Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp! Ska ha 40 årsfest om 2 veckor!

  • jannika 8 mars 2011

    Behöver hjälp med 3 rätters som ska vara hyfsat lätta! Bara för att det ska vara enkelt! Måste vara en kall buffe vad det gäller köttet! Tänkte köra på potatisgratäng till den kalla köttbuffen! Men nu börjar det bli bråttom =) Vi blir 60 st!

  • alindalinda 9 mars 2011

    aningens förvirrad på om du ska ha buffé eller en 3-rätters?
    har många tips att ge, men behöver få klarhet i det hela.
    vad är det för kött du tänkt bjuda på? kallskuret eller varmrätt?

  • The_mama97mia 9 mars 2011

    Jag måste ju hålla med alindalinda, menar du köttbuffé som huvudrätt men annars förrätt och efterrätt som vanligt till 60 pers?

    Om du ska ha olika sorters kött till potatisgratäng så vill jag tipsa om
    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin
    behöver inte bli så dyrt som det låter, ofta kan man få tag på oxfilé till hyfsat pris, hemligheten är att skiva tunt också...

    Sam en tjälknöl, gärna rödvinsmarinerad
    Lammstek som tjälknöl

    och ngn form av marinerad kycklingfilé, har inget eget favvo recept på det, men samma princip, helstekt, marinerat, skivat...

    På det sättet skulle du få tre olika sorters kött, med olika smak i marinaderna.

    Jag vet ju inte hur du har tänkt, men kan det inte räcka att ha som salladsbord/buffé istället för eller som förrätt?

    Efterrätt, kladdkakor, färsk frukt, grädde, glass

    Med så mkt folk måste det ju funka att ha lite enklare - även om det inte blir Simpel Mat för det?

  • jannika 10 mars 2011

  • jannika 10 mars 2011

    Skrivet av jannika den 10 mar 2011
    Förstår ni nu hur desperat jag börjar bli? :)
    Ska försöka komplettera vad jag menade!
    Alltså jag tänkte köra på kallt kött typ filé av 2-3 olika sorter! Serveras med potatisgratäng och sallad!
    Men ska jag ha förrätt då eller räcker det med tilltugg som tunnbrödsrullar eller snittar till välkomstdrinken? Förslag snälla{sweat}
    Och efterrätt?

  • Annlis 10 mars 2011

    Hej!
    Jag skulle nog skippa förrätten och ta lite olika tilltugg till välkomstdrinken och så göra en lite festligare efterrätt och kaffe. Sen om man vill kan man servera kaffe, tårta eller någon god kaka, senare på dagen/kvällen.

    Lycka till! :)

  • The_mama97mia 10 mars 2011

    Hålelr med Annlis, skippa förrätt - kör på lite tilltugg , sen blir det ju gött med huvudrätt.
    Sen vet jag inte hur länge ni håller på , men det kanske räcker med ngt litet sött till kaffet?

    Förlåt, men skulle jag bjuda så många som 60 o göra allt själv då skulle jag lägga krutet på huvudrätten. Kan duga med After Eight typ till kaffet i mitt tycke.

  • Cassiopeya 10 mars 2011

    Vad sägs om lite grönsaksstavar och dipp som tilltugg. Snabbt, billigt, enkelt och går lätt att förbereda :)

    Tunna skivor kassler är gott och billigt. Kyckling kanske? Fläskfilé brukar gå att köpa riktigt billigt med jämna mellanrum.

    Vill du göra ett gott bröd till finns massor recept på Foccacia, gott, enkelt och lyxigt :)

    Efterrätt skulle jag göra en fryst cheesecake, eller iskall dumlemarängtårta med färdigköpta marängbottnar (istället för hemmagjorda som i receptet). Recept hittar du här på MK. Kladdkaka med grädde och lite fruktcocktail brukar också vara ett säkert kort.

    Mitt bästa tips är att göra så ENKELT du bara kan! Det brukar bli bäst så :D

    Lycka till!

  • jannika 10 mars 2011

    Skrivet av Annlis den 10 mar 2011

    Hej!
    Jag skulle nog skippa förrätten och ta lite olika tilltugg till välkomstdrinken och så göra en lite festligare efterrätt och kaffe. Sen om man vill kan man servera kaffe, tårta eller någon god kaka, senare på dagen/kvällen.

    Lycka till! :)


    Tack! Jag tänkte köra på frozen cheesecake med bär som efterätt och sen smörgåstårta till nattamat =)

  • lialotta1 10 mars 2011

    Hej
    På min 40-årsfest, då vi var ca 60 pers. marinerade jag fina fläskkarréskivor och stekte i långpanna i ugnen. Köpte färdig kulpotatis på jätte-konservburkar som jag stekte i ugnen med örtkryddor och äkta smör.
    Till det gjorde jag en dragonsås på creme fraiche, grädde, dijonsenap, soja ochbuljongtärning.
    En färgglad sallad, blandade grönsaker och röd lök.
    Pinocciotårta med fyllning, grädde och rivet äpple till kaffet lite senare.
    Alla var supernöjda!
    Som sagt, enkelt

  • jannika 10 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 10 mar 2011

    Hålelr med Annlis, skippa förrätt - kör på lite tilltugg , sen blir det ju gött med huvudrätt.
    Sen vet jag inte hur länge ni håller på , men det kanske räcker med ngt litet sött till kaffet?

    Förlåt, men skulle jag bjuda så många som 60 o göra allt själv då skulle jag lägga krutet på huvudrätten. Kan duga med After Eight typ till kaffet i mitt tycke.


    Vi börjar kl 18.00 så jag har planerat nattamat också (känner ju mina vänner väl)! Till efterätt hade jag tänkt frozen cheesecake med bär och nattamat BLIR smörgåstårta =) Men era förslag låter bra med att skippa förrätt och köra på tilltugg till drinken, men då är mitt förslag VAD??

  • jannika 10 mars 2011

    Skrivet av lialotta1 den 10 mar 2011

    Hej
    På min 40-årsfest, då vi var ca 60 pers. marinerade jag fina fläskkarréskivor och stekte i långpanna i ugnen. Köpte färdig kulpotatis på jätte-konservburkar som jag stekte i ugnen med örtkryddor och äkta smör.
    Till det gjorde jag en dragonsås på creme fraiche, grädde, dijonsenap, soja ochbuljongtärning.
    En färgglad sallad, blandade grönsaker och röd lök.
    Pinocciotårta med fyllning, grädde och rivet äpple till kaffet lite senare.
    Alla var supernöjda!
    Som sagt, enkelt



    Ditt förslag låter kanonbra som många andras här, men jag är så rädd för att folk ska tycka det är för simpelt =( Och jag gillar inte fläskkarre själv, men kan ju ta fläskfilé istället! Tack för ditt förslag =)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.