Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gott chokladbak!

  • Jzetterberg 22 april 2012

    Hej Alla!!
    Har så mycket att göra att jag har fått lov att stänga av hjärnan, men till helgen måste den startas igen för då skall vi ha födelsedagskalas. Har ni något förslag på något gott och chokladigt man kan göra? Är lite trött på vanliga kladdkakor och cupcakes nämligen!

  • Sachinko 22 april 2012

    Kärleksmums eller brownies :)

  • escarboucle 22 april 2012

    eller drömrulltårta det är ju lätt att göra till många!

  • Jzetterberg 23 april 2012

    Skrivet av escarboucle den 22 apr 2012

    eller drömrulltårta det är ju lätt att göra till många!


    Åååh, detta hade jag glömt bort att det existerade!! Tack :D

  • Mistys 23 april 2012

    Inte så chokladig kanske men man kan ju tillsätta kakao i botten om man vill. Dajmen däremot är ju lite chokladig. Trots detta rekomenderar jag den verkligen. Supergod, enkel långpannekaka som smakar mer;)
    Daimkaka

  • pleta 23 april 2012

    Devil's food cake. chokladmoussetårta, sachertårta, eller min mammas favorit. Efter att jag bakat den till henne bad hon om receptet och bakade det till i princip alla sina fester under en tid:

    Pajdeg:
    200g mjöl
    125g smör
    100g socker

    Kör ihop till en deg och låt vila 30 min i kylen. Tryck ut degen i en rund form, låt degkanten gå upp några cm. Lätt folie och tnygd(ex. ärtor) i botten. Grädda i 10 i 180C

    Gör under tiden chokladsmeten:
    250g choklad
    200g smör
    2 ägg
    4 äggulor

    Smält chokladen i smöret. Vispa ägg och äggulor i 5 min. Tillsätt försiktigt chokladblandningen och blanda.

    Ta ut pajen, ta ut ärtor och folie, häll i chokladsmeten.
    Grädda ytterligare 20 min.

  • Jamaica 23 april 2012

    Denna tycker jag är väldigt god! Lite annorlunda kladdkaka. Tycker den blir bättre efter en dag eller två i kylskåp!

    http://www.recept.nu/1.305657/jenny_strandgarden/efterratter_godis/mjol/vit_kladdchokladtarta_med_varma_hallon

  • Jzetterberg 23 april 2012

    Skrivet av pleta den 23 apr 2012

    Devil's food cake. chokladmoussetårta, sachertårta, eller min mammas favorit. Efter att jag bakat den till henne bad hon om receptet och bakade det till i princip alla sina fester under en tid:

    Pajdeg:
    200g mjöl
    125g smör
    100g socker

    Kör ihop till en deg och låt vila 30 min i kylen. Tryck ut degen i en rund form, låt degkanten gå upp några cm. Lätt folie och tnygd(ex. ärtor) i botten. Grädda i 10 i 180C

    Gör under tiden chokladsmeten:
    250g choklad
    200g smör
    2 ägg
    4 äggulor

    Smält chokladen i smöret. Vispa ägg och äggulor i 5 min. Tillsätt försiktigt chokladblandningen och blanda.

    Ta ut pajen, ta ut ärtor och folie, häll i chokladsmeten.
    Grädda ytterligare 20 min.


    Ååh... Mums!

  • UBO5011 23 april 2012

    chokladrulltårta med fyllning av cocossmörkräm, skär lite tjocka skivor på med vispad grädde och lite skivad banan tex, alternativt chokladmoussetårta bra att ha på lut i frysen.

  • Robjoo 24 april 2012

    Skrivet av Mistys den 23 apr 2012

    Inte så chokladig kanske men man kan ju tillsätta kakao i botten om man vill. Dajmen däremot är ju lite chokladig. Trots detta rekomenderar jag den verkligen. Supergod, enkel långpannekaka som smakar mer;)
    Daimkaka

    Håller med dig helt och hållet den är supergod! {eat}

  • ettmod 26 april 2012

    idag bakade jag en blå smurf,ni kan kolla resultaten på min pråfilbild(Y)

  • SidoraY 26 april 2012

    Om du går in på min profil så har jag ett jätte gott recept på kärleksmums :)

  • StoltMammatillsju 30 april 2012

    Skrivet av SidoraY den 26 apr 2012

    Om du går in på min profil så har jag ett jätte gott recept på kärleksmums :)


    Mmm måste provas :)

    Nu ville du ju inte baka kladdkaka med den här är lite lyxig ;)

    Ljuvlig kladdkaka med fudge

    Sen älskar jag personligen silviakaka, den finns bland mina recept och är v'ldigt populär här hos barnen.
    Inte choklad dock men underbart god.

  • sim2fil 30 april 2012

    Biskvier brukar vara en hit! Älskas av alla här hemma. Brukar dock göra dom ganska små, tycker att de lätt blir väldigt mäktiga och annars kan man ju istället ta två :))) Ska nog ta och baka det själv idag!

  • filo 3 maj 2012

    Här är den godaste chokladkakan jag vet...

    Tryfflig chokladkaka
    Ingredienser:
    200 gram mörk choklad – förslagsvis 70%
    200 gram smör
    4 ägg
    knappt 2 dl socker
    drygt 1½ dl vetemjöl – eller för glutenfri variant: ljust glutenfritt mjöl
    1 tsk bakpulver

    Gör så här:
    Sätt ugnen på 175 grader. Skär smöret och chokladen i bitar och lägg i en tjockbottnad kastrull. Smält på lägsta värmen på spisplattan. Rör då och då och passa så det inte står kvar efter det har smält. Ställ att svalna.

    Vispa under tiden ägg och socker riktigt pösigt. Blanda mjölet med bakpulvret. Häll choklad-smörblandningen i äggvispet. Rör sen försiktigt i mjöl-bakpulverblandningen. Häll i smord form med avtagbar kant. Grädda i max 15 minuter.

    Observera att den skall vara riktigt rinnig i mitten – det stelnar lite sen. Låt stå svalt – gärna över natten. Den tryffliga choklade mognar då och kakan blir alldeles oemotståndligt tryffelkrämig. Servera med lättvispad grädde, eventuellt smaksatt med vanilj eller någon god apelsinlikör typ cointreau eller vaniljvodka (faktiskt helt fantastiskt med efterrätter) och eventuellt lite rårörda hallon eller lingon eller färsk frukt. I juletid kan man servera den med hinnfria apelsinklyftor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.