Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Schwartswald tårta

  • Meela 4 juli 2008

    Hej Jag fyllde år ganska så nyligen och då bad jag min mamma att baka en Schwarzwald tårta. (Är osäker på stavningen) Då sa hon att hon aldrig har bakat en sådan förut så de skulle nog bli svårt eftersom att hon inte hade receptet. Så hon letade på internet och hittade ett recept som verkade bra men när jag smakade stämde det inte riktigt, visst den var jätte god men den jag hade tänkt mig skulle ha nått i stil med marängbotten. Så de jag undrar är om någon känner till ett sånt recept på en Schwartswald eller om de jag smakade på innan var något annat.

  • zonale 4 juli 2008

    Tysk schwarzwaldtårta görs av tre lager chokladbottnar, körsbärsfyllning och vispad grädde.

  • zonale 4 juli 2008

    Här kommer nog en sådan variant som du efterlyser. Håll tillgodo!!:)
    Schwarzwaldtårta

  • Meela 4 juli 2008

    oh tack så mycket jag tror det kan vara något i den stilen

  • Smulpajen 4 juli 2008

    Skrivet av hubert06 den 4 jul 2008

    Tysk schwarzwaldtårta görs av tre lager chokladbottnar, körsbärsfyllning och vispad grädde.


    Du har så rätt! Jag har alltid trott att "äkta" schwarzwald var nötmarängbottnar och grädde. Det är ju så den ofta beskrivs i kokböcker. Men på en resa genom Schwarzwald i Tyskland upptäckte jag att det var precis så som du beskriver. Jag tänkte att nu ska jag äta äkta vara. Gissa om jag blev förvånad när jag blev serverad chokladtårta med körsbär?! Men jag tycker personligen att den med marängerna är godast :p

  • ros 4 juli 2008

    :)Här är mitt recept
    Schwarzwaldtårta
    Hoppas att det smakar gott(Y)(Y)(Y)

  • Bagarbabe 7 juli 2008

    Det är nästan lite otroligt.
    Tre års utbildning till Bagare/konditor och man får inte baka en äkta schwarzwald en enda gång!
    Vi körde på nötmarängbottnar med penslad choklad på, vispgrädde och chokladflarn..
    Det ska ju vara körsbärslikör och vaniljkräm och jag vette tusan hur många varianter det finns!
    Skamligt säger jag bara!

  • Okänd 8 juli 2008

    Går bageri utbildning nu, och det jag har hört från mina lärare är att det finns nästan lika många varianter av schwartswald som det finns konditorier. Nästan.
    Och då tvistas det även om vilken som är "orginalet".

    Vi på skolan gör också basic varianten med nötmarängbottnar och grädde. Anledningen till det (åter igen enligt mina lärare) är att det är den varianten som är vanligast i Sverige.
    Tycker själv bättre om den än de varianter med körsbär och eller sprit. Kan dock bero på att jag inte är över förtjust i varken spriten eller inlagda körsbär :p

  • 10 juli 2008

    http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436259209

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.