Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kams

  • daja 1 december 2007

    :D Finns det någon som har recept på kams, kams är en maträtt som gärna ätes i Ångermanland, en del kallar den palt (Norrbotten) men om det är samma rätt vet jag inte.
    Hur som helst är den god.:)

  • 1 december 2007

    kolla in detta här:
    http://home.koping.net/tiwa425/Palt/recept01.htm
    (Y)

  • Okänd 1 december 2007

    Vad är kams för nåt,har aldrig hört talas om det.

  • daja 1 december 2007

    Skrivet av Liliane den 1 dec 2007

    Vad är kams för nåt,har aldrig hört talas om det.


    Kams är en maträtt som ser ut som en gråaktig boll,
    fick den här adressen från nelirotger här på matprat.

    prova så får du en riktig matupplevelse, i Ångermanland äter vi den gärna med sirap.

    Ha de gott
    Dan

  • daja 1 december 2007

    Skrivet av Liliane den 1 dec 2007

    Vad är kams för nåt,har aldrig hört talas om det.


    Glömde adressen men här kommer den.

    Dan

    http://home.koping.net/tiwa425/Palt/recept01.htm

  • 1 december 2007

    En kompis mamma brukar göra kams, Men jag tror att hon kavlar ut degen och tar ut rundlar med mått. sen kokar hon dom, Alltså inte bollar.
    Måste kolla med kompisen.

  • evaldo 1 december 2007

    Kams har jag aldrig ätit däremot Pitepalt.
    Är det något liknande ?

  • Aspholme 1 december 2007

    Palt, Pitepalt benämningen mest i norra Sverige
    Kams Södra Norrland.
    Klabbe Dalarna
    Flubba Blekinge.
    Raspeball / Klubb i Norge

  • Okänd 1 december 2007

    Tack för info.Vi säger kroppkakor här.Har smakat det en gång och det räckte.Tycker inte om det alls.Vad mycket man får lära sig här på matklubben eller hur?(Y)(Y)(Y)

  • 1 december 2007

    kams, pitepalt och kroppkaor är inte samma sak!
    Kams är gjord på kornmjöl, men ingen potatis.
    Pitepalt är gjord på rå potatis.
    Kroppkakor gör man av kokt potatis.

    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga....

  • Okänd 1 december 2007

    Jaså det var så många olika bud på det hela.Hur som helst var kroppkakorna ganska så läskiga.Man blir ganska vis att vara med i matklubben,eller hur?(Y)

  • daja 1 december 2007

    Skrivet av Nemorosa den 1 dec 2007

    kams, pitepalt och kroppkaor är inte samma sak!
    Kams är gjord på kornmjöl, men ingen potatis.
    Pitepalt är gjord på rå potatis.
    Kroppkakor gör man av kokt potatis.

    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga....


    Visserligen är jag ingen expert, men visst använder man råriven potatis i kams.

    Dan

  • Aspholme 1 december 2007

    Pitepalt innehåller råriven potatis, kornmjöl och vetemjöl.

  • mumsigt 1 december 2007

    Oj vad många olika sorters namn det fanns på kroppkakor som jag trodde var det enda existerande namnet.
    Kul att lära sig något nytt.
    Äter ni lingonsylt till eller något annat.
    Är innehållet lika eller olika i de olika sortera av kroppkaka,palt,kams?
    Är det fläsk i alla ?

  • evaldo 2 december 2007

    Aha----- då förstår även jag vad det är.

  • brmi 2 december 2007

    Skrivet av danjakobsson den 1 dec 2007

    :D Finns det någon som har recept på kams, kams är en maträtt som gärna ätes i Ångermanland, en del kallar den palt (Norrbotten) men om det är samma rätt vet jag inte.
    Hur som helst är den god.:)

  • brmi 2 december 2007

    Jag har inte receptet men jag vet att det innehåller kornmjöl till stor del som blandas med lite vetemjöl och salt, och som sedan rördes ihop till en tjock smet, man rullade detta till små bullar som man sedan lade ned i kokande vatten, när kamsen flöt upp var den färdig, vi åt den tillsammans med messmör.
    Jag har ett roligt minne från mitt enda kamskok, min mamma var borta och jag skulle laga maten denna dag till pappa och mig och det skulle bli kams, men jag rörde ihop en väldig massa och vågade då inte visa min pappa resultatet att jag hade tagit så mycket mjöl så jag gav vår gris en väldig potion vilket resulterade att han mådde inte bra dagen efter ( han sov i stort sett hela dagen efter )


    [email protected]

  • Berth 17 juli 2010

    Min kams är efter min mors recept (inga vägda mängder, det får bli som det blir...).

    Mjöl (2/3 kornmjöl, 1/3 vetemjöl)
    Råriven avvattnad potatis (inte färsk!)
    Lite salt

    Konsistensen på smeten skall vara mer kletig än fast. Skölj händerna mellan varven så släpper "bollarna" lättare. Forma bollar ca fyra cm i diameter. Koka i lättsaltat vatten tills kamsen flyter upp (20-30 min).

    Servera med stekt fläsk och kanske lingon. Vissa vill ha grädde också.

    Inte GI direkt, men GOTT!

  • Hannixen 18 juli 2010

    Där min mamma kommer från äter dom kams (hon kommer från en by högt upp i ångermanland), det består av kokt mjöl, som en kokt degklump, å så äter man det med stekt messmör, lingonsylt och stekt fläsk.

  • jimboz 18 juli 2010

    Det finns en massa Hillbilly mat som aldrig lämnat bygden men jag är intresserad av hur det ser ut, skicka en länk på någon bild vetja :)

    Hittade en länk här men det ser inge roligt ut...

    http://www.google.com/imgres?imgurl=http://home.koping.net/tiwa425/Palt/StektKams500.JPG&imgrefurl=http://home.koping.net/tiwa425/Palt/recept01.htm&usg=__bq59x951YGID6qlflVYJK2bJeYw=&h=378&w=500&sz=42&hl=sv&start=1&um=1&itbs=1&tbnid=RtURopRYEaLTjM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dkams%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.