Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bränsle för kroppen

  • Erajscha 14 september 2008

    Folk är ju noga med att tanka rätt bränsle i bilen, för att den ska fungera optimalt. Och det är ju ändå bara en motor.

    Varför kan vi inte begripa att samma sak måste gälla i än högre grad för kroppen?

    Jag försöker, att äta vettigt enligt någon slags anpassad GI/LCHF-variant men det är svårt att orka tänka vettigt jämt när vår matkultur inte alls tänker på hur mycket fibrer och grönsaker kroppen faktiskt behöver...

    Hur mycket försöker ni tänka så här? (till vardags- fest är ju en annan sak!)

  • Micke_Samuelsson 15 september 2008

    försöker ju tänka sunt för barnens skull, med att försöka ha grönt med varje dag.
    mellanmål med frukt. men i dagens samhälle när allt e så stressigt så blir det lätt att man inte tänker så mycket utan bara tar det som finns. glömmer bort nyttiga och tänker mest på det som e snabbt och lätt.

  • kerstiner 15 september 2008

    Jag försöker tänka på tallriksmodellen, men minskar gärna på potatis, ris och pasta och ökar på grönsakerna. Men ibland vill man ju inte gå och handla i onödan och tar istället vad man har hemma just då och då kan det bli lite för lite grönsaker i rätten. Jag brukar ha grönsaksjuicer hemma som jag dricker till maten en sån här gång.
    Till frukost brukar jag ha en osötad och fiberrik musli som jag gör själv tillsammans med bär i fil, yoghurt. Jag blandar även bär i gröten istället för sylt.
    Sedan försöker jag att äta två frukter om dagen.

  • Ernst76 15 september 2008

    Jag går efter LCHF så mycket som möjligt. Mycket kött, gönsaker och riktigt fett. "Röd" mjölk, mycket grädde (riktig), riktigt smör, mm. Har dock lite kolydrater (långsamma) i maten för barnens skull, dom rör sig såpass mycket så dom behöver det. Vi har aldrig haft problem med övervikt i familjen men jag tror att "LCHF" är rätt sätt att leva efter (inte slaviskt).

  • Erajscha 15 september 2008

    Men det jag tror behövs är någon slags förändring i hela samhället. Tittar man på skolmaten så har det ju hänt massor där de senaste 20 åren (nu finns det ju massor av grönsaker för dem att välja på och alltid två rätter till exempel) men det har inte hänt fullt lika mycket på våra lunchrestauranger där salladsbuffén fortfarande kan bestå av enbart rivna morötter och kinakål om det vill sig illa. Rätterna är också galet felkomponerade. En tallrik vanlig pasta med en sked sås över är ju som att äta bara ostmackor till lunch och det fattar de flesta är helt tokigt. Men behöver inte alls gå så långt som till LCHF för att det ska anses galet. Vanliga tallrikmodellen räcker gott där för att inse att det är alldeles för lite av både protein och fibrer. Likadant med dessa "lunchsallader" som nästa aldrig innehåller något fiberrikt alls.

  • softis 15 september 2008

    Jag tänker inte så alltförmycket vad jag stoppar i mig,men försöker ha med nåt grönt till varje middag. Jag är en av dom som är evigt trött på allt tjat om nyttig å onyttig mat.Jag förkastar alla light produkter.Å alla "metoder",helt ärligt,d ä så man spyr snart.Å den där GI metoden har ju visat sig vara inte alls bra,kroppen förlorar massor med energi på den kosten å hjärnan orkar inte med.Näpp,jag äter d jag tycker om när jag vill.Jag äter "normalt" å är av s.k. normalvikt å mår alldeles utmärkt. Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p

  • Erajscha 15 september 2008

    Ja men det är ju inte bara vikten det handlar om. Hjärnan ska fungera optimalt, immunförsvaret med mera med mera. Jag tror ju forskningen har en bit kvar innan vi vet vad som är optimal mat för kroppen. Men tills dess behöver man ju inte satsa på det man vet är skräp...inte till vardags iaf.

  • Erajscha 15 september 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Den du skrattar åt är kanske diabetiker och kan inte dricka sockrad läsk. Tänkt på det?

  • softis 17 september 2008

    Skrivet av Erajscha den 15 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Den du skrattar åt är kanske diabetiker och kan inte dricka sockrad läsk. Tänkt på det?


    Nej,jag har flera kompisar å bekanta som gör så,dom har ej diabetes,det är enbart för att verka lite nyttigare! Jag har oxå kompisar med diabetes,dom brukar ej best. dubbelt av något! Å såklart att d ej handlar om bara vikt,men jag tror att alla dessa metoder är ej alltid d bästa.Jag tror att man ska äta d man själv mår bra av.Jag tror att " för sund är osunt".

  • enAnnan 17 september 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008

    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Jo vi gör ju det då sonen är diabetiker....
    Så innan man pratar skit bakom ryggen om sådana på restauranger eller hamburgerställen så kanske man kan tänka att det kan finnas en orsak....

  • enAnnan 17 september 2008

    Jag skrev ett lååångt inlägg om mat och barn som bara försvann i tomma intet :@

    Men i kortare ordalag så är jag noga ja.
    Framförallt med protein och rätt fett till barnen. De har långa skoldagar och en hel del träningar att orka. Det vore nästintill barnmisshandel att ge dem kräm och smörgås eller annat sockerstinnt och tro att de klarar sig på det..
    Sedan märks det väl på deras humör och blodsockersvängningar att de mår mycket bättre nu, kan ju även jämföra med andra barn.

    Orkar inte knåpa ner allt jag skrev igen. Men jag brinner för mat och barn, och tycker att det är synd att så många väljer att ta enkla snabba lösningar, istället för att lära sig. För jag är övertygad om att det handlar om okunskap.
    Det finns ju många smala barn som ändå äter HELT FEL och inte alls får det kroppen behöver. Så det handlar om långt mer än vikten.

    Jag är glad att jag är utbildad och har intresset och skulle aldrig i livet säga att "jag hinner inte" i matfrågan (då allt är att prioritera) och jag vet hur enormt viktigt det är.

    Skollunchen är okej förresten om man äter av allt och inte petar och "inte tycker om".
    Vi som vuxna har ansvaret över vad som finns hemma att äta och vad som serveras. Inte barnen. Deras ansvar är hur mycket de stoppar i sig. Och det är alltid enklare att ta konflikterna från början än när de är 10-15 år.

    Jag vill även ge mina barn kunskapen så de väljer att äta bra den dag de flyttar hemifrån...

  • softis 19 september 2008

    Skrivet av enAnnan den 17 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008

    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Jo vi gör ju det då sonen är diabetiker....
    Så innan man pratar skit bakom ryggen om sådana på restauranger eller hamburgerställen så kanske man kan tänka att det kan finnas en orsak....


    Prata skit å prata skit,jag pratade om mina kompisar som gör så,dom har ej diabetes,utan beställer dubbelt av allt å en cola light i tron om att d ä sunt/sundare,jag talade om folks naivitet.Jag har oxå vänner med diabetes,dom beställer aldrig dubbelt av nåt,d blir för mycket för dom. Givetvis dricker diabetiker light,d ä d ingen som ordar om!!

  • Fiona 19 september 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.

  • softis 21 september 2008

    Skrivet av Fiona den 19 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.
    r

    Undrar om jag skriver otydligt? Jag skriver ju att jag har flera kompisar som gör så i tron om att d skulle vara nyttigare.D finns ju givetvis många som gör så av olika anledningar,men jag skrev om något som jag upplever ofta.

  • jenkar 21 september 2008

    Skrivet av softis den 21 sep 2008

    Skrivet av Fiona den 19 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.
    r

    Undrar om jag skriver otydligt? Jag skriver ju att jag har flera kompisar som gör så i tron om att d skulle vara nyttigare.D finns ju givetvis många som gör så av olika anledningar,men jag skrev om något som jag upplever ofta.
    Fan va skit du fick för detta inlägget, jag vill bara säga att jag fattar vad du menar å jag håller med dig fullt ut!!!!!!, antagligen känner sig vissa som svara så hätskt på ditt inlägg sig träffade!!!!!!

  • jenkar 21 september 2008

    Skrivet av Fiona den 19 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.
    Hur f--n!!!! kan man tycka bättre om smaken på light drycker?, vilken j-a töntig ursäkt!!!

  • jenkar 21 september 2008

    Skrivet av Erajscha den 15 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Den du skrattar åt är kanske diabetiker och kan inte dricka sockrad läsk. Tänkt på det?
    Snälla!!!!!! lägg av!!!!!!!!!, skrattar åt?

  • Erajscha 21 september 2008

    Snälla!!!!!! lägg av!!!!!!!!!, skrattar åt?



    Ja är det inte det :p betyder?

  • Penne 21 september 2008

    Skrivet av softis den 21 sep 2008

    Skrivet av Fiona den 19 sep 2008

    Skrivet av softis den 15 sep 2008
    Hehe,kom å tänka på nåt roligt..känner många som kan gå å beställa sig en dubbel cheesburgare med stor strips till OCH en COLA LIGHT!!!!Ja käre barn,alla ä vi olika:p


    Kan ju ha att göra med att vissa föredrar SMAKEN på cola light. Jag har själv gjort liknande beställningar enbart av den anledning att jag periodvis föredrar smaken på cola light framför vanlig cola.
    r

    Undrar om jag skriver otydligt? Jag skriver ju att jag har flera kompisar som gör så i tron om att d skulle vara nyttigare.D finns ju givetvis många som gör så av olika anledningar,men jag skrev om något som jag upplever ofta.



    Jag förstår iaf vad du menar. Kan man unna sig att äta dubbelt av allt borde man kan unna sig riktig läsk! (om man nu inte är sjuk dvs) Dessutom är det ju inte hälsosamt med sötningsmedel. Det kan man ju bli sjuk av.

  • Ishouldcoco 21 september 2008

    Ett lätt sätt att öka på frukt och grönsaks intaget är att ha t.ex. en skivat banan eller ett hackat äpple tillsammans med frukostflingorna eller i gröten. Det tar inte lång tid att hacka ett äpple och det ger en frisk smak. Undvik alla sötade flingor och ät istället en fiberrik müslie gärna med mycket fröer i.

    Jag försöker dra ner på kolhydraterna till maten och ökar på med grönsaker istället. Jag älskar dock allt vad bröd heter, men väljer alltid det mest grova brödet jag kan hitta och äter gärna knäckebröd.

    Men det är faktiskt inte så svårt att äta tillräckligt med frukt och grönsaker, tar du ett äpple eller en banan till frukosten, en frukt tillsammans med lunchen (eller varför inte en fruktsallad till lunch som du kan förbereda dagen innan) en frukt som mellanmål, rikligt med grönsaker till kvällsmaten.
    Är du sen som jag som gärna tuggar på något till tvn på kvällen så ta en frukt då.
    Det är bara att sätta igång.

    Jag förkastar också ALLT vad lightprodukter och margariner heter. Det ska vara riktigt mjölk och riktigt smör. Men skippa läsken, saften och fruktdryckerna. Drick RIKTIG juice, grönsaksjuice och mycket vatten istället.

    Men glöm inte bort din unnar dag! Dagen, eller dagarna när du unnar dig lite extra. Livet blir roligare och godare på det sättet!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.