Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skalad eller icke skalad potatis

  • flumhum 2 april 2009

    Hej!
    Funderade tidigare i dag då middagen förbereddes förr när jag var yngre fick man jämt oskalade potatisar i skolan men nu för tiden är det alltid så att man skalar potatisen..

    hur många skalar egentligen potatisen innan man kokar den?
    och är det någon skillnad att skala förutom att det är lättare och snabbare sedan när man ska äta?



    Mvh flumhum:D

  • The_mama97mia 2 april 2009

    Bra fråga.
    Jag kokade oskalat här o pressade direkt sen. gick hur bra som helst.
    Det har inte bara med bekvämlighet att göra, det finns näringsämnen som sitter under skalet.
    Jag antar att det finns folk här som kan förklara och motivera bättre än jag. :)

  • jimboz 2 april 2009

    Jag skalar potatisen för det mesta. Jag tycker det är lättare och det gör inte ont som het potatis gör mot mina fingrar. sedan är det ju så att jag har 2 tonåringar hemma som latar sig så fort den är oskalad, då äter dom potatisen med skalen på vilket jag inte rekommenderar. Vissa tycker om att stå att diska jag har inget emot att skala potatis.

  • anluk 3 april 2009

    Nypotatisen tycker jag bli bättre när skalen är på , en annars skalar jag alltid potatisen innan.

  • Lena 3 april 2009

    Jag skalar alltid potatisen för jag tycker den blir godare då den får koka med i saltvattnet.
    Men jag vet att det är i saklet som näringen sitter i. Men har svårt för potatis som inte råskalas för den blir inte lika god...

  • crollan 3 april 2009

    Här hemma kokar vi potatisen med skalet på. Dels så får man ju som sagt i sig fler nåringsämnen och dels så smakar den mer (Tycker vi ). På somrarna , när det finns färskpotatis så skalar vi inte ens om vi gör klyftpoatatis eller steker småpotatis hela. Vi borstar den bara riktigt ordentligt och saltar med gourmetsalt och t ex. vitlöksörter.

    :) :)

  • Lotten_J 3 april 2009

    Kokar alltid potatisen med skalet på, den som inte ids skala potatisen må då äta skalet. Men ska vi ha folk på middag skalar jag den för det ser finare ut för ögat.

  • Gnurf 3 april 2009

    Jo...å man äter ju både med öga och mun. Ögat via fantasin lockar till inmundigande...precis som på Badstranden....:D

    Skrivet av Lotten_J den 3 apr 2009

    Kokar alltid potatisen med skalet på, den som inte ids skala potatisen må då äta skalet. Men ska vi ha folk på middag skalar jag den för det ser finare ut för ögat.

  • Bianca 3 april 2009

    Jag skalar alltid när jag kokar men skalar aldrig när jag gör klyftpotatis. Låter ju helt puckat egentligen. Även jag är uppfödd på oskalad potatis. Kan detta vara dagens i-landproblem?? :D

  • MatAnders 3 april 2009

    Jag gillar mjölig potatis så om jag inte kokar king edvard så skalar jag alltid.

  • Lotten_J 3 april 2009

    Äter du potatis på badstranden :p :D

    Skrivet av Gnurf den 3 apr 2009

    Jo...å man äter ju både med öga och mun. Ögat via fantasin lockar till inmundigande...precis som på Badstranden....:D

    Skrivet av Lotten_J den 3 apr 2009

    Kokar alltid potatisen med skalet på, den som inte ids skala potatisen må då äta skalet. Men ska vi ha folk på middag skalar jag den för det ser finare ut för ögat.

  • Amika 3 april 2009

    Skrivet av Bianca den 3 apr 2009

    Jag skalar alltid när jag kokar men skalar aldrig när jag gör klyftpotatis. Låter ju helt puckat egentligen. Även jag är uppfödd på oskalad potatis. Kan detta vara dagens i-landproblem?? :D


    Jag gör lika. :) Jag skalar när jag kokar den, för det tycker jag är godare. Men inte när jag gör klyftpotatis, så jag får passa på att njuta av näringsämnena då. :D

  • monfo 3 april 2009

    Skalar potatisen året om, skulle ta för lång tid att sitta och skala till tre barn vid bordet. På sommaren har vi en elektrisk potatisskalare men den fungerar inte så bra till "gammal" potatis.

  • boz1965 3 april 2009

    Hade en gång i tiden en potatisskalare som man bara kopplade till kökskranen så drevs den av vattnet + att potatisen sköljdes på samma gång.

  • Gnurf 3 april 2009

    Nä...jag stoppar den i badbyxan...en riktigt stor bakpotatis alltså...:D Inte där bak....(H)

    Skrivet av Lotten_J den 3 apr 2009

    Äter du potatis på badstranden :p :D

    Skrivet av Gnurf den 3 apr 2009

    Jo...å man äter ju både med öga och mun. Ögat via fantasin lockar till inmundigande...precis som på Badstranden....:D

    Skrivet av Lotten_J den 3 apr 2009

    Kokar alltid potatisen med skalet på, den som inte ids skala potatisen må då äta skalet. Men ska vi ha folk på middag skalar jag den för det ser finare ut för ögat.

  • Lotten_J 3 april 2009

    Alltså detta med elektrisk potatisskalare, är det värt att ha en sån om man bara är 4-5 pers i familjen? Har aldrig testat en sådan och inte heller kommit på tanken att skaffa någon. Blir potatisen lika bra skalad som då man skalar själv?

  • Gnurf 3 april 2009

    Skaffar man sig en bra fru som monfo...då behöver man ju inte skala potatisen Lotten!! :D Läs och lär....(Y)

    Nä fan, nu sticker jag å tränar lite. Så kan man äta mer potatis...å kanske något litet annat oxå...senare ikväll!!

    Trevlig Helg på er Knäppgökar!! :p

  • farmoringer 3 april 2009

    Här har vi nästan alltid oskalad potatis.
    Kan det bero på att det är mandel tro?
    Nä, tror inte det, för när jag far söderut så kokas potaisen alltid med skal på då också.
    Den blir ju så mycket godare med skal på.....

  • systeryster 3 april 2009

    Har vant mig av med att koka potatis med skalen på och tagit efter maken som vill ha den råskalad.Håller med om att den innehåller mer vitaminer om man kokar den med skalet på och bakpotatis är ju en lyx som man unnar sig ibland, då smakar den ännu bättre.(Nu pratar jag inte om den som Gnurfen uppenbarligen har ett speciellt förhållande till utan vanlig bakad potatis, med smör occh salt till.:p)

  • Okänd 3 april 2009

    Hemma skalar jag oftast potatisen innan jag kokar. I skolan får de minsta barnen skalad potatis (annars tar det för lång tid för de små i matsalen) ....de större barnen får potatis med skal på. Och det fungerar bra....en del vill helst ha oskalad potatis också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.