Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad hör kräftskivan till?

  • Annrh 2 september 2012

    Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.

    Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?

    Tacksam för er hjälp!

    /Anna

  • jas65 2 september 2012

    Kubb spel.

  • TTJ 3 september 2012

    Gott bröd!
    Aioli
    Creme fraicheröra med rom och rödlök
    Goda ostar
    Kex
    Sallad
    Även andra pajer är gott, typ kall skaldjurspaj, briepaj med salami

  • Erajscha 3 september 2012

    Jag skulle säga rostat bröd, majonäs, en god äppelcider och snaps!

  • Erajscha 3 september 2012

    Jag skulle säga rostat bröd, majonäs, en god äppelcider och snaps!

  • elleave 3 september 2012

    Baugetter, brieost eller en hel ostbricka, romsås och ett fruktfat

  • pihal 3 september 2012

    Denna sallad är helt suverän till kräftor. Något hembakt bröd brukar jag ha, typ baguette. Vitlöksaioli eller majonnäs brukar också finnas på våra kräftskivor.
    vitlökssallad

  • Annrh 3 september 2012

    Skrivet av pihal den 3 sep 2012
    Denna sallad är helt suverän till kräftor.
    vitlökssallad


    Intressant, detta ska jag nog testa. Låter annorlunda och intressant! Även aioli verkar vara en klassiker så det får det bli.

    Är det så att just vitlök och kräftor passar bra ihop?

  • LEDIVO 4 september 2012

    Skrivet av Annrh den 2 sep 2012

    Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.

    Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?

    Tacksam för er hjälp!

    /Anna


    Tänkte jag skulle prova de här på nästa kräftskiva
    Mjukostpastejer

  • bernit 5 september 2012

    Läs min artikel under "Artiklar" Kräftans Vänkrets

    Historiskt hade man på herrgårdarna kalvbräss till förrätt - kanske inte så gångbart idag {curl-lip}

  • The_mama97mia 5 september 2012

    Jag var en gång på en kräftis där vi liksom fick varm mat först - en kycklinggratäng med ris till om jag inte minns fel, sen - SENARE - togs det fram kräftor, pajer, ostar o tillbehör!
    Det var lite ovanligt men smart IMHO
    Så man inte är utsvulten när kräftorna kommer fram ...

  • majamia 12 september 2012

    Vi brukar ha ostpaj, bröd, majonäs, citron, grönsallad, bönsallad och ostbricka :)
    Sen kaka och kaffe
    Nattamat tex korv med bröd
    Ha en trevlig fest! :)

  • mk66 5 augusti 2013

    Skrivet av Annrh den 2 sep 2012

    Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.

    Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?

    Tacksam för er hjälp!

    /Anna

  • mk66 5 augusti 2013

    Skrivet av Annrh den 2 sep 2012

    Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.

    Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?

    Tacksam för er hjälp!

    /Anna

  • Zelium 6 augusti 2013

    Skrivet av Annrh den 2 sep 2012

    Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.

    Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?

    Helt klart aioli...
    Tacksam för er hjälp!

    /Anna

  • Annrh 8 augusti 2013

    Vad är det som händer här? Varför citeras mitt inlägg om och om igen bara sådär...? Något fel på tråden?

  • AngieH 22 augusti 2013

    Kräftor och västerbottenpaj är ju helt klart det viktigaste, allt annat är klart sekundärt tycker jag! (mitt favotitrecept är det som finns i ICAs "Sveriges nya landskapsrätter" http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-vasterbottenpaj-kraftskiva.html).

    Sen tycker jag det passar bäst med en rätt fräsch efterrätt, inte choklad och sånt som jag vanligtvis brukar köra på. En citronmarängpaj passar bra, den knyter ju ihop med citronen man haft till kräftorna och känns inte stabbig. Dessutom kan den göras kvällen innan så slipper man stå i köket...

    Mitt bästa recept är detta: http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-lemon-marang-pie-citronmarangpaj.html

    Det skadar inte med lite mimosas medan man förbereder heller!

  • Madame-Edith 22 augusti 2013

    Ett gott bröd är ju ett måste! {eat}
    I länken nedan hittar du ett bröd som påminner om ciabatta.
    Det ska kalljäsas, så förbered degen på morgonen och grädda brödet strax innan gästerna kommer.

    Vill du ha det extra festligt kan du pensla det med vatten och strö över sesamfrön.

    http://madame-edith.blogspot.se/2013/07/kalljast-brod-forbered-pa-kvallen.html

    Hälsningar Madame Edith

  • MosterNettan 23 augusti 2013

    Denna sallad och paj hade vi förra helgen till kräftorna.

    Ruccolasallad med västerbottensost á la Ernst

    Salami och briepaj

    ...och så fåniga hattar såklart...!

  • chokladbiskvi 23 augusti 2013

    Jag gillar att hålla det enkelt:
    - Gott hembakat bröd, senast gjorde en kompis ett surdegsbröd som var fantastiskt gott.
    tydligen var det recept från ICA's surdeg man köper i butik.
    - Aioli
    - En enkel sallad, gärna med babyblad av ruccola, spenat osv. körbärstomater och gurka.
    - Västerbottensostpaj, (mitt standardrecept: http://www.norrmejerier.se/recept/vasterbottensostpaj)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.