Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Shortening

  • boz1965 10 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 10 okt 2010

    Skrivet av svengelsk den 10 okt 2010

    Här i England finns det flera sorters vegetabiliskt fett som många använder istället för ister. Traditionellt använder man hälften smör och hälften ister när man gör short pastry. Det gör pajdegen mörare och framförallt billigare.


    Jag har läst någonstans att matbröd ska bli bättre om man använder ister. Då ska jag pröva det till pajdeg, den vill jag gärna ha mör. Jag använder så gott som aldrig smör då jag inte tycker om smaken utan margarin men det kan ju också bli bra med ister. Tack för rådet.


    Var då noga med att få kvalité. Dåligt renad ister smakar rent ut sagt f-n. (ursäkta min franska...)

  • knyppeltanten 10 oktober 2010

    Här har jag bara sett en sort av ister i mejerihyllan, vi har nog inte så mycket att välja på i Sverige, eller i varje fall där jag bor. Men jag ska kolla.

  • boz1965 10 oktober 2010

    Ister hade man ofta på smörgåsen förr i tiden istället för smör när det var fattigt ställt. "Fittamada" på skånska (nej, det ÄR inget snuskigt ord ;)).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.