Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Har ni några bra förslag på recept och goda såser till fisk?

  • tjej_hej 20 april 2011

    Söker olika såserförslag och receptförslag för såser till fisk.
    Till alla sorters fisk, panerad som opanerad.

  • irrevirr 20 april 2011

    Värm creme fraiche, lite dill, fiskbuljong och en skvätt sherry. Mängd vet jag inte utan du får smaka dej fram. Gott och enkelt! =)

  • Emek 20 april 2011

    Gör en kall så av creme fraiche, gräddfil, söt stark senap, vitvinsvinäger, socker och hackad dill. Speciellt gott till varmrökt lax:)

  • irrevirre 20 april 2011

    Denna gillar jag. En gammaldags dillsås{eat}
    Dillsås till fina fisken

  • JennyV 20 april 2011

    En underbar kall limesås

  • Hilmer54 20 april 2011

    Citronsås ( god varm som kall.)
    1 FISK BULJONG TÄRNING
    1 BURK CREAM FRAICH
    2 DL GRÄDDE
    SKAL AV EN CITRON SOM ÄR KOKT 2 MINUTER (häll bort kokvattnet)
    BLANDA IHOP OCH KOKA UPP, LÅT SEN KALLNA
    krydda ev. med lite cayennpeppar.

  • Laila14 20 april 2011

    Denna såsen brukar jag använda till fiskgratäng av sjötungfileer lindade med strimlor av beicon
    Har inga mått eftersom det beror på hur stor gratängen är.
    Smällt smör i en kastrull rör ut ytterst lite mjöl,
    tillsätt grädde och lite fiskbuljong och låt reducerkoka
    när såsen är lagom kjock rör ner Kalles kaviar och smaksätt med nymalen svartpeppar.
    Till en gratäng för sex personer går det unjefär åt en halvliter grädde,tre deciliter fiskbuljong och en kvarts tub med kaviar. Eventuellt kan man också klippa ned lite dill.
    Lycka till

  • voffa3 20 april 2011

    Jag tycker att det ska vara pepparrotsås och inget annat. Jo riven pepparrot går bra också.

  • annelisundberg 20 april 2011

    Hej , har precis lagt upp en kall sås med fetaost och oliver som är superenkel att göra och väldigt smakrik !
    Den kan även användas att lägga ovanpå fisk och gratinera i ugnen !
    Kolla receptet under "Nya i dag " eller sedan när det blivit godkänt på min sida , "annelisundberg" , om det låter intressant! {laugh}

    // Anneli

  • FruAst 20 april 2011

    Till fisk gör jag gärna denna sås

    Turkisk youghurt
    Majonäs
    Kaviar (typ Kalles)
    Dill
    Salt o peppar
    är det fest så även rödkorn kaviar

    Smaka dig fram till lagom mängd av allt!

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Jag tycker kall dillsås är så gott - sån man får i typ storkök/skolkök. Frågade en om knepet - hon sa att de vispar ut filmjölk med vatten och smaksätter med salt, dill - jag har ännu inte provat men just den konsistensen är jag ute efter - tunn men inte rinnig, syrlig men inte sur...

  • Py 21 april 2011

    Blanda ihop
    Crème fraîche och/eller Gräddfil
    Picklade grönsker eller Bostongurka
    Salt
    Peppar
    Ev. paprika pulver och/eller en skvätt lime/citronsaft
    Smaka dig fram till rätt mängd av allt. Ska helst stå och dra till sig en stund innan servering.
    Passar bäst till panerad fisk tycker jag. :)

  • The_mama97mia 21 april 2011

    ähum... jag är rätt förtjust i en Blå Band sås... Smögensås... Har som inte lyckats få till den riktigt själv.

  • jollo10 21 april 2011

    En super god sås och super enkel

    Gärddfil eller creme fraiche

    Bostongurka

    Salt

    Peppar

    Blanda ihop allt! KLART!

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Just till panerad fiskfilé är såna där kalla gräddfil/cr fr baserade såser toppen. Kan inte få nog av tips på det!

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Lax i paket med Millans smör

    Inte en sås direkt, men ett kryddsmör som är gudomligt gott till både lax och vitfisk. Kolla gärna också "MIllans Fisk" som är en gratäng med samma kryddning, mycket gott som sagt.

  • The_mama97mia 21 april 2011

    Och superenkel Kul-sås!

    Gräddfil/cr fraiche
    röd caviar
    ev finhackad purjo
    vitpeppar
    ev dill
    smaka av
    ev några droppar citron

    så enkelt o så gott, barnen kallar det för kulsås, de röda caviarkornen ser ut som små kulor...

  • hallja 21 april 2011

    kall sås till inkokt lax 50% grädde 50%majonäs eventuellt fräscha örter krydda med det man gillar
    dragon dill persilja va som finns hemma

  • TantElin 21 april 2011

    Jag som älskar fisk älskar oxå mangochutney...

    Så, fastän det låter lite makabert så passar faktiskt mangochutney till fisk oxå..

    Finhacka scharlottenlök, fräs den, tillsätt creme fraisch och mixa mangochutney med en mixerstav, blir lite stor bitar annars.. Och tillsätt det oxå..

    Supergott!!

  • MatAnders 21 april 2011

    Skrivet av jollo10 den 21 apr 2011

    En super god sås och super enkel

    Gärddfil eller creme fraiche

    Bostongurka

    Salt

    Peppar

    Blanda ihop allt! KLART!


    Gör en liknande men har även i några matskedar majo,chilisås och några stänk tabasco i satans gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.