Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjord glass

  • Utanmyra 3 juli 2008

    Jag undrar om någon har et bra grundrecept för glass?ett som kan användas såväl för bär, frukt, vanilj och choklad?
    Gärna ett smalare alternativ också. :)
    Dessutom undrar jag hur länge ni brukar vispa grädden under svag värme och hur länge ni sedan låter den gå i glassmaskinen.

    Tack!

  • Amika 3 juli 2008

    Grundrecept Gräddglass
    2 ägg
    1 1/4 dl strösocker
    2 dl vispgrädde
    2 ½ dl mjölk
    Vispa ägg och socker väl. Sätt till mjölken. Sjud blandningen under vispning eller omrörning tills krämen tjocknat. Låt svalna till rumstemperatur. Rör i grädden och rör tills allt är blandat. Om du har glassmaskin så starta den och häll i blandningen. Låt maskinen gå tills glassen fått rätt konsistens.Om du inte har glassmaskin - ställ blandningen i frysen. Rör glassen då och då för att undvika iskristaller. Låt stå i frysen tills den stelnat till rätt konsistens.

    Jag brukar undvika att göra smalare recept om jag inte vill göra sorbet. För jag tycker att det alltid blir som iskristaller. Har du samma problem?

  • Amika 3 juli 2008

    Glass (grundrecept till glassmaskin)

    Så, nu är det lättare att spara. :)

  • systeryster 3 juli 2008

    Falsk vaniljparfait
    Kanske inte precis som glass men OK.Min släkt är snäll och äter det på släktmiddagar i alla fall.

  • monac 4 juli 2008

    här kommer 2...behövs inte ens glassmaskin:)
    Lingonparfait med kola sås.

    och

    Lingonglass med maränger.

    mycket gott(Y)

  • monac 4 juli 2008

    lägger in en coccos sorbet
    (lactosfri) snarast oxå! under mina recept.
    Är ett stort glass/parfait freak.

    Kolla oxå på lenajeanettes(här på klubben) Normandisk glass!

    Denär det godaste jag ätiit:D(L)
    //Monac.

  • Disen 4 juli 2008

    Lemoncurd glassen i mina recept är suveränt god. (Y) :p

  • ros 4 juli 2008

    :)Mitt recept på en god och smidig parfait
    Vaniljparfait
    Varm chokladsås

  • Teareyes 4 juli 2008

    Här kommer oxå ett recept utan glassmaskin.
    Vispa en pkt Vaniljvisp hårt. Krossa en dajm o blanda i. Lägg i en bytta och frys in!
    Mums!!

  • marwis 4 juli 2008

    Kanske inte vad du söker eftersom du ville ha ett glassmaskinsrecept men jag vill dela med mig ändå:D Gelato con lamponi (Hallonglass)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.