Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan någon hjälpa mig med Fluff??

  • SJL_1985 27 november 2008

    Skrivet av Miafia68 den 12 nov 2008

    Hej allihop :) jag gjorde ju som sagt fluff, och jag har ju aldrig gjort det förut, men det blev nog inte lyckat:( När jag tog fram det dagen efter och skulle vispa det så var det som gele, så något fel gjorde jag:o jag tyckte jag var så noga.... Har ni något tips om vad som gick fel? Kanske för varmt eller för mycket godis?? Ha det gott Miafia



    Hade du gelantingodis i fluffet? Då ska du isånafall ta mindre mängd godis, 100g istället för 180g när det är chocklad. Lycka till nästa gång :)

  • Gnurf 27 november 2008

    Funkar det inte att smälta Fluffsmaksättningen separat över vattenbad (kanske även i micro) och därefter blanda ner i Fluffbindemedlet (grädden) inför avsvalning. Alltså eliminera det tydligen kritiska momentet med grädduppvärmning. Men vad vet jag....är ju en sån där Problemlösarorienterad Man...:D

    Själv har jag aldrig Fluffat, annat än Håret på 1980-talet...

  • SJL_1985 27 november 2008

    Gnurf:
    Jag vet inte riktigt om det går att smälta i micron först och sen hälla ner det över grädden. Funkar ju inte om det är gelantingodis direkt... Men testa :)
    Jag kör det hederliga sättet med att värma på ugnen, grädde och fluffsmaksättningen får smälta. Gäller bara att ha koll så att det inte kokar, och röra, röra, röra mest hela tiden. Men det blir ju ett gott och fint resultat därefter :)

  • flabban 27 november 2008

    Har aldrig hört talas om detta. Måste experimentera lite. Kanske redan till helgen. 50 gr godis till 1 dl grädde kanske funkar. Tack för tipset. (Y)

  • Feffy 27 november 2008

    Skrivet av Gnurf den 27 nov 2008

    Funkar det inte att smälta Fluffsmaksättningen separat över vattenbad (kanske även i micro) och därefter blanda ner i Fluffbindemedlet (grädden) inför avsvalning. Alltså eliminera det tydligen kritiska momentet med grädduppvärmning. Men vad vet jag....är ju en sån där Problemlösarorienterad Man...:D

    Själv har jag aldrig Fluffat, annat än Håret på 1980-talet...


    Den tanken har slagit mig då jag har tänkt prova göra på choklad. Att smälta chokladen och sen värma på grädden liiite grann medans man i sakta takt rör ner den smälta chokladen.

  • elpatron 27 november 2008

    Undra hur det skulle va o ha Ahlgrensfluff i håret då på nyår tex? Så man luktar godis hela tiden.
    Kanske nya "sexparfymen"? (Y)

  • yamahabettan 4 december 2008

    På min sons dagis i älvsbyn serverades "fluff" som mellan mål. nyponsoppe pulver vispades med
    naturell yougurt till fluffig konsistens. Mycket gott tycker barnen...

  • systeryster 20 februari 2009

    Tänkte bara lyfta fram tråden åt Vidis som blev lite missförstådd av bagarn.:D

  • Lolan 20 februari 2009

    Jag har gjort polly fluff...Sååå gott.. Jag skall ha det i en tårta där pollyfluffen skall vara i ett lager. Sedan skall jag ha i nästa lager vaniljkräm blandat med grädde och bananessens.

  • Lolan 20 februari 2009

    Jag har även gjort fluff av skumbananer. Blev jätte gott att servera med o´boy doppade bananskivor som jag frusit innan.

  • LitenMajs 21 februari 2009

    *inspererad* nu vill jag göra tårta me fluff :p

  • ikah 22 februari 2009

    Jag gjorde fluff på After Eight godis som blev jättebra men tog en mindre mängd, tror det blev 100 g till 3 dl grädde.
    Som tårta bakade jag en pinocciotårta och hade fruktcocktail mellan också.
    Jättegod!(Y)

  • mrstepes 8 mars 2009

    Åh det här måste jag göra, med geisha kanske?
    Ska göra en födelsedagstårta på tisdag och fluff med geisha hade blivit perfekt. Får nog ha en "plan b" dock ifall det skulle gå åt fanders.
    Återkommer med hur det gick (H)

  • MelleBandolo 9 mars 2009

    Fluff låter ju megagott!

    Om man vill servera fluff till chokladmuffins - vilken choklad tror ni skulle bli god i fluffet?

    Kan man ställa fluffet i frysen för att kyla snabbare?

    /Melinda

  • LellaGella 9 mars 2009

    Tack för dessa tips! (Y)

    Ska garanterat prova detta! Pefekt med recept som går att variera så myckt som detta!

    :)

  • bakakaka 9 mars 2009

    Skrivet av MelleBandolo den 9 mar 2009

    Fluff låter ju megagott!

    Om man vill servera fluff till chokladmuffins - vilken choklad tror ni skulle bli god i fluffet?

    Kan man ställa fluffet i frysen för att kyla snabbare?

    /Melinda


    Mitt favoritfluff är med Dumlekola. Jag är säker på att det passar till chokladmuffins.
    Jag har aldrig provat att ställa det i frysen, men jag tror absolut att det går bra. Det viktigaste är ju att det blir RIKTIGT kallt innan du vispar.

  • lottaplott 9 mars 2009

    Vi har testat tårtot med...
    tobleronefluff och hallon/yoghurtmousse
    Käck-kola och citronformage

    och båda dessa kombinationer har varit en succé!


    Till chokladmuffins hade jag kunnat tänka mig after eight...eller något choklad med apelsinsmak.

  • MillyNova 20 mars 2009

    fluff, låter ju jätte kul, måste komma ihåg det här till nästa tårta:D:p

  • anneli1989 20 mars 2009

    Fluff vilken grej, de blir en ljuvligt fluffigtårta nästa gång de vankas kalastimes!

  • johanna-73 25 mars 2009

    Fluff kommer urspungligen från Danmark och serveras ofta till glass.
    Åt det första gången för ett par år sen i Danmark vid en glasskiosk. Supergott (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.