Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skärbräda - trä vs plast?

  • Roskerstin 31 juli 2010

    Intressant att veta vad ni tycker och vad ni använder. Verkar vara två 'läger'. Själv föredrar jag trä, men har en för lök, en för kött och en för frukt/grönt/bröd.

  • micksinggood 31 juli 2010

    Om man sköter sin/sina träskärbrädor - oljar in dom en gång i månaden så behöver man bara en...det tar ingen speciell smak av något.
    Måste ju skölja av den om man går från vitlök till typ banan för fruktsalladen så klart. Men det gör man väl oavsett om man använder plast eller trä, va.

  • Amika 31 juli 2010

    Jag använder plast, för att de är enkla att ställa i diskmaskinen. Sen är de jag använder mjuka, formbara så att de går att forma till en "pip" så inget ramlar av när jag häller det i stekpannan. Och sen är de så billiga... Så jag byter ofta. Jag tror de kostar 25kr för två på ikea...

  • boz1965 31 juli 2010

    Träbräda är det skonsammaste för din kniv, men plastbräda är mer hygienisk.
    Men å andra sidan är en välskött träbräda ganska hygienisk den också, det handlar om skötsel och omvårdnad. Träbrädan är lite mer krävande på den punkten.

    Personligen föredrar jag träbräda, mycket på grund av att det är en "skönare känsla" med träbrädan. Till fågel och fisk använder jag däremot plastbräda helt enkelt för att den är lättare att rengöra, bara att ställa in i diskmaskinen som nån annan här redan har konstaterat. Min träbräda är visserligen bultad och tåler maskindisk utan att slå sig, men det kräver att man oljar in den på nytt efter en maskindisk.

  • maxxess 31 juli 2010

    Plast är faktiskt mindre hygienisk, om man skall tro http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rbr%C3%A4da
    Sen i verkliga livet är det väl få som sandpapprar sin träbräda när det blir snitt i den.. med plastbrädor köper nog många en ny för det är billigt, så överlag finns det säkert fler sunkiga träbrador runt om i köken.

    När man skall skära saker som kött, fågel, fisk kan man ha överlägg i plast som är ett par mm tjocka bara. Rinner det inte utanför behöver man enbart diska överlägget. Här är länken till de som Amika nämner: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131935
    Sådana har jag testat (fast inköpta i 3p på EKO!). De håller rätt bra något år.

    Jag har även testat http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152004129 från Clas Ohlson och den blev det rejäla jack i dag ett, verkar känslig. Efter ett tag blev den väl skev också.

    Mitt nästa köp blir en ordentlig träbräda, och så några plastöverlägg för fisk, kött, kyckling osv.

  • Josses 31 juli 2010

    Jag kör med plast. Köper på IKEA några/år och slänger dem när de har blivit alltför ripiga och vinda efter att ha blivit körda i diskmaskinen.
    Trä är jag för lat för att sköta om men jag tror att en trä är bättre för både händer och knivar.

  • The_mama97mia 1 augusti 2010

    Jag har både och. Plastbrädorna är väl dom jag använder mest dock, just för att det är så smidigt att köra i diskmaskinen. Sånt som ska finhackas kör jaghelst på trä.

  • lena4 1 augusti 2010

    Jag har bara skärbrädor i trä och är nöjd med dem.
    Har aldrig ägt en i plast.

  • chrisq 1 augusti 2010

    (L)äger bara i trä o vill inte ha plast fy

  • maxxess 27 augusti 2010

    ojojoj vad *svårt* det var att köpa en ordentlig stor skärbräda i trä i här hemma. Stört omöjligt att hitta en rejäl skärbräda i butik! Det fick bli postorder och det var inte helt enkelt det heller, det blir snabbt dyrt med frakt överallt...

    Men så hittade jag royaldesign.se som hade en rejäl bräda i bambu precis som jag var ute efter (http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=17431). Priset var dessutom lägre än om jag köpt från tillverkarens egen svenska sajt i Euro :) Som grädde på moset är det fraktfritt över 500:- och om man googlar lite på kampanjkod så visade det sig att man kunde skriva in ENERGI som rabattkod så fick man 10% avdraget genom en kampanj som Göta Energi & Öresundskraft, tydligen har hehe..

    Vet inte hur längre kampanjkoden gäller, men är man på jakt efter skärbräda och är beredd att handla för minst 500 i ett svep så är royaldesign klockrent, med eller utan kampanjkod.

  • wildlife 27 augusti 2010

    Hade turen att få tag på en spillbit från en bänkskiva (när dom sågade ur för diskhon)... 60x40 cm och 4 cm tjock... tung som f-n, men gudomlig att jobba på.... ;))

  • redd 27 augusti 2010

    Har ett par skärbrädor av trä hemma, mest designskräp som har en tendens att spricka i limningen tyvär :/
    Bästa skärbrädan har jag faktiskt gjort själv av en 1,5cm tjock björkplanka som jag behandlar med salt och sedan parafinolja någon gång om året. (har haft den i 10år nu). Nästa gång jag skall skaffa skärbrädor blir det nog en vända till brädgården istället för Ikea.

    Plastbrädor använder jag inte, räcker med att man skär paprika med en vass kniv för att inse att den aldrig blir ren igen.

    Dom flesta bakterier&svampar som finns i mat behöver fukt för att föröka sig och träbrädor torkar lätt, i plastbrädor skapas det istället fickor med fukt där bakterierna frodas tills kniven öppnar fickan igen.

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Jag använder IKEAS tunna skärbrädor av plast för känsliga saker; grönsaker, lök, rått kött, rå fisk och rå fågel. Jag har fem stycken som är låsta till sina användningsområden och de är så billiga att de kan ersättas varje halvår. ICA har börjat med samma sorts skärbrädor, men dessa är sämre, då de inte är formstabila, utan böjer sig mycket lätt av varmt vatten.

    Som underlag till plastbrädorna, eller som skärunderlag när det inte behövs plast, används en bit ursågad köksbänk i björk. Bok och björk har antiseptiska egenskaper och är därmed de enda material som kommer i fråga för skärbrädor av trä i mitt hus. Alla andra träslag är kanske fina att ha att titta på, men till skärbrädor duger de inte – särskilt inte teak, som kan innehålla sand om det vill sig illa.

  • wildlife 28 augusti 2010

    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har läst någon gång att skärbrädor i furu och gran är bäst...
    Detta eftersom barrträ innehåller terpentin som agerar antiseptiskt... :)

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Skärbrädor i trä bör vara sega, rimligt hårda och helst lätta OCH vare sig avge lukt eller smak. Det finns inget svenskt träslag som uppfyller alla kraven, men närmast kommer bok och på andra plats björk. Bägge är sega nog, bok är hårt nog och björk mjukare, men de väger lite väl mycket för att vara ett idealt material. En kanske lämpligare kompromiss vore ask, men av tradition har ask förvisats till verktygsskaft och skidor.

    Gran och tall är generellt mycket usla material till skärbrädor; sprött, mjukt samt avger både lukt och smak. Den enda egenskap som de excellerar i är vikten – båda är ganska lätta.

    En terpenhaltig skärbräda är i praktiken oanvändbar, men det finns en förfärlig massa slöjdalster som "barnens mor" inte vill sätta där de hör hemma, utan sparar, OCH använder. Dessa skärbrädor har kommit till, inte för att det är ett bra material, utan för att det är billigt material. Det enda terpenhaltiga träslag som kommer till användning i hushåll är av tradition ene, av vilket tillverkas smörbrickor och -knivar. De blir snabbt mättade med smörfettt som på något sätt neutraliserar terpenet.

  • Josses 28 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 28 aug 2010


    En terpenhaltig skärbräda är i praktiken oanvändbar, men det finns en förfärlig massa slöjdalster som "barnens mor" inte vill sätta där de hör hemma, utan sparar, OCH använder. Dessa skärbrädor har kommit till, inte för att det är ett bra material, utan för att det är billigt material. Det enda terpenhaltiga träslag som kommer till användning i hushåll är av tradition ene, av vilket tillverkas smörbrickor och -knivar. De blir snabbt mättade med smörfettt som på något sätt neutraliserar terpenet.
    Då har min mamma sparat de skärbrädor jag och mina systrar gjorde i skolan på 70-talet i onödan då! Hon hängde dem på väggen och de användes när hon bakade avlånga sockerkakor för att vända upp dem och servera en nygjord kaka.

  • maxxess 28 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 28 aug 2010

    Skärbrädor i trä bör vara sega, rimligt hårda och helst lätta OCH vare sig avge lukt eller smak.


    Glöm inte ek, det finns många dyra brädor att köpa av ek. Som avger gifter i vissa fall.

    Jag har ju som sagt beställt en skärbräda i gräs, bambu :)
    De har fått bra kritik såvitt jag läst och har ingen miljöpåverkan (växer snabbt och behöver ej återplanteras).

    Nått negativt om bambuskärbräde?
    (håll tyst i sådana fall, jag har redan beställt hehehe)

  • wildlife 28 augusti 2010

    Har köpt underställ i bambu... låter konstigt, men herrejä-lar va mjuka och sköna dom är.... :-)
    Men till saken... i den underställs-reklamen påstår dom iaf att bambu är bakteriehämmande i sig självt, så därför borde det vara kanon, plus att bambu är hårt och lätt....
    Tror att det är kanon helt enkelt! :-)

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Skrivet av maxxess den 28 aug 2010
    Glöm inte ek, det finns många dyra brädor att köpa av ek. Som avger gifter i vissa fall.
    ...
    Jo – glöm ek som skärbräda. I alla fall för annat än vetebröd. De är vacker ögonfröjd, men ur hygiensynpunkt fullständigt vansinniga. Rödek är på tok för öppen i strukturen, med långa stråk av djupa sprickor, som glaciärsprickor ungefär, där alla baciller lätt samlas och frodas. Dessutom blir de opraktisk tunga i lite större storlekar.

  • wildlife 28 augusti 2010

    Fast tyngden är nog det jag gillar bäst med ek.... man kan stycka och hugga bäst man vill.... Min stoora skärbräda som jag skrev om förut är av ek, och den kommer att få leva länge till i mitt kök... ;-))

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.