Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kan någon hjälpa mig med Fluff??

  • tildamoster 27 mars 2009

    Vilken kul grej! Hjärnan går varm med idee´r. Kul att använda i påsk, ska ha släkten hemma och funderar på att göra en efterrättsbuffe med många, riktigt små, desserter.(Y)

  • MelleBandolo 28 mars 2009

    Skrivet av eneborg den 25 mar 2009

    Fluff kommer urspungligen från Danmark och serveras ofta till glass.
    Åt det första gången för ett par år sen i Danmark vid en glasskiosk. Supergott (Y)


    Jag åt rosa fluff i danmark en gång. Det var supergott!!

    Det finns nått liknande fluff som kallas ganache. Då smölter man ex. choklad, vispar grädden ganska hårt, blandar grädde och choklad och vispar igen. Mums! (även gott på smelor för de som inte gillar mandelmassa)

  • LEDIVO 28 mars 2009

    Förberedde dumlefluff igår kväll, så den stått över natten och blivit kall, så de här bjuder jag och mannen son och flickvän på till kaffet ikväll,
    TACK igen lennali för ett bra recept!
    Kladdmuffins med dumlefluff
    //KAROLO

  • monfo 31 mars 2009

    Gjorde också dumlefluff i helgen till fruktsalladen, kanon gott!
    Funderar på att göra iordning en sats till påsk och göra en marängtårta.(Y)

  • Lenkan 31 mars 2009

    Min väninna fyllde 25 i helgen, jag gjorde en tårta med sockerkaksbottnar, marabou dajm-fluff (den stora chokladkakan) och tinade f.d. frysta jordgubbar nedvispade i ett halvt paket vaniljvisp. Tårtan blev succé! Jag hade inte tålamod att stå och röra i fluffsmeten tills alla små dajmbitar smält helt, men det gjorde ingenting att det var lite bitar kvar. Fluffet blev fluffigt och smakade mycket dajmchoklad! (Y)

  • 123Linnea 7 april 2009

    Man har ju blivit lite sugen på att prova det här med fluff.
    Jag skulle vilja prova att göra en tårta med fluff - ge mig tips:

    Är det bäst att ha det som fyllning - eller hur ser det ut/hur blir det att ha ovanpå?
    Vad kan jag mer ha som fyllning, som passar ihop - jag menar, fluff är väl ganska sött - så något lite mindre "sliskigt" borde det kanske vara.
    Är det något mer jag kan behöva tänka på om jag gör en tårta med fluff?

  • 123Linnea 7 april 2009

    Skrivet av 123Linnea den 7 apr 2009

    Man har ju blivit lite sugen på att prova det här med fluff.
    Jag skulle vilja prova att göra en tårta med fluff - ge mig tips:

    Är det bäst att ha det som fyllning - eller hur ser det ut/hur blir det att ha ovanpå?
    Vad kan jag mer ha som fyllning, som passar ihop - jag menar, fluff är väl ganska sött - så något lite mindre "sliskigt" borde det kanske vara.
    Är det något mer jag kan behöva tänka på om jag gör en tårta med fluff?


    Puff

  • bakakaka 7 april 2009

    Min absoluta favorit är dumlefluff och päronmousse som fyllning. Passar jättebra ihop och brukar bli omtyckt av dom som smakar. Vanlig sockerkaksbotten och grädde ovanpå. Mums!

    Päronmousse

  • 123Linnea 8 april 2009

    Tack!!! Verkar gott!
    Det blir inte för mycket med grädde på tre lager? Skulle man kunna ha något annat överst?

  • 123Linnea 8 april 2009

    Skrivet av 123Linnea den 8 apr 2009

    Tack!!! Verkar gott!
    Det blir inte för mycket med grädde på tre lager? Skulle man kunna ha något annat överst?
    Fluff-puff

  • 123Linnea 13 april 2009

    Jag har gjort en JÄTTEGOD tårta med fluff!!

    Jag tog en tårtbotten och lade hallonfromage - eller var det mousse? - emellan på båda lagren. Över hade jag Dumlefluff och sist silverkulor. Jag hade lagt in en bild om det gått, för den blev jättefin också!
    (Y)

  • Forsen 13 april 2009

    Jag har också prövat att göra fluff för första gången i påsk! Först dumlefluff till en vanlig kladdkaka, den andra gången gjorde jag en sockerkaka med rivna päron i smeten och till den After Eight-fluff. Gott båda två, men godast var nog dumlefluffet (Y)

  • fen0mena 14 april 2009

    Jag gjorde Toblerone-fluff till min födelsedagstårta!
    Tog 60 g till 1 dl grädde, eftersom jag bara ville ha lite att garnera med ovanpå tårtan. Jag spritsade ut den, och den höll formen bra och smälte inte hop, som någon undrade över längre upp.. MUMS (L)

  • kockenamatoren 14 april 2009

    Gjorde "FLUFF" idag, blev hur gått som helst, enkelt vad det också.... Inte vet jag om jag gjorde rätt... Tog en nydiskad kastrull, det var lite vatten kvar, hade1 flaska och 2tänder (lösgodishyllan) som jag klippte i småbitar med saxen. Satte på på högsta värme, rörde hela tiden..... Gick relativt fort tills godiset började smälta. Stängde då av plattan och slog i Grädde. Rörde hela tiden i några minuter.... Sedan in i kylskåpet.... Köre sedan med elvisp en timme senare... Blev lite fromage aktikt i konsistensen, hade detta som mellanninvå på tårtan.... Nötbotten, chokladsås, nötbotten , chokladsås, fluffy och till sist helt vanlig grädde och riven choklad över grädden... MUMS blev det.....

  • Savi 19 april 2009

    Fluff...det lät barnsligt gott.Det måste jag prova =)

  • atena100 19 april 2010

    hejhej!
    Jag testade detta med fluff. Mina första tårtor med sådana avancerade grejs.. :-D
    Den första testade jag med geishafluff och apelisnfromage.
    Den andra hade jag dumlekolefluff, vitchokladsmörkräm, passionsfromage o täckte med vit SP o namnet med rosa SP..verkligen MUMS!
    Nu ska jag göra min 3:e o tänkte använda bubblefizzfluff, chokladfärskostkräm o hallonmousse

    Vad tror ni om det? Nån som gjort bubblefizzfluff??

  • atena100 19 april 2010

    OJ! Cooolt! Upptäckte precis att det är samma datum, dagens, för ett år sedan förra inlägget!! :-D

  • Sephrenia 18 maj 2010

    Det här är enda anledningen till att jag gör tårtor, fluff och mousser.
    Mina favoriter kombinationer är;
    lime mousse - kokos mousse
    käck fluff (eller vad dom heter nu) - röda ferrari bilar fluff
    after eight fluff - päron mousse

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.