Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gryttips, tack

  • boz1965 9 april 2010

    Känns som om min "grytfantasi" tryter lite grann just nu.
    Jag hade tänkt gör en gryta till i morgon och kan helt enkelt inte komma på nåt som tilltalar mig.

    Har DU nåt tips på en god "allt-i-ett-gryta" som man inte behöver koka potatis, ris eller nåt annat till och bara servera direkt ur gjutjärnsgrytan tillsammans med en trevlig sallad eller nåt? Potatis, pasta, ris eller gryn kan gärna vara "integrerade" i grytan, men jag vill slippa koka det vid sidan av eftersom morgondagen kommer att bli lite stressig för mig.

  • idea_ 9 april 2010

    När jag gjorde praktik på ett dagis på november/december 95 fick jag av den gulliga kokerskan Mariama ett recept på gambisk köttgryta som är underbart enkelt, räcker till en halv armé och inte kräver så mycket arbetsinsatser. På orginal heter den cheep bi jaap, vilket hon översätter till:

    Gambisk ris och köttgryta
    1-2 köttbuljongtärningar
    ca 1kg kött med eller utan ben
    1/2 burk krossade tomater
    2msk tomatpuré
    2 gula lökar
    1 tsk vitpeppar
    1 tsk svartpeppar
    vitlök och salt efter behov
    2 dl matolja
    2-3 lagerblad
    0,5 kg ris
    1,5-2 l Vatten

    Ta fram gryta, bryn köttet i oljaoch tillsätt löken, krossade tomater och purén, rör ihop till den blir som en tomatsås, tillsätt sedan vatten och kryddorna och lagerblad och köttbuljong, låt koka i 15-20 minuter, tillsätt riset i grytan och koka ytterligare 20 minuter. Fiska upp lagerbladen och servera.

    Jag brukar inte idas spara en halv förpackning krossade tomater till nått annat så jag häller i hela.
    Sen brukar jag skära köttet i ätvänliga bitar innan jag steker det. När jag bodde hemma brukade grytan räcka till två gånger till oss alla fyra och några extra portionsförpackningar, så cirka 8-12 vuxenportioner på det här receptet, beroende på om man är storätare eller småätare. Det är också ett recept som är lätt att öka på om man är många som ska äta och man har tillgång till en stor gryta. Poppulärt bland såväl stora som små.

  • farmoringer 9 april 2010

    Eftersom jag precis nu är sugen på sjömansbiff så säger jag det...(Y)

  • Okänd 9 april 2010

    Popgryta

    Denna kanske, man kan även lägga i tärnad potatis om man har.

  • croxie64 9 april 2010

    Shepards pie är inte direkt en gryta av det slag som du frågar om, men du har allt-i-ett så att säga. Sköter sig självt i ugnen och innehåller både köttfärs, grönsaker (kan använda alla sortens rotsaker, men jag brukar ha morötter och lök) och potatis :D
    Kan inte bli enklare än så :D

  • Okänd 9 april 2010

    Goda grytan med vita bönor

    Denna är väldigt god med bara franskbrödskivor till om man har det.

  • MatAnders 9 april 2010

    Kanske en god Grekisk stifado, jag brukar stoppa i potatis sista stunden.
    Variant på Grekisk Stifado
    finns på min sida..

    :)

  • The_mama97mia 9 april 2010

    Du menar säkert köttgryta, men jag gör med förkärlek en fisksoppegryta med allt i, mustigt och gott, mkt rotfrukter i. Serveras med gott bröd.
    Fisksoppegryta

  • boz1965 9 april 2010

    Tack för alla tips! :)

    Nu ska jag bara fundera ut vad jag känner mig sugen på. (Y)

  • Gnurf 9 april 2010

    En gryta full med Palt klarar sig fint som solitär 8-|

  • amoz 9 april 2010

    Här har du en gryta där du blandar i allt i samma gryta.
    Fläskfilè med nudelwok.

  • Glitterfia 9 april 2010

    Denna brukar jag göra, jag kallar den Bulgariengrytan...
    Den är så god och sköter sig själv. Brukar lägga ner allt grovhackat i en gryta utan att bryna och skjuts in i ugnen på 225º ca 2-4 timmar. Tittar till och rör om varje timme och tillsätter mer vätska och kryddor vid behov.

    Ca
    700 g högrev
    700 g potatis
    Lika delar kött och potatis
    1-2 gul lök
    3-5 vitlöksklyftor
    5-7 champinjoner
    2-3 färska tomater
    1 paprika
    Salt och peppar
    2-4 msk tomatpuré
    Buljong så det täcker allt i grytan
    Timjanskvistar, färska

  • LEDIVO 9 april 2010

    För sent kanske, men jag lägger in förslagen ändå för de kan kanske komma till nytta vid annat tillfälle.
    Nötköttsgryta med nudlar
    Thaiwok med kyckling och nudlar
    Denna får du servera ris eller potatis till, men jag tar med den ändå för smaken är suverän och värd att prova
    Sydländsk gryta
    Ha en bra helg!
    //KAROLO

  • ellenborjesson 8 juni 2010

    Till denna mat behöver man i och för sig pasta men grytan går mycket snabbt att göra

    Ingredienser:
    findus thai-wokgrönsaker (frysta)
    falukorv
    dolmiosås

    Stek grönsakerna och falukorven och häll på dolmisåsen och låt den bli varm. Klart

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.