Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Billiga o enkla middagar

  • Ninni84 2 januari 2013

    Hej du där har du tips på billiga o enkla maträtter så tipsa gärna !

  • Erajscha 2 januari 2013

    Tomat- och linssoppa

    Finhacka en lök, mjukstek i lite olja i en kastrull. Tillsätt lite chiliflagor eller cayennepeppar. en buljongtärning och en burk krossade tomater + en burk vatten. Låt koka upp. TIllsätt en deciliter röda linser. Låt puttra i tio minuter under lock. Späd efter behag och smaka av med salt och peppar.

    Baconfrestelse

    Grovriv eller finstrimla ett kilo potatis
    strimla och stek ett paket bacon samt en eller två skivade gula lökar
    grovriv två morötter, slå kokande vatten (i ett durkslag eller sil) över morötterna så de mjuknar lite.
    Blanda alltihop i en bunke, salta, peppra och blanda i 3 dl grädde.
    Lägg över allt i en gratängform, tryck till lite så det blir ganska kompakt.
    Sätt in i 175 grader varm ugn i en timme.

  • Anderstam 2 januari 2013

    En snabb och billig rätt där korven kan bytas mot de man har i kylen.
    Skinka, kyckling mm.
    Krämig makrotto - blixtsnabbt

  • familjenlundin 2 januari 2013

    Här kommer några förslag från mig :)

    Makaronipudding med falukorv
    Pastagratäng med nötfärs
    Chilikassler med ananas

  • farmoringer 2 januari 2013

    Finns en annan tråd som heter "Tips på billig mat" som man kan kolla på också..

  • Ninni84 2 januari 2013

    Tack för tipsen ;)

  • rosatalo 2 januari 2013

    Finsk köttsoppa med köttfärs


    Köttfärsen kan bytas mot en bit falukorv som man skivat och " kvartat " skivorna. Fräses i lite smör.

  • bjoli198 2 januari 2013

    tänker jag billig mat tänker jag typ: ärtsoppa

    blötlägg gula ärtor över natten, se till att de lossnar från skalen
    lägg i en lök, fläsklägg, mejram, timjan, låt sjuda några timmar, smaka av med salt, peppar och justera konsistensen med vatten

  • Annrh 2 januari 2013

    Går på ca 30 min och är himla gott och inte heller så onyttigt.

    Potatis- och purjolökssoppa

  • The_mama97mia 3 januari 2013

    Om det är ekonomin du är ute efter så glöm inte att söka i Matprat - finns MASSOR med trådar om billig, enkel mat m.m.
    Lite olika inriktningar på trådstarten - en del är studentmat/käk, en del är billigt/budget, en del är snabblagat till barnfamiljer. Men många många tips finns som en stor skatt att ösa ur!

  • rosatalo 3 januari 2013

    Pannkakor har du säkert redan själv tänkt ut som ett alternativ men jag tipsar om ett superbra recept där pannkakorna blir helt perfekta.

    ungnspannkaka/tunnpannkaka

  • LadiHell 11 maj 2013

    Tonfisksröra: blanda tonfisk på burk med cremé fraice/graäddfil/turkisk youghurt med vitlök, basilika och persilja eller italiensk salladskrydda. Blanda ihop och salta. Servera med pasta :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.