Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur steker ni helst laxen??

  • Gillsan 22 juli 2008

    (H):pJag grillar helst eller i ugnen.
    Grillad lax i folie med ärttzatziki

  • Nallepuh13 22 juli 2008

    Jag brukar steka laxfiléer och krydda dom med citronpeppar och salt.
    Jag serverar laxen med kokt potatis och en sås: blanda en burk creme fraiche med en burk röd stenbitsrom lite salt och peppar Jättegott

  • horrors 25 juli 2008

    bara in i ugnen är jättegott. :p

  • Fiona 25 juli 2008

    Favoriten är att köra den i ugnen, med salt, svartpeppar och citronpeppar. 220 grader i 10 min så blir den bäst tycker jag.

  • cyan 25 juli 2008

    Vi brukar ugnsbaka laxen, ibland med täcke ibland utan. Utan blir det ofta bara med salt och peppar, ibland också med rosmarin. Rosmarin är jättegott på lax och funkar både till ugnen och grillen, men det ska bara vara lite grann...

    Häromkvällen testade vi detta recept som visade sig vara fantastiskt gott:
    Chililax

  • MammaIrene 25 juli 2008

    Lax i ugn med en skåra i där man lägger fetaost o sedan räkor ovanpå = mums mums mu´ms!!(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
    Jag brukar också pensla dem lite medmilda flytande o salta o peppra lite

  • farmoringer 25 juli 2008

    Oftast blir det i ugn. Först får den ligga och dra i lite olivolja och citronpeppar. Precis innan den ska in i ugnen så saltar man den...

  • Amika 25 juli 2008

    Jag tar en färsk laxfile, helst en hel sida med skinnet kvar.
    Så häller jag upp grovsalt i en stor form, lägget laxen på grovsaltet med skinnet uppåt. In i ugnen i 200 grader i cirka 30 minuter beroende på hur tjock laxen är.
    Sen när det är klart tar jag ut den, vänder på den och borstar bort det mesta av grovsaltet, men inte alla korn.
    Serverar med romsås och pressad potatis.
    Hur gott som helst. (L)

  • akk 26 juli 2008

    Jag steker oftast laxen i ugnen, antingen på en bädd av grovsalt, då behövs inte några mer kryddor. Går ej misslyckas med.
    Eller så penslar jag den bara med olja och kryddar med salt och persilade.

  • Amber 26 juli 2008

    Helst ska laxen tillagas i ugen den blir godast då =)
    Har recept på en god laxrätt med kräftstjärtar å räkor.

    Prova gärna =)

  • evaldo 26 juli 2008

    Prova Lax á la Skivarp, den hade jag för ett par dagar sen och gästerna gillade den. Den är enkel också. Jag har den i min kokbok.(Y)

  • kickiekblad 28 juli 2008

    grillad med citornmarinad

  • Feffy 30 juli 2008

    Här hemma gör vi hela laxsidor i ugn eller på grillen med limeaoli på. Det behövs ingen sås till. Kanske lite smör till potatisen om man har det, annars duger det bra med bara en härligt stor sallad till.

  • Glitterfia 5 augusti 2008

    Måste även rekomendera denna som blir supergod (L)

    Lax med ädelostgrädde

  • Smulpajen 5 augusti 2008

    Skrivet av Anitak den 15 jul 2008

    Portionsbitar som man gör ett snitt i (ej helt igenom) lägg i hackade soltorkade tomater i olja + fetaosttärningar eller kläm i ädelost på tub. Gratinera i ugn. Supergott båda.


    Det här låter supergott! Finns det bland dina recept? Blir lättare att spara då :p

  • Lilljeppe 5 augusti 2008

    Så här gillar jag lax, men har även Pastasås med lax som är underbar som ligger här på matklubben(Y)
    Lax i foliepaket med hummersås

  • Slobban 8 augusti 2008

    I ugnen. Ett tips är att skära djupa snitt i filén och fylla snitten med västerbottensost. Gnid in filén med lite salt och gärna färsk citrontimjan. Mot slutet av tillagningstiden häller man över lite grädde och låter det hela gosa ihop sig till en smarrig sås. Serveras med pressad potatis. Mums!

  • madelainee 10 augusti 2008

    Skrivet av majamia den 15 jul 2008

    Är det i ugnen eller på stekpannan eller på grillen?
    Tänkte äta lax idag med färskpotatis men vet inte hur jag ska göra med laxen.

  • monac 10 augusti 2008

    Det här är grymt gott!

    Kokosmarinerad lax på pinne.
    (Y):D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.