantskära brödet bara. :)

  • boz1965 3 oktober 2010

    Så här ser receptet ut när det är översatt:

    Vietnamesisk bananbrödpudding (Bánh Chuối Nướng)

    8 stora mogna bananer
    2 msk vetemjöl
    1 ½ limpor dagsgammalt bröd (helst vete)
    4 msk rom
    2 ägg
    3 dl socker
    4 ¾ dl mjölk
    4 ¾ dl kokosmjölk
    4 msk smält smör
    1 msk vaniljsocker
    4 msk russin (valfritt)
    4 msk valnötter (valfritt)
    ½ tsk kanel (valfritt)

    Skiva bananerna och blanda med mjöl, 2 msk rom, 4 msk socker, 2 msk smör, russin, nötter och kanel. Vispa ägg med resterande socker, tillsätt kokosmjölk, mjölk, vanilj, resten av smöret, och rom. Skär brödet i 1,5 cm tjocka skivor. Smörj en springform. Doppa brödskivorna snabbt i äggsmeten och lägg skivorna i botten av pannan för att bilda det första "lagret". Fördela hälften av bananerna som ”ett andra lager”, följt av ytterligare ett lager av bröd, innan det slutligen toppas med ytterligare ett lager av bananer. Grädda i 175°C tills kakan har ”stannat” och är gyllenfärgad, ca 45 min.

  • boz1965 3 oktober 2010

    Som synes är "pyttesmeten" inte så "pyttig" längre, det blir en dryg liter smet. Jag hade kanske börjat med en hälften så stor smet - iaf första gången jag lagade det här receptet. Skulle det inte räcka kan man ju alltid göra mer smet. Lite bättre än att stå där med en massa överbliven smet som man inte vet vad man ska göra av...

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Jaha. Skall jag blanda banan-mjöl-socker-smör tillsammans med ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj? Så att det blir en stor smet?

    Jag trodde jag skulle blanda banan-mjöl-socker-smör i en bunke och ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj i en annan bunke.

    Sedan skulle jag använda ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj att doppa brödet i, ungefär som fattiga riddare.
    Och använda banan-mjöl-socker-smör att lägga emellan brödlagrena.

    Hade jag missförstått då? :)

  • boz1965 3 oktober 2010

    Skrivet av linneajohan den 3 okt 2010

    Jaha. Skall jag blanda banan-mjöl-socker-smör tillsammans med ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj? Så att det blir en stor smet?

    Jag trodde jag skulle blanda banan-mjöl-socker-smör i en bunke och ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj i en annan bunke.

    Sedan skulle jag använda ägg-kokosmjölk-mjölk-vanilj att doppa brödet i, ungefär som fattiga riddare.
    Och använda banan-mjöl-socker-smör att lägga emellan brödlagrena.

    Hade jag missförstått då? :)


    Sorry, det är naturligtvis som du säger... Kan bara skylla på att det är söndagsförmiddag och hjärnan är lite trögstartad {embarrassed}

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Men då HAR jag ju ett problem :(
    Vad skall jag göra?

  • matnjutaren 3 oktober 2010

    Gör i två mindre formar ;)

  • linneajohan 3 oktober 2010

    Skrivet av matnjutaren den 3 okt 2010

    Gör i två mindre formar ;)



    Hur menar du nu? Jag har ju ändå en pyttesmet av socker, mjöl och smör, men 8 stora nedskivade bananer? Det är ju proportionerna som är orimliga, inte formen. :S

  • matnjutaren 3 oktober 2010

    Eller ta en avlång form istället, som rymmer mer. Är nog det bästa att göra.:) Lycka till!(Y)

  • matnjutaren 3 oktober 2010

    Skrivet av linneajohan den 3 okt 2010

    Skrivet av matnjutaren den 3 okt 2010

    Gör i två mindre formar ;)



    Hur menar du nu? Jag har ju ändå en pyttesmet av socker, mjöl och smör, men 8 stora nedskivade bananer? Det är ju proportionerna som är orimliga, inte formen. :S

    Bananerna kommer att sjunka ihop och så även brödet.

  • AnneNi 3 oktober 2010

    Testa som det står i receptet så blir det säkert bra! Tycker du det verkar vara för mycket banan så ta någon mindre, men jag tror nog receptet stämmer. Smeten är ju som boz1965 sa inte särskilt liten egentligen, dessutom är det ju en massa bröd också, så proportionerna stämmer nog rätt bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.