Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blir man fet av frukt??

  • Klingan 2 april 2008

    Överallt kan man läsa att frukt och grönt är så nyttigt och att man kan äta hur mycket som helst. Är det verkligen så? Själv har jag ätit väldigt mycket frukt den senaste tiden och minst lika mycket grönsaker som lagad mat på tallriken. Ändå visar vågen alldeles för mycket. :(

    Kan man bli fet av frukt? Ja, tydligen. Googlade det härom dagen och visst kan man bli det eller åtminstone öka i vikt. Lite besviken då det är gott med frukt. Morötter är det tydligen inga kolhydrater i så det kan man äta tills man blir orange...

    Om inte frukt är nyttigt - vad ska man då äta??

  • Ketronya 2 april 2008

    Frukt är nyttigt. Men man kan självklart inte äta hur mycket som helst för det. Allt handlar ju om att man måste äta mindre än vad man gör av med för att gå ner i vikt. Det spelar det ingen roll vad du äter så länge du äter mer än vad du gör av med för då går du inte ner nåt.

  • Klingan 2 april 2008

    Skrivet av Ketronya den 2 apr 2008

    Frukt är nyttigt. Men man kan självklart inte äta hur mycket som helst för det. Allt handlar ju om att man måste äta mindre än vad man gör av med för att gå ner i vikt. Det spelar det ingen roll vad du äter så länge du äter mer än vad du gör av med för då går du inte ner nåt.



    Givetvis rör jag på mig. Jag går hem från jobbet varje dag, ca 2, 5 km, simmar 1g i veckan och cyklar ett par mil i veckan och sedan spelar jag innebandy oxå (dock vintersäsong, men det kompenseras med löpning). Därför tycker jag det är märkligt! 2-3 frukter om dagen rekommenderas av dietister, men 4-5 borde väl inte göra sådan skada? Eller!?

  • Glitterfia 2 april 2008

    Låter konstigt att du skulle "öka" i vikt som håller igång så. Dessutom äter du ju mycket grönsaker och frukt.
    Du kanske ska ta ett bukspottkötelprov, heter det så??

  • Klingan 2 april 2008

    Skrivet av Glitterfia den 2 apr 2008

    Låter konstigt att du skulle "öka" i vikt som håller igång så. Dessutom äter du ju mycket grönsaker och frukt.
    Du kanske ska ta ett bukspottkötelprov, heter det så??


    Ja, det skulle kanske vara en idé....
    Har aldrig tidigare haft problem med vikten.

  • Glitterfia 2 april 2008

    Jag var faktiskt också och tog ett sådant prov för ca 10 år sedan hos läkaren.
    Det var inget fel och jag fick istället en lektion i tallriksmodellen, av läkaren :o
    Det var ju inte det jag ville. Jag hade ökat i vikt men åt bra osv... ville ju bara kolla bukspottskötteln. Jag blev bara förbaskad på läkaren..:@

    Under den perioden mådde jag inte bra av många olika anledningar och när allt började ordna upp sig runt mig så började jag gå ner i vikt igen.. Kan kanske vara något sådant för dig med? Vad jag menar är att det kan finnas andra orsaker än sjukdom och matvanor till viktuppgång..

  • monel 3 april 2008

    Det handlar ju inte bara om frukt och grönsaker utan det är ju totala kalorimängden du stoppar i munnen. Det har ingen betydelse om det är nyttiga eller onyttiga kalorier. Får du i dig mer kalorier än du gör av med så går du upp i vikt.

  • monac 3 april 2008

    du blir inte fet av frukt! Du blir inte fet av rätt fett heller.
    Snabba kolhydrater & socker gör dig fet samt inaktivitet.
    Läs Fredrik pauluns bok(böcker) t.e.x. blodsockerbluse & shoppingguiden så kommer du förstå hur det funkar´.(Y)
    vISST KAN DET VARA IDÉ att ta ett sköldkörtel prov oxå,hade själv problem med den för ett par år sedan både med överproduktion & underproduktion. Det är väldigt vanligt i synnerhet bland oss kvinnor! Ett vanligt blodprov räcker.
    Lycka till med din viktnedgång...du kan "boosta" ämnes omsättningen med chili,senap(den skall vara stark) ingefära. Samt låg-intensiv-träning....gärna på morgonen! Hör av dig & berätta hur det går!:D

  • Ketronya 3 april 2008

    Skrivet av monel den 3 apr 2008

    Det handlar ju inte bara om frukt och grönsaker utan det är ju totala kalorimängden du stoppar i munnen. Det har ingen betydelse om det är nyttiga eller onyttiga kalorier. Får du i dig mer kalorier än du gör av med så går du upp i vikt.


    Det var precis det jag menade, det spelar ingen roll om man äter bra eller dålig mat om man får i sig för mycket går man ändå inte ner i vikt,
    Jag menar, det spelar ju egentligen ingen roll om du äter bananer för 2500 kcal eller dumlekolor för 2500 kcal, kalorimängden är ju densamma. Sen att du inte mår lika bra av dumlekolorna är ju en anNan femma (Y)

  • monac 3 april 2008

    det är en oerhör skillnad om kalorierna /energin kommer från frukt eller godis.....i dumle kola finns varken mättnad eller näringsämnen i bananer(eftersom det var det vi jämnförde) har du massor av vitaniner/mineraler & t.o.m. fibrer för att få i dig 2500 kcal.behöver du äta typ 25 bananer.(knappast nån som kan äta så många under ett helt dygn va?)samma kalori mängd motsvaras av kanske (jag gissar bara) låt oss säga en påse dumle... som man ledigt kan äta under ett bio besök, blir lite upprörd över ditt resonemang ketronya:o.....

    Men visst är det helt korrekt att "utput" bör vara högre än "input" om man vill förlora vikt!:)

  • The_mama97mia 3 april 2008

    jag är verkligen rudis på detta område, kan bara tänka mig att olika frukter har olika energitäthet liksom. Det finns säkert info om i all GI-litteratur.

  • Kaneta 3 april 2008

    Frukt och grönsaker tror jag bara är nyttigt. Har du provat att mäta dig istället för att väga dig? Du rör ju väldigt mycket på dig så du kan minskar i "omfång" men ökar i vikt när musklerna växer? Muskler väger ju mer än fett (om man ser till volymen).

  • GaraMasala 3 april 2008

    Skrivet av monac den 3 apr 2008

    det är en oerhör skillnad om kalorierna /energin kommer från frukt eller godis.....i dumle kola finns varken mättnad eller näringsämnen i bananer(eftersom det var det vi jämnförde) har du massor av vitaniner/mineraler & t.o.m. fibrer för att få i dig 2500 kcal.behöver du äta typ 25 bananer.(knappast nån som kan äta så många under ett helt dygn va?)samma kalori mängd motsvaras av kanske (jag gissar bara) låt oss säga en påse dumle... som man ledigt kan äta under ett bio besök, blir lite upprörd över ditt resonemang ketronya:o.....

    Men visst är det helt korrekt att "utput" bör vara högre än "input" om man vill förlora vikt!:)


    Mitt exempel var förstås bara för att visa min poäng, det var absolut inte seriöst att jag menade att någon skulle äta så, det vara bra för att förklara vad det handlade om. Så du behöver ine bli upprörd...

    Jag är också fullt medveten om att bananer innehåller vitaminer, mineraler och fibrer som är bra för en vilket i princip inte finns i dumlekolor.

  • enAnnan 3 april 2008

    Fast det där var riktat till Ketronya va?
    Eller är ni samma person?
    ;)
    Hundarna påminner om varann
    :)

  • Ketronya 3 april 2008

    Ojsan, min sambo var visst inloggad, det blev ju lite pinsamt, det var jag som skrev det :p

  • enAnnan 3 april 2008

    Haha, ja men då är jag med.
    Nejdå, det är inte pinsamt.

    Han tycker säkert som du ändå
    för husfridens skull menar jag.
    :D(Y)

  • monac 3 april 2008

    :D

  • Ketronya 3 april 2008

    Skrivet av enAnnan den 3 apr 2008

    Haha, ja men då är jag med.
    Nejdå, det är inte pinsamt.

    Han tycker säkert som du ändå
    för husfridens skull menar jag.
    :D(Y)


    Jo det förstås :p

  • Lotten_J 3 april 2008

    Skrivet av Glitterfia den 2 apr 2008

    Låter konstigt att du skulle "öka" i vikt som håller igång så. Dessutom äter du ju mycket grönsaker och frukt.
    Du kanske ska ta ett bukspottkötelprov, heter det så??


    Är det inte prov på sköldkörteln du menar? Det brukar man kontrollera om personer ökar i vikt samt går ner i vikt....att man inte hittar någon förklaring riktigt, då brukar man kontrollera sköldkörtelhormonerna

  • systeryster 3 april 2008

    Fruktsocker kan ju vara förädiskt.Jag hade godisuppehåll 1 år som barn men åt clementiner och mandariner i massor istället.Har aldrig någonsin haft så mycket karies någon gång mera i livet.
    Naturligtvis blev jag snopen.Fastade en gång och drack mycket fruktsaft, vilket gjorde att jag närmast gick upp i vikt. Kroppen blir ju inställd på svält.Lagom av allt är nog bäst.En varierad kost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.