Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

20 min recept i vardagen

  • vischy 5 maj 2011

    Hej alla matälskare!
    Jag lägger gärna tid på helgens mat men har en tendens att fastna i samma gamla recept eller halvfabrikat i vardagen. Kan ni dela med er av era bästa vardagsrecept, max 20 minuter att tillaga. Tack!

  • Okänd 5 maj 2011

    Nästan alla mina recept är snabblagade, gå gärna in och titta på mina recept!

  • Helena__88 5 maj 2011

    Zucchiniplättar är jättegott och lätt! Fixar du smeten innan så är det bara att steka när du kommer hem:)

    Skala två-tre potatisar och två zucchini och riv fint, krama ur all vätska.

    Haka 1 gul lök och 1 vitlöksklyfta fint.

    Vispa 3 ägg lätt och blanda i 2 dl cremefraiche och 2 dl vetemjöl - vispa till en rinnande massa, blanda sen ner potatis, zucchini, lök och vitlök och släng i lite salt och vitpeppar.

    Lite västerbottenost i är också gott!

    Sen är det bara att steka.

    Servera med turkisk yoghurt eller tzatziki.


    Jättelätt och gott, även kalla:) Smidigt att göra smeten kvällen före för att spara tid.

  • DoctorWho 5 maj 2011

    Maya´s Tonfisksgryta
    Plus andra recept med tonfisk här på MK går fort att laga.

    Edit: Skrev fel receptnummer.

  • The_mama97mia 5 maj 2011

    Hmmm... Jamie Oliver har en serie som går att se på tv4 play, med middag under trettio minuter, och då är han ambitiös o har en trerätters .. typ...

    Jag tycker det är svårt med sånt under 20, under 30 är OK.
    Men ska det vara ultrasnabbt - då är det enda att laga dagen innan o sedan v'ärma på...

  • vischy 6 maj 2011

    {dance}Tack för er respons, idag blir det något nytt till middag!

  • Cassiopeya 6 maj 2011

    Hittade en gammal mattidning som jag satt och bläddrade i igår kväll. 30 middag på 20 minuter hette ett uppslag. Spännande tänkte jag, men blev grymt besviken {disapointed} Det mesta var ju halvfabrikat! Klart det går fort att värma en färdig soppa, skiva i lite grönsaker och fixa en smörgås till.

    En burk tonfisk, lite grönsaker och en smörgås blev till sallad.

    Kycklingfilè, nudlar, och wokgrönsaker samt lite kryddor blev en wok.

    Hm näe, då är det nog bättre att planera vardagen och göra maten i förväg:) Finns många maträtter som går snabbt att laga, dock ej på 20 min (inte om man vill använda fina råvaror och skala och skära grönsakerna själv).

  • sju 6 maj 2011

    Pastarätter går ofta snabbt och är lätta att göra. Här är några förslag:

    biff med gorgonsolasås och pasta

    Pastasås med kräftstjärtar

    Spaghetti alla puttanesca

    Pastasås med pesto

  • 22many 6 maj 2011

    Jag kan rekommendera tidskriften Matmagasinet. Den kommer ut en gång i månaden och har en avdelning med 20 rätter på 20 minuter. Du kan säkert låna den på ditt bibliotek. Jag har provat massor av de recepten.(Y)

  • EliBerg65 6 maj 2011

    Wok är också något som går snabbt att göra (beroende förstås på hur många man ska laga till!).
    Jag brukar woka något kött, kanske lövbiff eller skivat fläsk, med lite olika grönsaker som jag känner för just då. Sedan rör jag i ostronsås och fisksås, kanske lite vatten och så är det klart. Det som tar tid är ju att skära grönsaker och kött, resten går fort. Koka äggnudlar till som tar ca 5 minuter, sen är du hemma!
    Håller med Cassiopeya att man blir lite besviken när de lägger in så mycket halvfabrikat i de där snabba recepten!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.