Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med brunsås

  • Kuutti2 12 januari 2009

    Jag är helt värdelös när det kommer till att lyckas med en god brunsås. Visst, att färga vitsåsen med soya går ju men den smakar inte lika underbart gott som när man vispar ur stekpannan efter köttbullarna (för den såsen kan jag!) men om jag inte har den basen att utgå ifrån - hur gör jag då? Tips och hjälp önskas, snälla!

  • anluk 12 januari 2009

    En buljongtärning eller ännu hellre kalvfond i brukar göra den lite roligare.

  • farmoringer 12 januari 2009

    Smaksätt med olika kryddor plus buljongen. Beroende på vad du ska ha brunsåsen till. Jag använder ofta lite smulad salvia eller viltkrydda. Söta till den mot slutet genom att lägga i lite gele av nåt slag.

  • Okänd 12 januari 2009

    Om du tänker så här; Vad är det som gör att min sås till köttbullarna blir bra?
    Där har du egentligen grunden för alla såsers moder!
    Allt godis från köttbullsstekningen finns ju i stekpannan.
    En av de bästa "brunsåser" tycker jag blir när fläskkotletterna har gosat färdigt pannan.
    Det är bara att reda av! Alla smaker som behövs finns där.
    Men det finns naturligtvis andra, dock lite besvärligare, vägar att gå.
    Köp hem ett par märgben, lite färska fläskben, gärna lite ben från något vilt. Dock inte ben från fågel!
    Nu kan du börja att göra din egen köttbuljong som du sedan förädlar till köttfond eller en härlig köttglace!
    Jag brukar göra egen buljong ett par gånger om året, fryser in i påsar för iskuber och tar fram när det behövs.
    Jag skall lägga ut mitt grundrecept i min kokbok.
    Sedan finns det en del hemligheter som kommer att förbli mina egna!
    Janne-G

  • Lilljeppe 12 januari 2009

    Hej!
    Ha grädde, kalvfond, ketchup, vinbärsgelé och lite soya och redning till önskad konsistens. Det blir en underbar sås. Mängd får du smaka dig fram.
    Lycka till

  • Carpenter 12 januari 2009

    håller med Janne G gör egen buljong
    :D

  • bernit 12 januari 2009

    Skrivet av Carpenter den 12 jan 2009

    håller med Janne G gör egen buljong
    :D


    Det är inga konstigheter att göra egen buljong, bra att göra i stor mängd och sedan frysa in, jag brukar använda plastpåsar för is-tärningar. Om du reducerar till kött-glace så får du mycket smak i en "istärning"

    Buljongen kan du smaksätta och reda efter behag.

    Fond - mörk
    Fond - Ljus/buljong

  • Glitterfia 12 januari 2009

    Till brunsås, bryn smöret i kastrullen först.

    En variant på brunsås
    2 1/2 msk smör
    2 1/2 msk vetemjöl
    5 dl köttbuljong
    1 dl grädde
    1 1/2 msk vinbärsgelé
    2-3 tsk soja
    Bryn smör i en kastrull. Rör ner mjölet. Späd med kall buljong och låt koka upp under omrörning ca 3 min. Vispa ner grädde, soja och vinbärsgelé. Låt koka upp på nytt, smaka av.

  • Kuutti2 13 januari 2009

    Tack snälla för alla tips och recept! Hemligheten ligger alltså i en bra fond/buljong... Här ska testas minsann... Börjar med Glitterfias recept ovanför - låter riktigt smarrigt!
    TACK TACK

  • grill 13 januari 2009

    En brunsås som jag gör om man har bråttom och som mina barn klara av att göra.

    creme fraiche och kalvfond låt koka upp medans du vispa.. Jätte lätt och god

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.