Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äta lamm/får?

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Jag undrar om det är mer vanligt att man äter lamm/får i södra delarna av Sverige. Tycker mig sällan se/höra någon här uppe som äter detta eller har jag missat nåt :o

  • tina62 26 mars 2008

    Jag äter heller inte lamm/får och jag vet inte heller någon som gör det här.
    Vet inte Lotten om vi missat något!:'(

  • MatAnders 26 mars 2008

    Hoppas du missat det för annars går ni miste om en delikates. Det måste du pröva.

    /Anders

  • The_mama97mia 26 mars 2008

    hehe... jag bor i "södern" o äter sällan lamm.... Jag åt så gott lamm på Island så det finns bara inget som slår det. Fast jag köper gärna fryst lamm - perfekt att grilla....

    Annars är det väl Gotland som är lamm-landskap???? :o

    Mia

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av MatAnders den 26 mar 2008

    Hoppas du missat det för annars går ni miste om en delikates. Det måste du pröva.

    /Anders


    Nämen huvva....jag låter så gärna bli, jag har provat flera ggr och .....tack men det får vara för min del :'(

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 26 mar 2008

    hehe... jag bor i "södern" o äter sällan lamm.... Jag åt så gott lamm på Island så det finns bara inget som slår det. Fast jag köper gärna fryst lamm - perfekt att grilla....

    Annars är det väl Gotland som är lamm-landskap???? :o

    Mia


    Jag satt och kikade runt här på Matklubben och det var ju flera som skulle käka någon form av lamm/får och inte var det då några norrlänningar...har sett detta tidigare så jag började fundera om hur det förhåller sig.....

  • Lotten_J 26 mars 2008

    Skrivet av tina62 den 26 mar 2008

    Jag äter heller inte lamm/får och jag vet inte heller någon som gör det här.
    Vet inte Lotten om vi missat något!:'(


    Ja vi får väl se på de svar som dimper in....men jag kommer att missa själv att äta får/lamm...medvetet...fixar inte smaken tyvärr :'(

  • Lange 26 mars 2008

    Smaken beror nog mycket på hantering och tillagning. Hos unga djur är smaken inte lika utpräglad oavsett djurslag.
    Själv tycker jag inte om smaken av vilt som tex rådjur eller hare men många gånger tillagar folk det så även jag tycker det är gott:o

  • monel 26 mars 2008

    Jag har ätit lamm två gånger på jobbet. Första gången smakade det "kofta" .. det var i alla fall en konstig smak som jag inte tyckte om. Nu andra gånger smakade det absolut ingenting. Det var som att äta papper. Kan tillägga att vår matservering är urusel. En kock som tyvärr inte kan laga mat :'(

  • MammaIrene 26 mars 2008

    Det äts lamm omkring här där jag bor, kanske inte i jättestor utsträckning men jag tror det blir mer o mer vanligt. (jag bor mellan Göteborg o Udevalla)
    Vi har själva får som snart skall till o få lamm o min man har övertygat mig att vi skall äta några av dem senare nästa vinter....
    Jag har smakat på köpelamm o det smakar bra, men det gäller ju att inte fästa sig vid de små liven... Jag har väldigt lätt för att låta modersinstinkter komma till även när det gäller djurvärlden o jag ömmar för de små, men man får väl skärpa till sig!
    Bor man som jag gör o har får, höner o sånt så får man väl tuffa till sig o inse livets gång.

    Hur som helst, lamm är att rekomendera, men de får inte vara för gamla, då smakar de kofta. Skilnaden är mycket stor.

  • monel 26 mars 2008

    Oj, det skulle jag aldrig klara. Jag har svårt nog med en man som är jägare och kommer hem med rådjur :'(

    Skrivet av MammaIrene den 26 mar 2008

    Vi har själva får som snart skall till o få lamm o min man har övertygat mig att vi skall äta några av dem senare nästa vinter....
    .

  • farmoringer 26 mars 2008

    (Y) Jag köper lamm varje år och bor i norr. Nog är vi några här uppe i norr som äter lamm....(Y)
    Är ju bara såååå gott...

  • enAnnan 26 mars 2008

    Bor i Gävle, räknas väl till Norrland?
    ;)

    Och jag äter väldigt mycket lamm,
    men aldrig får

  • Okänd 26 mars 2008

    Nej fy vale, äter det inte.
    Annars är det mycket får/ lamm här i Älvdalen.

  • guacamole 26 mars 2008

    Hur kan ni säga att lamm INTE är gott! :D
    Vad är det för sorts lamm ni smakat - hur har det tillagats menar jag?

    Lammkotletter stekta/grillade i mycket vitlök och grovt salt är ju helt underbart gott!

  • Okänd 26 mars 2008

    Skrivet av guacamole den 26 mar 2008

    Hur kan ni säga att lamm INTE är gott! :D
    Vad är det för sorts lamm ni smakat - hur har det tillagats menar jag?

    Lammkotletter stekta/grillade i mycket vitlök och grovt salt är ju helt underbart gott!


    Har inte sagt att det inte var gott,utan att jag inte äter det.

  • guacamole 26 mars 2008

    Skrivet av Liliane den 26 mar 2008

    Skrivet av guacamole den 26 mar 2008

    Hur kan ni säga att lamm INTE är gott! :D
    Vad är det för sorts lamm ni smakat - hur har det tillagats menar jag?

    Lammkotletter stekta/grillade i mycket vitlök och grovt salt är ju helt underbart gott!


    Har inte sagt att det inte var gott,utan att jag inte äter det.

    Det är ju en helt annan sak...
    Men jag refererade nog mest till de som säger att lamm smakar underligt eller "kofta":)

  • Okänd 26 mars 2008

    Skrivet av guacamole den 26 mar 2008

    Skrivet av Liliane den 26 mar 2008

    Skrivet av guacamole den 26 mar 2008

    Hur kan ni säga att lamm INTE är gott! :D
    Vad är det för sorts lamm ni smakat - hur har det tillagats menar jag?

    Lammkotletter stekta/grillade i mycket vitlök och grovt salt är ju helt underbart gott!


    Har inte sagt att det inte var gott,utan att jag inte äter det.

    Det är ju en helt annan sak...
    Okej,då förstår jag:D
    Men jag refererade nog mest till de som säger att lamm smakar underligt eller "kofta":)

  • ThomasP 26 mars 2008

    Äter gärna lamm och det blir mer vanligt även i norrland jag vet det efter en tid som färskvaruchef på en ICA affär i Umeå

  • MatAnders 26 mars 2008

    Kan förstå dom som fått fårkött det är inte gott men allt som säljs i sverige är lamm och går inte att jämföra men utomlands typ grekland kan man råka ut för får.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.