Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grädde och creme fraiche

  • enAnnan 26 augusti 2009

    Jag har sagt det förr men jag säger det igen :p

    är det bara jag som reagerar på mängden grädde och creme fraiche i väldigt många recept??

    Jag är absolut inte rädd för fett, använder en hel del själv men det är så mycket.
    Hur mycket grädde och creme friache gör ni av med i veckan?

    Det känns som att det slängs i en tetra grädde eller en bytta fraiche eller ofta båda av ren slentrian. Alla kan ju få mat att smaka gott med de mängderna...

    Själv försöker jag mer och mer ta mig upp ur creme fraiche-träsket där mycket snart bara smakar lika (men visst är jag där ibland oxå) och försöker med rena smaker och mer kryddor och örter och kanske bara någon msk grädde eller fraiche.

    Hur resonerar ni andra i frågan?

  • sikaal 26 augusti 2009

    Jag håller med på alla punkter! (Y)
    Det är gott med grädde och creme fraiche, men det kan bli för mycket! Jag har gått över till matlagningsgrädde i måttliga mängder, det är godare med visp, men man vänjer sig!
    Det är ju i alla fall så för oss med övervikt, (som inte kan eller vill hårdträna), det du inte gör åt, det lägger du på dig!:(

  • enAnnan 26 augusti 2009

    Ja för min del handlar det inte om vikten alls. Jag har ju dessutom en mycket underviktig diabetiker till son som behöver fett.

    Det handlar om principen :p
    att allt inte ska smaka lika eller se lika ut, eller att fina råvaror inte behöver dränkas.

    Jag vill lära mig att laga lika god mat utan dessa råvaror som dessutom blir mer näringsriktiga, för även om man inte behöver tänka på vikten så tillför ju inte sammanlagt 4 dl grädde/fraiche någon som helst näring, förutom lite nyttigt fett då...

    Dessutom är det ju väldigt mycket prat om tillsatser och E-nummer och naturligt just nu, och visst vispgrädden är helt okej ur den synpunkten - men inte de andra..

    Intressant att ta del av andras synpunkter tycker jag. Alltid lär man sig något. (Y)

  • liab 26 augusti 2009

    Vi har börjat köpa vispgrädde igen i stället för de magra varianterna, påverkade av debatten om tillsatser. Men vi använder inte mycket, tycker jag. 3 dl grädde räcker minst en vecka för vår familj på 6 personer. Creme fraiche köper jag ibland men oftast gör vi inte slut på hela burken.

  • Ernst76 26 augusti 2009

    Vi försöker ha i så mycket grädde och Creme fraiche som möjligt i maten. (Y)

  • enAnnan 26 augusti 2009

    Ja äter man LCHF kan jag ju förstå det :)
    i varje fall om man använder vispgrädde och helfet creme fraiche - annars blir det ju fel.

    Äter barnen oxå LCHF eller äter ni olika mat vit matbordet hemma?
    *nyfiken*

  • kockenamatoren 27 augusti 2009

    3-6 dl grädde-går-det-nog-åt-i-veckan..... Beror-ju-på-vilka-rätter-som-tillagas-och-om-man-gör-såser.... Brukar-använda 1del grädde och 1-2 del mjölk....

  • Molgan 27 augusti 2009

    Vi använder väldigt sällan creme fraiche eller grädde. Jag tycker om smaken, när det bli för mycket.

  • Fiona 27 augusti 2009

    Använder kanske 2dl av dessa varor i MÅNADEN här hemma!
    Jag är inte uppvuxen i ett hushåll där det används grädde till höger och vänster, och creme fraish hade vi över huvud taget aldrig hemma vad jag kan minnas.
    För mig gör en massa grädde eller creme fraish att allt smakar likadant, o det är inte mitt mål med matlagning.
    Visst har jag ett och annat recept som jag ständigt återkommer till (och några inlagda) där detta används som såsbas eller så, men det är inte maträtter jag äter dagligen och eftersom jag nu mera är ensamhushåll så går det åt mycket mindre av produkterna när jag lagar mat än vad det står då de flesta av mina recept är anpassade för 2-4personer.

  • shrin 27 augusti 2009

    Vi börjar använda grädde mer och mer. Creme fraich har vi alltid använt mycket av.
    Men som någon nämnde tidigare så vill jag undvika light och tillsatser plus att smaken blir myycket godare! :D

  • Erajscha 27 augusti 2009

    En burk creme fraiche i veckan typ... grädde använder jag väldigt sällan...

  • enAnnan 27 augusti 2009

    Skrivet av Fiona den 27 aug 2009

    För mig gör en massa grädde eller creme fraish att allt smakar likadant, o det är inte mitt mål med matlagning.
    .


    Precis detta jag menar oxå. Det blir samma smak och det spelar till slut ingen roll vilka råvaror man använder när mängderna blir så mycket.
    Ofta är det ju lika mycket grädde/creme fraiche som råvara...

    Ex
    400 g köttfärs
    2 dl grädde
    2 dl creme fraiche

    det är mängderna och det slentranmässiga jag undrar över

  • pia61 27 augusti 2009

    Sån lyx får bli till helgen... annars rullar man fram till slut!!!

  • gimmiahug 27 augusti 2009

    Hmmm jag säjer som Fiona, här undrar jag om vi ens använder 2 dl i månaden! Jag är inte det minsta rädd för fett men i min familj serverades det väldigt sällan mat med grädde eller fraiche i; det var nog ingen speciell tanke med det men jag minns bara grädde i maten från festmiddagar etc! Därför har jag väl aldrig saknat grädde o dyl i min egen matlagning och använder det väldigt sällan.

    Däremot är vi storförbrukare av kryddor! Det räcker för att få fin smak, och får man inte grädde så ofta smakar det ju så mycket bättre när det vankas till fest eller helggott! För det ÄR ju gott, bara inte hela tiden! :)

  • Ernst76 28 augusti 2009

    Skrivet av enAnnan den 26 aug 2009

    Ja äter man LCHF kan jag ju förstå det :)
    i varje fall om man använder vispgrädde och helfet creme fraiche - annars blir det ju fel.

    Äter barnen oxå LCHF eller äter ni olika mat vit matbordet hemma?
    *nyfiken*


    Barnen äter inte LCHF. Dom äter mindre kolhydrater nu än innan men vi har inte uteslutit kolhydraterna helt. Det märks mycket på min ena son som var mycket aktiv innan. Han har blivit mycket lugnare och mer koncentrerad i skolan. Vi äter alla mycket omega 3 och animaliskt fett.

  • enAnnan 2 september 2009

    Tack Ernst för svaret (Y)

    Jag har ju en undernärd diabetiker och även jag serverar något mer protein och fett til sönerna än vad som rekommenderas och är väldigt nöjd med "resultatet".
    För jag märker precis samma sak som du! Ang koncentration, sömn osv. Framförallt mellanmål/kvällsfika har ett annat tänk hemma hos mig...

  • sikaal 2 september 2009

    Angående tillsatser i lättprodkter. Kollade på Skånemejeriets Matlagningsgrädde 15%, där var det inga tillsatser redovisade i innehållsförteckningen! :) Hoppas att man kan lita på det, man borde ju kunna i alla fall.

  • berggrenskan 2 september 2009

    Jag instämmer att det används mycket grädde och creme fraiche rent slentrianmässigt.
    Har t.ex tröttnat på att "alla" pasta såser (utom vanlig köttfärssås) innehåller massor med grädde eller creme fraiche.
    Gjorde nyss en sökning här i MK på just "pastasås" som ej fick innehålla grädde eller creme fraiche och fick 0 träffar!:'(
    Visst är det gott med grädde i maten, men inte alltid, då smakar ju allt nästan likadant.
    Tar tacksamt emot recpet på just pastasåser som inte innehåller vare sig grädde eller creme fraiche.:) En sås måste ju inte vara krämig för att vara god.

  • gladavmat 2 september 2009

    Grädde i köttfärssås? Jag förstår ingenting...massor av tomater ,lök, vitlök o kryddor brukar det väl vara? Grädde är ju till efterrätt:p

  • svengelsk 20 mars 2010

    Fläskfilérecepten i dagens e-mail, 6 stycken tror jag, fick mig att leta fram den här tråden. Alla recepten innehåller åtminstone 2.5 dl grädde eller creme fraiche.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.