Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kams

  • Berth 29 juli 2010

    Ser inte gott ut, men ÄR gott! Smaken är ju iofs olika...:s

  • --janne-- 27 november 2010

    Skrivet av den 1 dec 2007

    kams, pitepalt och kroppkaor är inte samma sak!
    Kams är gjord på kornmjöl, men ingen potatis.
    Pitepalt är gjord på rå potatis.
    Kroppkakor gör man av kokt potatis.

    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga....

  • karlsson123 27 november 2010

    kolla in tv4 veckan som gick där hade en av deltagarna i halvåtta hos mig palt på menyn och enligt övriga matgäster så smakade dom mycket gott, själv har jag recept på riktigt hemgjorda kroppkakor som har funnits i min släkt i generationer. lycka till
    (Y)

  • knyppeltanten 27 november 2010

    Skrivet av Hannixen den 18 jul 2010

    Där min mamma kommer från äter dom kams (hon kommer från en by högt upp i ångermanland), det består av kokt mjöl, som en kokt degklump, å så äter man det med stekt messmör, lingonsylt och stekt fläsk.


    Smälter inte messmör om man steker det?

  • knyppeltanten 27 november 2010

    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga....

    På Coop finns det både småländska och öländska kroppkakor och de öländska är goda med lingonsylt och smör. De småländska har jag inte smakat än, någon som vet vad det är för skillnad på dem?

  • soccermum 27 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 27 nov 2010


    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga...
    På Coop finns det både småländska och öländska kroppkakor och de öländska är goda med lingonsylt och smör. De småländska har jag inte smakat än, någon som vet vad det är för skillnad på dem?


    Tror att det är potatisen som skiljer.. I ölandskroppkakor har man råriven potatis och i de småländska har man kokt potatis..

    Vet inte om fyllningen spelar någon roll för som jag har lärt mej kan man ha både brynt eller obrynt fyllning i de Öländska medan det i de småländska alltid är brynt... Tror jag ;)

    Jag har bara ätit de Öländska och tycker det är gott att halvera dem efter kokning och sedan steka dem och servera med ovispad grädde och lingon.. Ingen smalrätt precis :P

  • knyppeltanten 27 november 2010

    Jag har aldrig gjort kroppkakor men jag serverar dem stekta i halvor med skirat smör och lingon. Grädden kan jag ta med mera lingonsylt till efterrätt :-)
    Måste väl prova de smäländska också kanske. Det är en bra snabbrätt när de finns att köpa färdiga.

  • miabok 29 november 2010

    Småländska kroppkakor är supergott. När min son fick frågan om älsklingsmat sa han spagetti med köttfärssås och "proppkakor" till efterrätt.

  • im67 29 november 2010

    Hejsan!
    Oj vad mycket olika åsikter om kams/pitepalt mm. Jag är född o uppvuxen i Ångermanland och har ätit kams i hela mitt liv. När jag var liten gjordes kamsen med 2/3 kornmjöl och 1/3 vetemjöl plus råriven potatis, mjölk eller vatten och salt. Blandades till en halvlös smet som klickades i kokande vatten. Rullar man dem blir de så hårda och det är inge gott. Stekt färskt sidfläsk, vitsås och lingon är godast till. Min egen favorit är kams utan potatis i men det är en smaksak. När jag var liten blandade jag lingonsylten med mjukt smör och åt till.. Såå himla gott och onyttigt {eat}

  • mooseella 29 november 2010

    De kroppkakor jag blev serverad för många år sedan var gjorda på 50 % kokt pressad potatis blandad med 50 % råriven potatis. Han som lagade detta var från Kalmar. Och de var jättegoda. I synnerhet dagen efter då jag stekte dem . Palt åt jag i norrland en gång, de var inte lika goda..Men fullt ätbara...

  • mooseella 29 november 2010

    Skrivet av den 1 dec 2007

    kams, pitepalt och kroppkaor är inte samma sak!
    Kams är gjord på kornmjöl, men ingen potatis.
    Pitepalt är gjord på rå potatis.
    Kroppkakor gör man av kokt potatis.

    En jäkla skillnad, om du frågar mig!
    Palt är godast, sedan kommer kams, kroppkakor är oätliga....

    De kroppkakor jag smakat innehåller lika delar kokt och rå potatis...

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Jag har bara ätit kroppkakor och det är verkligen supergott. Ska serveras med mycket fläsk till och hemkokt lingonsylt. Mums! :DD

  • soccermum 29 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Jag har bara ätit kroppkakor och det är verkligen supergott. Ska serveras med mycket fläsk till och hemkokt lingonsylt. Mums! :DD


    Har du ännu mer fläsk till fast de redan är fyllda med fläsk?

  • soccermum 29 november 2010

    Skrivet av mooseella den 29 nov 2010

    De kroppkakor jag smakat innehåller lika delar kokt och rå potatis...


    Se där! Den varianten finns inte i min receptbok ;) Kanske borde prova detta... {struggle}

    Faast, jag älskar ju dem jag gör med enbart råriven potatis så det vete katten om jag törs.. ;)

    Kan någon som ätit av de olika varianterna tipsa om vilken skillnad det gör smakmässigt.. Tack på förhand (L)

  • soccermum 29 november 2010

    Skrivet av im67 den 29 nov 2010

    Hejsan!
    Oj vad mycket olika åsikter om kams/pitepalt mm. Jag är född o uppvuxen i Ångermanland och har ätit kams i hela mitt liv. När jag var liten gjordes kamsen med 2/3 kornmjöl och 1/3 vetemjöl plus råriven potatis, mjölk eller vatten och salt. Blandades till en halvlös smet som klickades i kokande vatten. Rullar man dem blir de så hårda och det är inge gott. Stekt färskt sidfläsk, vitsås och lingon är godast till. Min egen favorit är kams utan potatis i men det är en smaksak. När jag var liten blandade jag lingonsylten med mjukt smör och åt till.. Såå himla gott och onyttigt {eat}


    Där ja, här ser man då verkligen vad den stora skillnaden är förutom kornmjölet i pitepalt mot kroppkakans potatis - kams innehåller inte lök- och fläskblandningen :)

    Tack för detta im67 :) Får nog testa detta någon gång, låter spännande och fläsk och vitsås är ju gott för att inte tala om rårörda lingon *slurpar*

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Skrivet av soccermum den 29 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Jag har bara ätit kroppkakor och det är verkligen supergott. Ska serveras med mycket fläsk till och hemkokt lingonsylt. Mums! :DD


    Har du ännu mer fläsk till fast de redan är fyllda med fläsk?


    Japp, brukar inte bli så mycket fläsk i så några bitar extra brevid är alltid gott :p

    Baconfräs och kantarellfräs ska jag nog prova nästa gång, verkar smaskigt också! ;)

  • soccermum 29 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Japp, brukar inte bli så mycket fläsk i så några bitar extra brevid är alltid gott :p

    Baconfräs och kantarellfräs ska jag nog prova nästa gång, verkar smaskigt också! ;)


    Aa, då förstår jag :) Jag fyller mina med massa fläsk så jag kände att inget mer behövdes-flottigt så det räcker ändå :P

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Skrivet av soccermum den 29 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Japp, brukar inte bli så mycket fläsk i så några bitar extra brevid är alltid gott :p

    Baconfräs och kantarellfräs ska jag nog prova nästa gång, verkar smaskigt också! ;)


    Aa, då förstår jag :) Jag fyller mina med massa fläsk så jag kände att inget mer behövdes-flottigt så det räcker ändå :P


    Brukar inte göra så stora, och så blandar jag hackad gul lök och fläsk, då är det gott med lite extra...men viktigast är nog lingonsylten...

    Ett tips är ju att låta fläsket ligga på lite hushållspapper, som jag alltid gör med bacon, slipper man det flottiga och kan unna sig en extra skiva fläsk ;)

  • soccermum 29 november 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Brukar inte göra så stora, och så blandar jag hackad gul lök och fläsk, då är det gott med lite extra...men viktigast är nog lingonsylten...

    Ett tips är ju att låta fläsket ligga på lite hushållspapper, som jag alltid gör med bacon, slipper man det flottiga och kan unna sig en extra skiva fläsk ;)


    Håller med, (rårörda i mitt fall) lingon är bland det godaste jag vet och tipset med hushållspapper är jättebra (fungerar mindre bra med servetter kan jag meddela-jag provade en gång när hushållspappret var slut...ler...)

  • Cassiopeya 29 november 2010

    Skrivet av soccermum den 29 nov 2010

    Skrivet av Cassiopeya den 29 nov 2010

    Brukar inte göra så stora, och så blandar jag hackad gul lök och fläsk, då är det gott med lite extra...men viktigast är nog lingonsylten...

    Ett tips är ju att låta fläsket ligga på lite hushållspapper, som jag alltid gör med bacon, slipper man det flottiga och kan unna sig en extra skiva fläsk ;)


    Håller med, (rårörda i mitt fall) lingon är bland det godaste jag vet och tipset med hushållspapper är jättebra (fungerar mindre bra med servetter kan jag meddela-jag provade en gång när hushållspappret var slut...ler...)


    Mm I know, blå servett som fastnat på bacon är inte alls gott! ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.