Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Den femte smaken

  • jimboz 13 april 2010

    Den ska testas men inte innan jag får en 100% -ig innehållsförteckning..Jag har lagat till rätter som saknar det där lilla extra och jag kan liksom inte får till den som jag vill..Kanske är denna tub något som jag inte visste om att jag behövde..

  • Mistys 14 april 2010

    Den innehållsförteckning jag angivit är , åtminstone enligt tillverkaren vad tuben innehåller. Vet inte om samma regler gäller i england som sverige ang. innehåll och deklarationer på saker och ting, att inget får hoppas över i ingrediensförteckningen.

  • jimboz 14 april 2010

    Då får det bli en test så fort den kommer då ...
    Jag är inte rädd att pröva nya grejer så det så ..

    Jag har tidigare kommenterat E621 och glutamater men detta tycks inte innehålla detta ämne..Det blir lätt missförstånd när man nämner den femte smaken. Så istället för att radera mitt tidigare inlägg i början av tråden där jag helt tar avstånd till detta. Jag har inget emot naturliga ämnen som höjer smaken vill jag tillägga.
    Att den ser vansinnigt osexig ut den där tuben får väl ses som en estetisk fråga antar jag.

  • elsa-nilsson 10 maj 2010

    Jag håller helhjärtat med de som påpekar den odiskutabla sanningen:Det finns endast och enbart 4 smaker:salt,surt,sött och beskt.

    Den femte smaken??!! Har vi inte nog av konstgjordhet i livsmedelsindustrin ändå?
    Gamla Elsa.

  • JapanGourmetGuide 9 februari 2015

    På mina bloggar hittar man allt möjligt om japansk mat och japanska krogar, direktrapporterat från Japan.

    www.japanbloggen.com

    www.japangourmetguide.com

    Här ett längre inlägg om umami:

    http://www.japanbloggen.com/blog/2013/11/5/umami-vad-handlar-det-om-egentligen?rq=umami

    Som jag ser det så handlar det inte om en separat smak utan om ett ämne som förstärker redan befintliga smaker i de ingående ingredienserna, precis som socker och fett kan göra. När folk i västvärlden säger att det smakar "umami" tar jag mig för pannan. Däremot kan jag tolerera att japaner utbrister "umai" när de äter och dricker, för det betyder helt enkelt "gott". Umami betyder "god smak".

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.