Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

förskolemat

  • Sweetheart_87_ 26 september 2008

    jag skulle vilja ha tips på mat som barn mellan 1-5 år gilllar... jobbar som kokerska på en förskola och behöver massa iddeer

  • enAnnan 26 september 2008

    Vanlig vardagsmat alltså? Till lunch på en förskola?

  • Sweetheart_87_ 26 september 2008

    ja precis och även bra mellanmål..

  • catta69 26 september 2008

    Har gjort en svamp och köttfärspanna som var jättegod!!

    till 4 pers.

    500 gr köttfärs
    4 morötter (inte så stora)
    200 g färsk svamp (champinjoner eller kantareller)
    1 msk soja
    1 msk balsamvinäger
    salt och peppar
    1½ dl matgrädde eller mjölk för ett magrare alternativ.


    Börja med att skala och grovriva morötterna. Borsta och hacka svampen i mindre bitar. Fräs detta i lite smör till all vätska är borta. Tag upp ur pannan och ställ åt sidan.
    Fräs köttfärsen i lite smör eller olja tills den är helt genomstekt. Slå på sojan, balsamvinäger och salt och peppar efter smak. Blanda ner svamp&morotsfräs. Låt allt bli genomvarmt och slå på grädden. Låt småputtra i 5 minuter.
    Klart!!!
    Servera med pressad potatis eller fullkornspasta.
    Jättegott och enkelt. Jobbar själv på en lunhresturang och har tänkt servera detta

  • enAnnan 26 september 2008

    Jag är nog ingen bra tipsare i den frågan, men jag är övertygad om att du kommer att få många bra svar. :)
    Mina barn har alltid ätit det jag ställer fram (och jag äter ju det jag gillar) och till mellanmål äter vi mer protein än vad som är tillbörligt på en förskola för att orka och hålla blodsockret i schack. Men bra mellanmål är mjölk och smörgås, kokt ägg, fil och müsli, fruktsallad.

    Köttfärslimpa med rotfrukter bredvid i ugnen (istället för att trilla köttbullar)
    Lasagne
    Tagliatelle med skink och ärtsås
    Stekt fisk (opanerad, stek på bleck i ugnen) med potatismos
    Rotfruktsgratäng med skinkskivor (kalla) och oliver
    Blodpudding och bacon
    Köttfärssoppa med risoni i
    Ugnspannkaka med blåbär

    detta recept är mycket uppskattat hos oss och kommer från den tiden när killarna gick på dagis och denna serverades där ibland - de hade också egen matlagning, inte storkök.

    Gryta med fläskkött, champinjoner och paprika

  • pytte24 26 september 2008

    :)Tycker att det var ett bra uppslag att hämta insperation till barnens mat här!
    Här finns ju ett helt hav med recept, kunskap och inspiration att ösa ur. Det är ju viktigt att barnen får en bra balanserad kost, mina barn gillar det mesta som kommer på bordet...:D

  • monac 26 september 2008

    Hur många lagar du åt????
    spännande jobb,vilken utmaning:D har du många specialkost?

    Antar att du vill laga det mesta själv och frångå alla hel & halvfabrikat som kommunens kostservice matsedlar innehåller.

    Rekomenderar dig att Läsa Carola Magnussons underbra bok...ops mins inte titeln men biblioteket kan nog hjälpa dig få fram den(L) fylld med inspiration!

  • Sweetheart_87_ 26 september 2008

    jag lagar till mellan 40-60 portioner.. har inga speciall koster inga allergiker är jätte skönt... är ju inte kommunal och gör marsedel själv så det är lite krångligt ibland att komma på...

  • MrsC 26 september 2008

    På vår förskola i Uplands Wäsby bjuder vår kokerska på denna delikata fiskpudding:
    Förskolans Fiskpudding

  • farmoringer 26 september 2008

    Den här gjorde jag häromdagen till "mina" barn. Det var väldigt uppskattat


    Lingongryta

  • monac 26 september 2008

    Korvstroganoff(rikligt med rotfruktsstrimlor,gul lök,paprika i såsen)
    Paella.
    qournlasagne.
    olika pasta gratänger med varierat innehåll.
    chili con carne.
    kycklinggryta med kokosmjölk.

    mellanmål.
    pizzabullar (finns säker 15-20 recept här på klubben)
    smoothie.
    fruktsallad,
    Piroger (kolla lenajeanettes recept på "ta med piroger" en höjdare!)

    Hoppas du fått lite hjälp med dina matsedlar...

  • MammaIrene 26 september 2008

    Jag är förskolelärare o ser hur barnen reagerar på förskolorna (dagis) när det är dags för mat, det är inte alltid det är = samma som de reagerar hemma på mammas mat som de känner till...

    Överlag kan man säga att barn inte (generaliserat sett) inte gillar för mycket hopblandat där de inte ser vad det är för något, så som grytor med för mycket innerhåll... de blir misstänksamma o sitter bara o petar.....undersöker vad det är....

    Spaghetti o köttfärssås är väl alltid en höjdare, pannbiffar både på köttfärs o kycklingfärs tillsammans med potatis varma grönsaker o brunsås är också en höjdare!(Y)

    Korvstroganoff o ris..... panerad stekt fisk med potatis o skirat smör (ush själv avskyr jag skirat smör men det verkar som de flesta barn gillar det o barn skall ju ha mycket fett så.....

    Som mellanmål är väl blodpudding med lingonsylt bra, eller fil med massa bär i + smörgås
    ugnspannkaka eller för all del vanliga pannkakor om du inte har allt för många att laga till....
    smothie + smörgås som någon annan skrivit är ju jättegott o med en smörgås till blir det perfekt!
    Potatispullar med lingonsylt....

    Lycka till, hoppas du inte blir alltför drabbad av alla neskärningar för då är det inte så mycket av detta du kan laga, där jobbar skall potatisen tas bort för de får inte köpa in potatisskalare (eldriven o inte färdigskaldade heller o då funkar det inte tyligen.......Jag blir galen.......

  • ingegerdb 27 september 2008

    En förskolelärare till här.
    Vi har än så länge egen kokerska hos oss så all mat är uppskattad av barnen!
    Finns dock något undantag: Fiskbullar, asolut svårast att få i dem.

    Uppskattat: Pastagratänger, blomkålssoppa med knaperstekt bacon, skinksås och potatis.

    Grytor av alla dess slag går faktiskt jättebra hem hos oss men det är ju säkert olika.

    Mellanmål när vi fått soppa till lunch, ugnspannkaka, mannagrynspudding, potatisplättar, korv med bröd.

    Annars hemmagjord yoghurt, hon mixar naturell youghurt med frysta bär. Filmjölk eller mjölk och smörgås.

  • ingegerdb 27 september 2008

    Skrivet av MammaIrene den 26 sep 2008

    Jag är förskolelärare o ser hur barnen reagerar på förskolorna (dagis) när det är dags för mat, det är inte alltid det är = samma som de reagerar hemma på mammas mat som de känner till...

    Överlag kan man säga att barn inte (generaliserat sett) inte gillar för mycket hopblandat där de inte ser vad det är för något, så som grytor med för mycket innerhåll... de blir misstänksamma o sitter bara o petar.....undersöker vad det är....

    Spaghetti o köttfärssås är väl alltid en höjdare, pannbiffar både på köttfärs o kycklingfärs tillsammans med potatis varma grönsaker o brunsås är också en höjdare!(Y)

    Korvstroganoff o ris..... panerad stekt fisk med potatis o skirat smör (ush själv avskyr jag skirat smör men det verkar som de flesta barn gillar det o barn skall ju ha mycket fett så.....

    Som mellanmål är väl blodpudding med lingonsylt bra, eller fil med massa bär i + smörgås
    ugnspannkaka eller för all del vanliga pannkakor om du inte har allt för många att laga till....
    smothie + smörgås som någon annan skrivit är ju jättegott o med en smörgås till blir det perfekt!
    Potatispullar med lingonsylt....

    Lycka till, hoppas du inte blir alltför drabbad av alla neskärningar för då är det inte så mycket av detta du kan laga, där jobbar skall potatisen tas bort för de får inte köpa in potatisskalare (eldriven o inte färdigskaldade heller o då funkar det inte tyligen.......Jag blir galen.......


    Ho ho du det kom upp på vårat föräldramöte om er förskola angående potatisen. Skall bli intressant när jag skall på Livs föräldramöte och få höra. Helt sanslöst kommer jag aldrig att som förälder acceptera.

  • farmoringer 27 september 2008

    "Mina" Barn älskar stekta fiskbullar med potatis och hollandaisesås. Alltså fiskbullar panerade i ströbröd som man sen steker...

  • monac 27 september 2008

    oj avancerat/kul idé!
    med panerade fiskbullar!

    vill man ändå ha i lök,rotfrukter,paprika e.t.c. i t.ex. korvstroganoff kan man mixa ned dem i såsen,(med stavmixer rätt i grytan)fräs dem först med vitlök..(blir jätte gott dessutom)vet att det är en del barn som blir väldigt misstänksamma mot "blandningar"...
    Att kalla maträtten lite roligare namn kan oxå inbjuda till nyfikenhet..cowboysoppa..sjörövarfisk o.s.v.

  • tilda 27 september 2008

    Som mellis är det hos oss uppskattat med grönsaker och frukt att dippa i olika såser.
    Annars är barnen hos oss duktiga att äta det mesta, men generellt är hopblandad mat som grytor och gratänger svårare att få i dem. De vill gärna se och känna vad de stoppar i sig.

  • katrin59 4 oktober 2008

    Jag arbetar sedan många år på en skånsk förskola. Vi har eget kök , men personalnedskärningarna har påverkat hur maten tillagas. Det används mer halvfabrikat nu och det är inte så gott . det finns en del favoriter som barnen tycker om .
    Tomatsoppa med makaroner.
    Pastagratäng ( pasta, rivna rotsaker, köttfärs/bacon, svamp, grädde , ost)
    Järpar med ost i ( mozzarellabollar är lättast att ha i )
    Potatisgratäng
    Tonfisklåda ( kokt potatis, tonfisk, bearnaisesås , ost )
    Korvfrestelse ( som Jansson med korvstavar )
    Pannkakspyramid ( pannkakor varvade med köttfärssås, ost - gratineras )
    Svampsoppa ( mixa svampen så undviker man bitarna men behåller smaken )
    Fösrök att baka eget bröd till frukost / mellanmål , gärna grova , eller surdegslimpor.

  • anluk 4 oktober 2008

    På min äldsta dotterns första dagis använde kokerska boken "barnens bästa mat" så bra. har faktiskt köpt den själv och där finns mängder av recept som jag använt bla dessa:







    Men som sagt kan verkligen rekommendera dig att köpa boken, står allt från frukost, middag och mellanmål i den!

  • anluk 4 oktober 2008

    där jobbar skall potatisen tas bort för de får inte köpa in potatisskalare (eldriven o inte färdigskaldade heller o då funkar det inte tyligen.......Jag blir galen.......


    Man kan ju bara tro att det är ett skämt. Fattar inte att det alltid skall snålas på våra barn, de är ju vår framtid. Helt sjuuuuuukt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.