Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

buljongtärning!?

  • mrboy 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Ifrån min sida så är det enbart bekvämlighets skäl, en flaska fond i kylskåpet för varje mattillfälle gör att jag slipper koka massa egna..ler.. spar tid helt enkelt :)


    *hemlis*
    jag använder färdigköpt oxo ibland:)

    men är det bara enkelhet så kan man ju frysa riktig fond i en isbitgörare o så har man alltid massor.

    sen har jag ju svårt för ingredienser man måste mörka från leverantörernas sida, som att kalla en massa saker e-xxxx eller att kalla urinämne för karbamid etc, det borde visas varningsflagg i alla dessa tillfällen. och för att återgå till originalfrågaren, vad göra med buljongtärning? många använder den som salt. salt + annan smaksättning är i många fall att föredra, buljongtärningssaltad matsmakar buljongtärning, gott eller inte, det brukar inte få mitt snålvatten att rinna..

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av mrboy den 17 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    Ifrån min sida så är det enbart bekvämlighets skäl, en flaska fond i kylskåpet för varje mattillfälle gör att jag slipper koka massa egna..ler.. spar tid helt enkelt :)


    *hemlis*
    jag använder färdigköpt oxo ibland:)

    men är det bara enkelhet så kan man ju frysa riktig fond i en isbitgörare o så har man alltid massor.

    sen har jag ju svårt för ingredienser man måste mörka från leverantörernas sida, som att kalla en massa saker e-xxxx eller att kalla urinämne för karbamid etc, det borde visas varningsflagg i alla dessa tillfällen. och för att återgå till originalfrågaren, vad göra med buljongtärning? många använder den som salt. salt + annan smaksättning är i många fall att föredra, buljongtärningssaltad matsmakar buljongtärning, gott eller inte, det brukar inte få mitt snålvatten att rinna..


    hahaha.. jo för "urinämne-gör underverk med din hud" skulle säkert sälja jättebra *skrattar högt*

  • svengelsk 17 november 2010

    Skrivet av cawn den 17 nov 2010

    Jag har börjat använda torkad libbsticka istället för buljongtärning.Det ger en härlig mustig smak till tex kokta grönsaker och i pastavattnet.Och så behöver man inte tänka på om man får i sig massa salt och glutamat eller andra saker som är livsfarliga denna veckan,nyttiga nästa.Ett tag tyckte jag tidningarnas löp bara bestod av "Dagens cancerlarm"

    Roligt att höra; jag har just köpt en påse libbstickefrön. Nästa år får jag se om jag håller med dig.
    Fond är något jag aldrig använt. Det tycks inte finnas i England. Någon annan som har hittat det?

  • boz1965 17 november 2010

    Skrivet av mrboy den 17 nov 2010

    ...eller att kalla urinämne för karbamid etc..


    Du städar ju också med urinämnen. Många tillverkare har bytt ut ammoniaken mot urea som verksamt ämne istället för att tillsätta mer tensider, som ju är en miljörisk. Både ammoniak och urea är just urinämnen. Roa dig med att läsa innehållsförteckningen i ditt favoritrengöringsmedel nästa gång du städar. :D

    Och gillar man saltlakrits så ska man vara medveten om salmiaken (som ingår i saltlakrits) består av ammoniak och saltsyra, hehe...

    Edit: rättat småfel och kompletterat

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 nov 2010

    Skrivet av mrboy den 17 nov 2010

    ...eller att kalla urinämne för karbamid etc..


    Du städar ju också med urinämnen. Många tillverkare har bytt ut ammoniaken mot urea som verksamt ämne istället för att tillsätta mer tensider, som ju är en miljörisk. Både ammoniak och urea är just urinämnen. Roa dig med att läsa innehållsförteckningen i ditt favoritrengöringsmedel nästa gång du städar. :D

    Edit: rättat småfel


    Tack killar! Ni har gjort min dag! Jag börjar alltså dagen med att tvätta mej med urin, fortsätter glatt att smörja in min kropp med en annan variant/någon annans urin och slutligen när jag så städar så gnor jag in lite urin i hörnen {laugh}
    Japp nu känns det genast riktigt bra *kan inte sluta skratta åt eländet*

    Tror minsann att jag kanske ska blondera håret i lite urin också! ammoniak är det väl om jag inte missminner mej :)

    Läste Grottbjörnens folk och de följande böckerna som tonåring och jag tror minsann att Ayla sparade sin urin till att bleka fällen hon skulle sy kläder av för att bli riktigt fin *gammal och beprövad metod alltså*

    Fråga: När jag bakar mandelkubb och hjorthornsaltet stinker ammoniak snalla säg att jag inte äter urinen också...?

    Kom att tänka på guldvatten som man kan vattna sina tomatplantor med för extra fin gödning.. Jodå jag lyckas nog äta lite också *flin*

  • boz1965 17 november 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    ...snalla säg att jag inte äter urinen också...


    Som sagt: gillar du saltlakrits så... :DD

  • soccermum 17 november 2010

    Och alltsammans började med buljongtärning, kan man hamna mer OT... ;)
    (L)

  • soccermum 17 november 2010

    Skrivet av boz1965 den 17 nov 2010

    Skrivet av soccermum den 17 nov 2010

    ...snalla säg att jag inte äter urinen också...


    Som sagt: gillar du saltlakrits så... :DD


    Neeeej! Missade den informationen-läste för snabbt... Jag äääälskar ju saltlakrits! {highfive}

  • boz1965 17 november 2010

    På tal om hjorthornssalt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjorthornsalt

  • soccermum 17 november 2010

    Tack! Precis vad jag behövde läsa så jag kan sova gott inatt {kiss}
    Inga mardrömmar om matvaror, godis, ansiktskrämer och städprodukter.. nej då ;)

  • boz1965 17 november 2010

    Alltså: LETAR man efter äckliga saker i maten så lär man också hitta det. Många gånger är det nog bäst att inte veta. :)

    Min morbror jobbade på Scan förr i tiden och han vägrade att äta sylta, leverpastej och varmkorv/grillkorv/lunchkorv etc. När man frågade honom varför han inte åt det så fick man bara som svar: "jag vet vad som finns i det", mer ville han inte säga.

  • Mistys 17 november 2010

    Vad är det man brukar säga - "lite skit i hörnen".........förlåt " lite kiss i hörnen".......

    Jag älskar också lakrits......GULP {sick}

  • Cassiopeya 18 november 2010

    Fast är verkligen urea, ammoniumklorid och ammoniak samma sak? Inte vad jag lärt mig på mina kemilektioner i alla fall. Kan väl hålla med om att de byggs upp av delvis samma atomer, men de har ju inte samma struktur och är ju inte samma ämne. Tänk att du har två lådor med identiskt lego. Med bitarna från ena lådan bygger du en bil, med bitarna från den andra lådan bygger du ett hus. Är då huset och bilen samma sak?

    Men visst kan man leka med tanken...jag tänker dock fortsätta äta mitt saltlakrits :D

    "Ammoniumklorid kan framställas genom neutralisation mellan saltsyra (HCl) och ammoniak (NH3).

    Ammoniak, kemisk formel NH3, är en kemisk förening av väte och kväve som vid standardtryck och -temperatur är en färglös gas med starkt stickande lukt som av gammal urin. Den är löslig i vatten och bildar då den basiska lösningen ammoniumhydroxid, NH4+ + OH-. I dagligt tal benämns även ammoniumhydroxid för "ammoniak".

    Urea (från grekiska uron urin), urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2. Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner."

  • cawn 18 november 2010

    Skrivet av svengelsk den 17 nov 2010

    Skrivet av cawn den 17 nov 2010

    Jag har börjat använda torkad libbsticka istället för buljongtärning.Det ger en härlig mustig smak till tex kokta grönsaker och i pastavattnet.Och så behöver man inte tänka på om man får i sig massa salt och glutamat eller andra saker som är livsfarliga denna veckan,nyttiga nästa.Ett tag tyckte jag tidningarnas löp bara bestod av "Dagens cancerlarm"

    Roligt att höra; jag har just köpt en påse libbstickefrön. Nästa år får jag se om jag håller med dig.
    Fond är något jag aldrig använt. Det tycks inte finnas i England. Någon annan som har hittat det?
    Jag har sett i amerikanska matprogram att man använder "stock" i pappersförpackningar.Vet inte om det finns motsvarande i England.Hoppas libbstickeodlingen går bra nästa år.Jag har en kompis på landet som odlar och det blir stora skogar!

  • Mistys 18 november 2010

    Stock är buljong på engelska. Finns i pulver och tärning i London iallafall.

  • Earbay 18 november 2010

    Istället för buljongtärningar med glutamater har knorr en ny buljong i små burkar som är utan onödiga tillsatser. Annars är soya ett riktigt bra alternativ till buljongtärningar tycker jag.

  • cawn 18 november 2010

    Skrivet av Misty09 den 18 nov 2010

    Stock är buljong på engelska. Finns i pulver och tärning i London iallafall.
    Fast det här är flytande i tetraförpackningar.Det är alltså färdigblandad buljong.Kanske inte riktigt som den "svenska" fonden,som ju är mer koncentrat.

  • kattgnag 18 november 2010

    ”Cassiopeya”: Vad Livsmedelsverket säger jag tar med en stor nypa salt (hahaha!), litar inte på vad alla dessa olika statliga verk säger. Om man för skoj skull vill kolla runt lite vad andra länder har för rekommendationer gällande olika saker så kan man se hur enormt mycket det kan skilja från land till land.
    Ang bojkott av glutamater kan du läsa mitt svar i ”soccermum”s svar plus att jag vill tillägga att jag läst och hört att många barn med ADHD-symptom kan vara glutamat-förgiftade.
    Det finns så mycket gift överallt runtomkring oss i alla möjliga former och JUST DÄRFÖR försöker jag så gott jag kan undvika det jag kan och orkar. Betyder inte att jag aldrig köper mig en påse chips nån gång eller kanske tar mig en kina-mat vid tillfälle. Försöker bara hålla en någorlunda sund mathållning generellt sett. Försöker verkligen hitta bra alternativ – för de finns. Vill jag tro.
    Försöker leva/tänka: "Har man en bra GRUND att stå på kan man bryta från den grunden ibland"

    ”cawn”: Låter härligt! Jag har sparat fröer av Libbsticka och tänkte så dem till våren – BARA för att kunna använda den i matlagningen. Vet inte ens om fröna tar sig och om de gör det hur länge jag måste vänta innan jag kan använda plantans blad. Ett test, helt enkelt. Har du tips tar jag gärna emot de!
    När skördar du? Hur torkar du? Hur förvarar du?

    ”Bumbis”: Håller inte med dig alls om att det inte finns ngt livsfarligt på marknaden! Vad säger du om cigaretter? Snus? Lightläsk med aspartam?
    För att nämna några.
    Vad tänker du kring t.ex. besprutning av mat? Det sägs att jordgubben, t.ex. (älskad av många svenskar) är världens mest besprutade gröda.
    Det finns också många tillsatser i maten som förbjudits efter flera års användning men kommit tillbaka pga EU-inträdet. Sen vet människan väldigt lite om hur alla dessa tillsatser påverkar oss i förlängningen. Tillsatserna är ju kemiskt processade och det säger tillräckligt för min del, i alla fall.

    Apropå E-nummer så är ju inte ALLA E-nummer att förakta. Naturliga produkter kan få E-nummer också!
    ;)

  • svengelsk 22 november 2010

    Skrivet av Earbay den 18 nov 2010

    Istället för buljongtärningar med glutamater har knorr en ny buljong i små burkar som är utan onödiga tillsatser. Annars är soya ett riktigt bra alternativ till buljongtärningar tycker jag.

    Jag provade Knorrs stockpots, men tyckte mindre om det än buljongtärningar. Tärningarna som jag tycker bäst om heter Kallo och har inte glutamat i.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.