Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Jästsmap :(

  • Ellee 15 november 2011

    Jag går aldrig på tiden när jag jäser bröd, för det har ju med temperaturen och luftfuktigheten att göra, man måste känna och se på brödet om det är färdigt och om man tycker att det tar för lång tid kan man sätta in en plåt med vatten i ugnen om man kan se till att temp inte är högre än max 40 grader, se bara till då att man inte har det inne för länge utan att ugnen kmr upp i temp i tid till bakning men det ger det helt klart en mycket snabbare jässtart.

  • maxxess 15 november 2011

    Ett tips kommer här som inte direkt krånglar till baket och som alltid fungerat för mig hittills.

    Om jag bakar "vanliga" bröd gör jag nästan alltid som så numera att jag tar cirka 250g surdeg och 25% av den ursprungliga jästmängden (dvs normalt 10-12g för två limpor). Jästiden låter jag bli minst det dubbla mot vad receptet sade, oftast 1-1.5 timme både i bunken och i jäskorg/på plåt.

    Får alltid bröd helt utan jästsmak med härlig fin skorpa och en touch av surdegen. Det brukar jäsa väldigt bra och stabilt.

  • blekegreven 15 november 2011

    Skönt att höra att det inte bara är mig det är fel på då...{curl-lip}

    Tyvärr beror det oftast inte på kort jästid eller jästmängd för min del. Jag använder aldrig mer än 3-20 g jäst per 1/2 l degvätska och låter alltid brödet jäsa tre-fem timmar eller över natt, men det smakar ändå jäst i 75% av fallen. Numer bakar jag därför nästan bara rena surdegsbröd eller scones och filmjölkslimpa... För då blir det bra, garanterat.

    Jag skulle allt bra gärna vilja veta vad som orsakar denna otrevliga bismak. För jag förstår verkligen inte vad i allsin dar det kan bero på...

  • a-lie 16 november 2011

    Tyckte också att brödet smakade jäst så jag har börjat använda torrjäst istället. Det funkar toppenbra ingen jästsmak alls och bröden jäser lika bra som med färsk jäst.

  • evaldo 16 november 2011

    Jag är lat och använder alltid torrjäst, det funkar alltid.
    Mvh evaldo

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.