Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fantasilös mamma vill ta del av era veckomatsedlar...

  • Supermom70 22 juli 2009

    Jag skulle vilja se era veckomatsedlar.. Hur planerar ni era matsedlar?

    Har ni tex en "korvdag", en "köttfärsdag" osv eller hur tänker ni när ni planerar?

    Äter ni alltid lagad lunch och lagad middag?


    Planerar ni ut ifrån vad råvororna kostar? Tex billigare mat på vardagarna och dyrare på helgerna osv?

    Tacksam för svar! (Y)

  • miia69 22 juli 2009

    Vill också gärna veta...

  • Okänd 22 juli 2009

    Vi har under en längre tid satt ihop matsedel för hela veckan, dels blir det betydligt billigare än att impulshandla och sedan är det roligt också!
    Problemet är bara att alla våra matsedlar är framställda i exel och jag vet inte hur det skulle fungera att få över dom hit till MK.
    Alla våra matsedlar bygger på GI-mat som grund beroende på i vilken fas av GI vi befinner oss. Nu så här på sommaren blir det allt annat än GI men till hösten och vintern sätter vi igång igen.
    Men sätt er ner tillsammans och komponera en veckomatsedel som innehåller frukost, mellanmål, lunch, mellanmål samt middag så kommer du snart att skaffa egna rutiner för hur din matsedel skall se ut! (Y)
    Janne-G & Lillan

  • anluk 22 juli 2009

    Jag har gjort veckomatsedlar sedan jag fick första dottern 1995. Tycker det är kanon att ha någolunda koll på vad som ska ätas. Sedan är det ju inte förbjudet att ändra och mixtra på den. Jag brukar ha en soppdag, en fiskdag, en pasta/ris, sedan blir det ofta färs eller korv och liknande, även någn vegetarisk dag brukar det bli.

  • Supermom70 22 juli 2009

    Skrivet av anluk den 22 jul 2009

    Jag har gjort veckomatsedlar sedan jag fick första dottern 1995. Tycker det är kanon att ha någolunda koll på vad som ska ätas. Sedan är det ju inte förbjudet att ändra och mixtra på den. Jag brukar ha en soppdag, en fiskdag, en pasta/ris, sedan blir det ofta färs eller korv och liknande, även någn vegetarisk dag brukar det bli.


    Lagar du varm lunch och middag varje dag?? 14 måltider att planera ..puh!

  • Hannixen 22 juli 2009

    Hej!
    Här är vår för en tid framöver. Vi är inte jättehårda på att äta efter listan, utan är det nåt vi verkligen inte känner för så flyttar vi, men det är skönt att ha tycker jag, och underlättar när man ska handla. Vi har inga speciella dagar för nåt utan försöker äta lite varierande saker, denna gång blev det ganska mycket kyckling. Vi har några saker om återkommer ofta, och några saker som är helt nya varje gång vi gör matlista.

    Bulgursallad med kyckling
    Fiskfile på italienskt vis
    Apelsinkyckling med quinoasallad
    Korvstroganoff med fullkornsris
    Gyros med pitabröd
    borta
    Viltskav

    Couscous med kasslerfräs
    Pannbiff med potatis
    Korvgryta med bulgur
    Stark thaikycklinggryta med rödcurry
    Fajitas med strimlad biff och salsa
    borta
    Lasagne

    Korv i ugn
    Fiskbullar med currysås
    Sweetchilikyckling med bulgur
    Köttfärssås och spagetti
    Pastasallad med rostbiff
    Fläskfile med sambalsås
    Sjömansbiff i lergryta

    Köttfärs och böngryta
    kokt torsk med ägg och persiljesås
    Spenatsoppa och GI-pannkakor
    Pizzakassler
    Kycklingsaute med jordnötssås
    Spagetti med hackat ägg och cayenne
    Fondue med klyftpotatis och ugnsgrönsaker

    Kov med sötpotatis och majssalsa
    Panerad torsk med potatis
    Asiatisk wokgryta med bulgur
    Varm kycklingsallad med bulgur
    Superenkel fajitaskryddadpasta
    borta
    Biff med rösti

    Chili con carne
    Linsgryta med kryddiga korvar

  • The_mama97mia 22 juli 2009

    På sommaren måste jag säga att matsedlarna är mer "flytande". Annars är det som viktigare att ta hänsyn till skolmatsedeln. Då planerar vi efter det. Jag försöker få in fisk minst en gång i veckan.
    Nu på sommaren är det nog mer High Chaparall, kan bli vad somhelst och vädret styr en del, samt affärernas extraerbjudanden.... Här grillar jag mycket, men inte mer än en gång om dagen. Ungarna vill inte äta rester... men blir glada ibland om det råkar finnas färdig mat att bara värma i kylen.... eh menar micron.

    Idag kokade vi potatis till lunch, barnen tog rökt kalkon i skivor, samt lite tomat o gurka till. Jag fick matjessill....
    Kvällsmaten blev på begäran stekt panerad schnitzel med köpe-pommes (brukar aldrig köpa det, men lat idag).
    Imorgon grillar vi.

    Jag håller med om att det är väldigt svårt att ha fantasi till god o bra mat flera ggr per dag. Jämrans sommarlov....

  • anluk 22 juli 2009

    Nä nä lunchen blir rester. Barnen äter i skolan. nu på sommaren blir det bara någon macka eller fil eller liknande till lunch.

  • Lenkan 22 juli 2009

    Jag brukar ha en dag med ris, en dag med potatis och två dagar med pasta i veckan och basera matsedeln därefter. På helgen blir det oftast pommes frittes, klyftpotatis eller ugnsgrönsaker beroende på om vi vill ha kyckling eller kött.

    Den här veckan ser ut så här:
    Måndag: Wokade grönsaker med kyckling och nudlar
    Tisdag: Korv och makaroner
    Onsdag: Köttfärsbiffar med potatismos och brunsås
    Torsdag: Grillad kyckling med ris och currysås
    Fredag: Grillad karré med pommes och kall bearnaisedipp
    Lördag: Skinkschnitzel med bakad potatis
    Söndag: Fläskfile och svampstuvning med tagliatelle

  • redd 22 juli 2009

    Jösses jag trodde matsedel hemma var en myt.
    Fast å andra sidan äter vi inte mat på vardagarna normalt.

    Veckans(helgen för det mesta) mat planeras på fredagen, oftast i butik där man ser vad dom har som är billigt och av god kvalitet.

    I övrigt år kokt potatis banlyst om det inte går att få en riktigt bra brunsås till, typ revbensspjäll eller stek, tycker inte man blir mätt mer än 30min och smakar inte så gott heller.

    Sedan har vi alltid en hell del olika köttsorter i frysen samt konserver för vok, pastasåser etc.

  • Lenkan 22 juli 2009

    Skrivet av redd den 22 jul 2009

    Jösses jag trodde matsedel hemma var en myt.
    Fast å andra sidan äter vi inte mat på vardagarna normalt.


    Hmmm, vad äter ni på vardagarna då?:o

  • Supermom70 22 juli 2009

    Skrivet av Hannixen den 22 jul 2009

    Hej!
    Här är vår för en tid framöver. Vi är inte jättehårda på att äta efter listan, utan är det nåt vi verkligen inte känner för så flyttar vi, men det är skönt att ha tycker jag, och underlättar när man ska handla. Vi har inga speciella dagar för nåt utan försöker äta lite varierande saker, denna gång blev det ganska mycket kyckling. Vi har några saker om återkommer ofta, och några saker som är helt nya varje gång vi gör matlista.

    Bulgursallad med kyckling
    Fiskfile på italienskt vis
    Apelsinkyckling med quinoasallad
    Korvstroganoff med fullkornsris
    Gyros med pitabröd
    borta
    Viltskav

    Couscous med kasslerfräs
    Pannbiff med potatis
    Korvgryta med bulgur
    Stark thaikycklinggryta med rödcurry
    Fajitas med strimlad biff och salsa
    borta
    Lasagne

    Korv i ugn
    Fiskbullar med currysås
    Sweetchilikyckling med bulgur
    Köttfärssås och spagetti
    Pastasallad med rostbiff
    Fläskfile med sambalsås
    Sjömansbiff i lergryta

    Köttfärs och böngryta
    kokt torsk med ägg och persiljesås
    Spenatsoppa och GI-pannkakor
    Pizzakassler
    Kycklingsaute med jordnötssås
    Spagetti med hackat ägg och cayenne
    Fondue med klyftpotatis och ugnsgrönsaker

    Kov med sötpotatis och majssalsa
    Panerad torsk med potatis
    Asiatisk wokgryta med bulgur
    Varm kycklingsallad med bulgur
    Superenkel fajitaskryddadpasta
    borta
    Biff med rösti

    Chili con carne
    Linsgryta med kryddiga korvar


    WOW! Nu blir jag impad! :-D

  • JennyV 23 juli 2009

    Försöker att göra matsedel veckovis, mest för att det är lite kul och man då kan "rensa" det man har i kyl och frys! Brukar oxå försöka variera: En dag med soppa, en dag med korv, en med kyckling, en med fisk o.s v Jag har min matsedel här på matklubben!
    Vad vi däremot (nästan) aldrig äter är lunch, verkar vara dom enda som inte äter lunch!
    Äter frukost, mellanmål, middag, kvällsmat!

  • Annafbg 23 juli 2009

    Jag gör också veckomatsedel, det gör det lätt att veckohandla. Under skolåret kollar jag vad det varit i skolan, har det serverats korv blir det något annat hemma. Brukar ha fiskdag, korvdag, soppdag och köttfärs under veckan och sedan lite "lyxigare" rätter på helgen. Främst tänker jag på tillagningstiden, under veckan måste det gå FORT:D. Det är jätteskönt att veta när man kommer hem på kvällen både vad man ska laga och att allt man behöver finns hemma.
    På helgerna (och när det är lov) blir det lite mer improviserat, utgår från vad vi är sugna på och ser vad det kan bli. Brukar äta trerätters någon gång varje helg även om vi inte har gäster, det är mysigt att sitta länge vid bordet ibland.

  • bernit 23 juli 2009

    Skrivet av Lenkan den 22 jul 2009

    Jag brukar ha en dag med ris, en dag med potatis och två dagar med pasta i veckan och basera matsedeln därefter. På helgen blir det oftast pommes frittes, klyftpotatis eller ugnsgrönsaker beroende på om vi vill ha kyckling eller kött.

    Den här veckan ser ut så här:
    Måndag: Wokade grönsaker med kyckling och nudlar
    Tisdag: Korv och makaroner
    Onsdag: Köttfärsbiffar med potatismos och brunsås
    Torsdag: Grillad kyckling med ris och currysås
    Fredag: Grillad karré med pommes och kall bearnaisedipp
    Lördag: Skinkschnitzel med bakad potatis
    Söndag: Fläskfile och svampstuvning med tagliatelle


    Äter du aldrig fisk & skaldjur ??:p:p:p

  • redd 24 juli 2009

    Skrivet av Lenkan den 22 jul 2009

    Skrivet av redd den 22 jul 2009

    Jösses jag trodde matsedel hemma var en myt.
    Fast å andra sidan äter vi inte mat på vardagarna normalt.


    Hmmm, vad äter ni på vardagarna då?:o


    Matlåda om man är duktig, ute på jobbets bekostnad om man har tur annars betalar man för en låda mat.

    Ibland kan någon portion pasta eller nudlar slinka ner när man kommen hem men det är ovanligt, normalt på sin höjd en macka.

  • Lenkan 24 juli 2009

    Skrivet av bernit den 24 jul 2009

    Skrivet av Lenkan den 22 jul 2009

    Jag brukar ha en dag med ris, en dag med potatis och två dagar med pasta i veckan och basera matsedeln därefter. På helgen blir det oftast pommes frittes, klyftpotatis eller ugnsgrönsaker beroende på om vi vill ha kyckling eller kött.

    Den här veckan ser ut så här:
    Måndag: Wokade grönsaker med kyckling och nudlar
    Tisdag: Korv och makaroner
    Onsdag: Köttfärsbiffar med potatismos och brunsås
    Torsdag: Grillad kyckling med ris och currysås
    Fredag: Grillad karré med pommes och kall bearnaisedipp
    Lördag: Skinkschnitzel med bakad potatis
    Söndag: Fläskfile och svampstuvning med tagliatelle


    Äter du aldrig fisk & skaldjur ??:p:p:p


    Allergisk

  • Lenkan 24 juli 2009

    Skrivet av redd den 24 jul 2009

    Skrivet av Lenkan den 22 jul 2009

    Skrivet av redd den 22 jul 2009

    Jösses jag trodde matsedel hemma var en myt.
    Fast å andra sidan äter vi inte mat på vardagarna normalt.


    Hmmm, vad äter ni på vardagarna då?:o


    Matlåda om man är duktig, ute på jobbets bekostnad om man har tur annars betalar man för en låda mat.

    Ibland kan någon portion pasta eller nudlar slinka ner när man kommen hem men det är ovanligt, normalt på sin höjd en macka.

    Är det inte mat i matlådorna?

  • The_mama97mia 16 augusti 2009

    Puffar upp tråden, nu börjar skolan här för mina barn imorgon. Äntligen.... Så nu regerar skolans matsedel o vi anpassar oss efter den.
    Hur gör ni nu när rutinerna infinner sig?

  • maithab 16 augusti 2009

    Skrivet av JennyV den 23 jul 2009

    Försöker att göra matsedel veckovis, mest för att det är lite kul och man då kan "rensa" det man har i kyl och frys! Brukar oxå försöka variera: En dag med soppa, en dag med korv, en med kyckling, en med fisk o.s v Jag har min matsedel här på matklubben!
    Vad vi däremot (nästan) aldrig äter är lunch, verkar vara dom enda som inte äter lunch!
    Äter frukost, mellanmål, middag, kvällsmat!


    Ja "lunch" är nåt utrikes påhitt. Middag betyder mitt på dagen så egentligen är allt man äter mitt på dagen middag!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.