Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.
Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?
Tacksam för er hjälp!
/Anna
jas652 september 2012
Kubb spel.
TTJ3 september 2012
Gott bröd!
Aioli
Creme fraicheröra med rom och rödlök
Goda ostar
Kex
Sallad
Även andra pajer är gott, typ kall skaldjurspaj, briepaj med salami
Erajscha3 september 2012
Jag skulle säga rostat bröd, majonäs, en god äppelcider och snaps!
Erajscha3 september 2012
elleave3 september 2012
Baugetter, brieost eller en hel ostbricka, romsås och ett fruktfat
pihal3 september 2012
Denna sallad är helt suverän till kräftor. Något hembakt bröd brukar jag ha, typ baguette. Vitlöksaioli eller majonnäs brukar också finnas på våra kräftskivor. vitlökssallad
Annrh3 september 2012
Skrivet av pihal den 3 sep 2012
Denna sallad är helt suverän till kräftor. vitlökssallad
Intressant, detta ska jag nog testa. Låter annorlunda och intressant! Även aioli verkar vara en klassiker så det får det bli.
Är det så att just vitlök och kräftor passar bra ihop?
LEDIVO4 september 2012
Skrivet av Annrh den 2 sep 2012
Jag behöver lite hjälp. Nästa lördag är det dags för kräftskiva hemma hos mig och jag behöver tips på vad som hör kräftskivan till utöver kräftorna.
Självklart kommer vi ha snaps och västerbottenostpaj till, men vad mer? Vad hör kräftskivan till? Vad brukar ni alltid ha på med er eller bjuda på på kräftskivan?
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Tänkte jag skulle prova de här på nästa kräftskiva Mjukostpastejer
bernit5 september 2012
Läs min artikel under "Artiklar" Kräftans Vänkrets
Historiskt hade man på herrgårdarna kalvbräss till förrätt - kanske inte så gångbart idag {curl-lip}
The_mama97mia5 september 2012
Jag var en gång på en kräftis där vi liksom fick varm mat först - en kycklinggratäng med ris till om jag inte minns fel, sen - SENARE - togs det fram kräftor, pajer, ostar o tillbehör!
Det var lite ovanligt men smart IMHO
Så man inte är utsvulten när kräftorna kommer fram ...
majamia12 september 2012
Vi brukar ha ostpaj, bröd, majonäs, citron, grönsallad, bönsallad och ostbricka :)
Sen kaka och kaffe
Nattamat tex korv med bröd
Ha en trevlig fest! :)
mk665 augusti 2013
Tacksam för er hjälp!
/Anna
mk665 augusti 2013
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Zelium6 augusti 2013
Helt klart aioli...
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Annrh8 augusti 2013
Vad är det som händer här? Varför citeras mitt inlägg om och om igen bara sådär...? Något fel på tråden?
AngieH22 augusti 2013
Kräftor och västerbottenpaj är ju helt klart det viktigaste, allt annat är klart sekundärt tycker jag! (mitt favotitrecept är det som finns i ICAs "Sveriges nya landskapsrätter" http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-vasterbottenpaj-kraftskiva.html).
Sen tycker jag det passar bäst med en rätt fräsch efterrätt, inte choklad och sånt som jag vanligtvis brukar köra på. En citronmarängpaj passar bra, den knyter ju ihop med citronen man haft till kräftorna och känns inte stabbig. Dessutom kan den göras kvällen innan så slipper man stå i köket...
Mitt bästa recept är detta: http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-lemon-marang-pie-citronmarangpaj.html
Det skadar inte med lite mimosas medan man förbereder heller!
Madame-Edith22 augusti 2013
Ett gott bröd är ju ett måste! {eat}
I länken nedan hittar du ett bröd som påminner om ciabatta.
Det ska kalljäsas, så förbered degen på morgonen och grädda brödet strax innan gästerna kommer.
Vill du ha det extra festligt kan du pensla det med vatten och strö över sesamfrön.
Jag gillar att hålla det enkelt:
- Gott hembakat bröd, senast gjorde en kompis ett surdegsbröd som var fantastiskt gott.
tydligen var det recept från ICA's surdeg man köper i butik.
- Aioli
- En enkel sallad, gärna med babyblad av ruccola, spenat osv. körbärstomater och gurka.
- Västerbottensostpaj, (mitt standardrecept: http://www.norrmejerier.se/recept/vasterbottensostpaj)
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Kubb spel.
Gott bröd!
Aioli
Creme fraicheröra med rom och rödlök
Goda ostar
Kex
Sallad
Även andra pajer är gott, typ kall skaldjurspaj, briepaj med salami
Baugetter, brieost eller en hel ostbricka, romsås och ett fruktfat
Denna sallad är helt suverän till kräftor. Något hembakt bröd brukar jag ha, typ baguette. Vitlöksaioli eller majonnäs brukar också finnas på våra kräftskivor.
vitlökssallad
Denna sallad är helt suverän till kräftor.
vitlökssallad
Intressant, detta ska jag nog testa. Låter annorlunda och intressant! Även aioli verkar vara en klassiker så det får det bli.
Är det så att just vitlök och kräftor passar bra ihop?
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Tänkte jag skulle prova de här på nästa kräftskiva
Mjukostpastejer
Läs min artikel under "Artiklar" Kräftans Vänkrets
Historiskt hade man på herrgårdarna kalvbräss till förrätt - kanske inte så gångbart idag {curl-lip}
Jag var en gång på en kräftis där vi liksom fick varm mat först - en kycklinggratäng med ris till om jag inte minns fel, sen - SENARE - togs det fram kräftor, pajer, ostar o tillbehör!
Det var lite ovanligt men smart IMHO
Så man inte är utsvulten när kräftorna kommer fram ...
Vi brukar ha ostpaj, bröd, majonäs, citron, grönsallad, bönsallad och ostbricka :)
Sen kaka och kaffe
Nattamat tex korv med bröd
Ha en trevlig fest! :)
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Helt klart aioli...
Tacksam för er hjälp!
/Anna
Vad är det som händer här? Varför citeras mitt inlägg om och om igen bara sådär...? Något fel på tråden?
Kräftor och västerbottenpaj är ju helt klart det viktigaste, allt annat är klart sekundärt tycker jag! (mitt favotitrecept är det som finns i ICAs "Sveriges nya landskapsrätter" http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-vasterbottenpaj-kraftskiva.html).
Sen tycker jag det passar bäst med en rätt fräsch efterrätt, inte choklad och sånt som jag vanligtvis brukar köra på. En citronmarängpaj passar bra, den knyter ju ihop med citronen man haft till kräftorna och känns inte stabbig. Dessutom kan den göras kvällen innan så slipper man stå i köket...
Mitt bästa recept är detta: http://angiehults.blogspot.se/2013/08/recept-lemon-marang-pie-citronmarangpaj.html
Det skadar inte med lite mimosas medan man förbereder heller!
Ett gott bröd är ju ett måste! {eat}
I länken nedan hittar du ett bröd som påminner om ciabatta.
Det ska kalljäsas, så förbered degen på morgonen och grädda brödet strax innan gästerna kommer.
Vill du ha det extra festligt kan du pensla det med vatten och strö över sesamfrön.
http://madame-edith.blogspot.se/2013/07/kalljast-brod-forbered-pa-kvallen.html
Hälsningar Madame Edith
Denna sallad och paj hade vi förra helgen till kräftorna.
Ruccolasallad med västerbottensost á la Ernst
Salami och briepaj
...och så fåniga hattar såklart...!
Jag gillar att hålla det enkelt:
- Gott hembakat bröd, senast gjorde en kompis ett surdegsbröd som var fantastiskt gott.
tydligen var det recept från ICA's surdeg man köper i butik.
- Aioli
- En enkel sallad, gärna med babyblad av ruccola, spenat osv. körbärstomater och gurka.
- Västerbottensostpaj, (mitt standardrecept: http://www.norrmejerier.se/recept/vasterbottensostpaj)