Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

förskolemat

  • Sweetheart_87_ 26 september 2008

    jag skulle vilja ha tips på mat som barn mellan 1-5 år gilllar... jobbar som kokerska på en förskola och behöver massa iddeer

  • enAnnan 26 september 2008

    Vanlig vardagsmat alltså? Till lunch på en förskola?

  • Sweetheart_87_ 26 september 2008

    ja precis och även bra mellanmål..

  • catta69 26 september 2008

    Har gjort en svamp och köttfärspanna som var jättegod!!

    till 4 pers.

    500 gr köttfärs
    4 morötter (inte så stora)
    200 g färsk svamp (champinjoner eller kantareller)
    1 msk soja
    1 msk balsamvinäger
    salt och peppar
    1½ dl matgrädde eller mjölk för ett magrare alternativ.


    Börja med att skala och grovriva morötterna. Borsta och hacka svampen i mindre bitar. Fräs detta i lite smör till all vätska är borta. Tag upp ur pannan och ställ åt sidan.
    Fräs köttfärsen i lite smör eller olja tills den är helt genomstekt. Slå på sojan, balsamvinäger och salt och peppar efter smak. Blanda ner svamp&morotsfräs. Låt allt bli genomvarmt och slå på grädden. Låt småputtra i 5 minuter.
    Klart!!!
    Servera med pressad potatis eller fullkornspasta.
    Jättegott och enkelt. Jobbar själv på en lunhresturang och har tänkt servera detta

  • enAnnan 26 september 2008

    Jag är nog ingen bra tipsare i den frågan, men jag är övertygad om att du kommer att få många bra svar. :)
    Mina barn har alltid ätit det jag ställer fram (och jag äter ju det jag gillar) och till mellanmål äter vi mer protein än vad som är tillbörligt på en förskola för att orka och hålla blodsockret i schack. Men bra mellanmål är mjölk och smörgås, kokt ägg, fil och müsli, fruktsallad.

    Köttfärslimpa med rotfrukter bredvid i ugnen (istället för att trilla köttbullar)
    Lasagne
    Tagliatelle med skink och ärtsås
    Stekt fisk (opanerad, stek på bleck i ugnen) med potatismos